Na sejmowej Komisji MGMiŻŚ: o strategii rozwoju żeglugi śródlądowej
Jerzy Materna, sekretarz stanu w MGMiŻŚ, na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przedstawił założenia do „Strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2014-2020 z perspektywą do roku 2030”.
– To pierwszy od dziesięcioleci ważny plan rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce – podkreślił wiceminister. Zaznaczył, że obecnie udział żeglugi śródlądowej w transporcie wynosi w Polsce zaledwie 0,4%, podczas, gdy w innych państwach europejskich, np. w Holandii, Niemczech jest dużo wyższy.
Zwrócił uwagę, iż zgodnie z dyrektywami UE zawartymi w Białej Księdze Transportu do 2030 roku, 30% masy ładunków przewożonych drogami na odległość ponad 300 km należy przenieść na inne środki transportu, w tym wodny, a do 2050 roku - aż 50%. Przedstawiając priorytety strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych i obecny stan działań ministerstwa oraz rządu w tym zakresie, Jerzy Materna podkreślił przewagę transportu wodnego nad innymi rodzajami przewozu.
- Czesi są bardzo zdeterminowani, by włączyć się w prace dotyczące Odrzańskiej Drogi Wodnej (Bałtyk – Dunaj). Już przystąpili do studium wykonalności – dodał wiceminister Materna. Przypomniał, iż o planowanych działaniach na rzecz rozwoju śródlądowych dróg wodnych rozmawiali prezydenci RP i Republiki Czeskiej. Odwołał się też do spotkania w Ministerstwie Rozwoju, dotyczącego partnerstwa publiczno-prywatnego w realizacji przygotowywanej strategii. Uczestniczyli w nim m.in. przedstawiciele firm energetycznych zainteresowanych budowaniem elektrowni wodnych na rzekach.
Tematem posiedzenia sejmowej komisji były też założenia do rządowego projektu ustawy o pracy na statkach żeglugi śródlądowej.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ
- Ostatnia modyfikacja:
- 25.01.2018 17:35 Joanna Lis-Drużyńska
- Pierwsza publikacja:
- 25.01.2018 17:35 Joanna Lis-Drużyńska