Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
„Budowa Kanału Żeglugowego Nowy Świat przez Mierzeję Wiślaną” – pod takim hasłem w auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu odbyła się konferencja poświęcona planowanej inwestycji. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej otwierając obrady podkreślił ogromną determinację resortu i polskiego rządu w dążeniu do realizacji tej inwestycji. Minister zaznaczył, że jest daleko idąc zgoda Komisji Europejskiej co do proponowanych rozwiązań. – Zdecydowaliśmy się na lokalizację kanału przebiegającego przez Nowy Świat. Chcemy respektować i działać zgodnie z dyrektywami unijnymi związanymi z ochroną środowiska. Ogromną wagę przywiązujemy do działań kompensujących ew. szkody związane z oddziaływaniem na środowisko.
Minister zwrócił także uwagę na bardzo istotny, a w tej chwili nadrzędny aspekt potwierdzający potrzebę budowy kanału żeglugowego, związany z bezpieczeństwem. – Mówimy o wschodnich granicach naszego kraju ale i zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, i zagrożeniach jakie tu występują – wyjaśnił. - Nieprzypadkowo wojska NATO właśnie zakończyły w tym obszarze działania symulujące zagrożenia dla państw członkowskich Paktu, bardzo realne w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej i w obliczu trwającego konfliktu między Federacją Rosyjską a Ukraina.
Szef resortu poinformował, iż trwają prace nad przygotowaniem konstrukcji finansowej inwestycji. Niebawem projektem ma zająć się komitet stały i niewykluczone, że jeszcze w maju przyjęty zostanie przez rząd. Marek Gróbarczyk ma nadzieję, iż negocjacje środowiskowe z Komisją Europejską uda się zakończyć w tym roku. Około 2 lat potrzeba na przygotowanie kompletnej dokumentacji, raportów, uzyskania zgód. Jeśli uda się rozpocząć budowę w 2018 roku, jest szansa zakończenia inwestycji w 2021-2022 roku.
Minister podkreślił, że inwestycje będzie realizowana w całości z pieniędzy zabezpieczonych na ten cel w budżecie państwa. Koszt całkowity szacowany jest na ok. 800 mln zł, tak naprawdę jednak konkretne kwoty poznamy po rozstrzygnięciu przetargów.
Poniżej załączamy linki do prezentacji przedstawionych w trakcie konferencji w Elblągu.
Biuro prasowe MGMiŻŚ
Prezentacje do pobrania:
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
Materiały
budowa_drogi_wodnej_laczacej_zalew_wislany_z_zatoka_gdanska-2016-04.pdf 1.92MB
nadrzedny_interes_publiczny-2016-04.pdf 0.96MB
szansa_dla_rozwoju_elblaga-2016-04.pdf 2.66MB
aspekty_srodowiskowe-2016-04.pdf 1.13MB
Zdjęcia (2)
- Ostatnia modyfikacja:
- 25.01.2018 17:18 Joanna Lis-Drużyńska
- Pierwsza publikacja:
- 25.01.2018 17:19 Joanna Lis-Drużyńska