W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Popyt i podaż na Odrzańskiej Drodze Wodnej

O gospodarczym potencjale Odry, w kontekście planowanych na niej inwestycji – rozmawiano w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w ramach wizyty Jerzego Materny, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, 22 stycznia br. w Szczecinie.

W dyskusji, oprócz przedstawicieli Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, uczestniczyli m.in. Jan Stasiak i Zbigniew Antonowicz z Rady Interesantów Portu Szczecin, a także kpt.ż.ś. dr Krzysztof Woś - Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Podstawę do dyskusji stanowiło opracowanie zatytułowane Możliwości wykorzystania transportu wodnego śródlądowego w obsłudze zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, roboczo nazywane Strategią Odrzańską, wykonane na zlecenie ZMPSiŚ SA przez naukowców szczecińskich. Wyniki ich pracy zaprezentował podczas spotkania kierownik zespołu dr hab. Michał Pluciński prof. US. Odra to naturalny szlak wodny, jednak z uwagi na lata zaniedbań, jej potencjał wykorzystywany jest w bardzo małym zakresie.

Obecnie transport wodny śródlądowy posiada jedynie 4% udziału w obsłudze zaplecza gospodarczego zespołu portowego Szczecin – Świnoujście Jednak jak pokazują przykłady innych portów jak Hamburg, czy Antwerpia transport śródlądowy stanowi doskonałe dopełnienie oferty tamtejszych portów. Analogiczne rozwiązania mogą znaleźć zastosowanie w obsłudze zespołu portowego Szczecin-Świnoujście.

Jak zreferował prof. M. Pluciński autorzy monografii postawili sobie za cel główny stworzenie kompleksowego ujęcia analizowanego zagadnienia, które poza kwestiami infrastrukturalnymi, ujmie także takie kategorie ekonomiczne jak podaż i popyt oraz konkurencyjność kosztowo-czasowa przewozów transportem wodnym śródlądowym. W opracowaniu podjęto także aktualną problematykę poszukiwania konsensusu między racjami ekonomicznymi i środowiskowymi w realizacji zadań inwestycyjnych na drogach wodnych śródlądowych. Wykorzystano  także  studia  przypadków  współpracy  transportu wodnego śródlądowego z wybranymi portami morskimi Europy Zachodniej. W rezultacie monografia składa się z siedmiu powiązanych ze sobą tematycznie rozdziałów. Zwieńczeniem rozważań przedstawionych w pracy jest rozdział siódmy, o charakterze postulatywnym, w którym dokonano identyfikacji pożądanych działań środowiska portowego w Szczecinie i Świnoujściu na rzecz podniesienia rangi gospodarczej ODW.

Warto podkreślić, że w najbliższym czasie z inicjatywy szczecińskiego środowiska portowego powstanie stowarzyszenie „Odrą w świat”. Jego działania ukierunkowane będą na promowanie idei żeglownej Odry.

Monografia trafiła do rą ministra Jerzego Materny,  który  podkreślił, iż jest to cenne opracowanie, bowiem daje obraz stanu obecnego i dostarcza argumentów do działań przyszłych.

Źródło: DHiM ZMPSiŚ

Zdjęcia (3)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
25.01.2018 16:23 Joanna Lis-Drużyńska
Pierwsza publikacja:
25.01.2018 16:23 Joanna Lis-Drużyńska
{"register":{"columns":[]}}