W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jubileusz Krystyny Szostek-Radkowej

14.03.2023

„Od początku kariery zachwycała Pani publiczność i słuchaczy wyjątkowymi walorami głosowymi oraz żywiołowym temperamentem scenicznym, które w połączeniu z wytrwałą pracą zagwarantowały międzynarodowy sukces. (…) Potwierdzeniem wysokiej rangi Pani dokonań było uhonorowanie licznymi odznaczeniami, w tym Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis” – napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński w liście gratulacyjnym skierowanym do Krystyny Szostek-Radkowej – jednej z najwybitniejszych śpiewaczek operowych, która obchodzi dziś 90. rocznicę urodzin.

Jubileusz Krystyny Szostek-Radkowej, fot. Andrzej Rybczyński/PAP

List wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego

Wielce Szanowna Pani,

z okazji jubileuszu urodzin proszę przyjąć serdeczne życzenia, a także wyrazy uznania dla Pani imponującego dorobku artystycznego, istotnie wzbogacającego polską kulturę oraz jej wizerunek na świecie.

Od początku kariery zachwycała Pani publiczność i słuchaczy wyjątkowymi walorami głosowymi oraz żywiołowym temperamentem scenicznym, które w połączeniu z wytrwałą pracą zagwarantowały międzynarodowy sukces. Udział w renomowanych konkursach wokalnych w Tuluzie, Verceli i Sofii przyniósł Pani nie tylko nagrody, lecz również pochlebne recenzje i zainteresowanie zagranicznych impresariów, którego pokłosiem były angaże w Operze Wiedeńskiej czy Théâtre de La Monnaie w Brukseli.

Wspominając szereg sukcesów, nie sposób pominąć mistrzowskiej kreacji Matki Joanny w „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego, w którą wcieliła się Pani w Deutsche Staatsoper w Berlinie. Niezapomniane pozostaną również występy w Teatrze Operowym w Lyonie oraz Operze Paryskiej. Polska scena miała przywilej czerpania z Pani kunsztu artystycznego, a melomani obserwowania rozkwitu talentu i wokalnych możliwości w Teatrze Wielkim w Warszawie, z którym związała się Pani już na początku lat sześćdziesiątych. Należy w tym miejscu przywołać wspaniałe interpretacje takie jak tytułowa Carmen w operze Bizeta, Księżna Eboli w „Don Carlosie” Verdiego czy Judyta w „Zamku Sinobrodego” Bartóka. Pani aksamitny mezzosopran, charakteryzujący się błyszczącą i nośną górą oraz dźwięczną i bogatą średnicą, był uwielbiany przez dyrygentów, kompozytorów, krytyków i publiczność.

Nieprzeciętną i wszechstronną osobowość artystyczną ukazywała Pani również w repertuarze współczesnym, a wielokrotne powierzanie Pani prawykonań swoich dzieł przez kompozytorów takich jak Witold Lutosławski czy Tadeusz Baird świadczyło o docenianiu Pani kunsztu interpretacyjnego.

Głęboki szacunek wzbudza również Pani działalność pedagogiczna na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzieliła się Pani doświadczeniem i pasją do eksplorowania świata dźwięków z młodymi adeptami sztuki, będąc dla nich mentorem i mistrzem. Dzięki Pani do muzycznego świata wchodziły kolejne pokolenia utalentowanych solistów.

Potwierdzeniem wysokiej rangi Pani dokonań było uhonorowanie licznymi odznaczeniami, w tym Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Dziękując za różnorodny i bogaty dorobek artystyczny, składam najlepsze życzenia wszelkiej pomyślności, zdrowia oraz nieustającej energii i pogody ducha.

Z wyrazami szacunku

Piotr Gliński

Krystyna Szostek-Radkowa

Urodziła się 14 marca 1933 roku w Katowicach. W 1953 roku ukończyła klasę śpiewu Ireny Faryaszewskiej w katowickim Liceum Muzycznym. Następnie kształciła się w Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem Adrianny Faryaszewskiej, Ireny Lenczewskiej i Wandy Łozińskiej. Studia ukończyła w 1959 roku z najwyższym wyróżnieniem. Od 1957 roku przez pięć lat była solistką Opery Śląskiej w Bytomiu, w której debiutowała rolą pokojówki w „Manon”. Jako swój profesjonalny debiut sama artystka wskazuje jednak rolę Ulryki w „Balu maskowym” Giuseppe Verdiego. Od 1962 roku, po przeprowadzce do Warszawy, związana była zawodowo z Operą Warszawską.

W 1958 roku zdobyła medal na międzynarodowym konkursie w Tuluzie, w 1959 roku – najwyższą (drugą) nagrodę na konkursie im. Giovanniego Battisty Viottiego w Vercelli, a w 1960 roku – III nagrodę na konkursie w Sofii. Wybitna śpiewaczka szybko zwróciła uwagę zagranicznych impresariów, triumfowała m.in. na scenach Opery Wiedeńskiej, w Teatrze Operowym w Lyonie czy Operze Paryskiej. Przez 10 lat współpracowała z Théâtre de La Monnaie w Brukseli. Występowała gościnnie m.in. na scenach operowych Madrytu, Hamburga, Düsseldorfu czy Berlina. Wykonywała nie tylko repertuar operowy, ale również oratoryjny, koncertując na estradach w całej Europie, jak również w Afryce i USA.

Od 1985 roku Krystyna Szostek-Radkowa prowadziła klasę śpiewu na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). W 1993 roku otrzymała z rąk Prezydenta RP tytuł profesora.

Za swoje wybitne osiągnięcia odznaczona m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}