W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022” – wystawa nabytków Muzeum Narodowego

10.05.2023

„W trudnych czasach kultura w Polsce nie jest zapomniana. Cieszę się, że Muzeum Narodowe w Warszawie - prestiżowa i niezwykle ważna instytucja kultury – prowadzi tak prężną działalność i stale powiększa swoje zasoby, dbając o systematyczny rozwój wszystkich kolekcji. Otwierana dziś wystawa jest efektem ciężkiej i wspaniałej pracy instytucji, ale też dobrych decyzji politycznych dotyczących finansowania” – powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas wernisażu wystawy „MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022” w Muzeum Narodowym w Warszawie. Ekspozycja prezentuje zróżnicowany wybór nabytków zakupionych przez muzeum dzięki dotacjom celowym i programom MKiDN w ciągu ostatnich 6 lat.

 „MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022” – wystawa nabytków Muzeum Narodowego, fot. Danuta Matloch/MKiDN

Chagall, Goya, Muter, Weiss, Bilińska, Wyspiański, Rosselli, Schongauer, Kulik, Gronowski, Janin, Waliszewska, Nadar, Zamoyski – to nazwiska niektórych tylko artystów, których prace w ostatnim czasie zakupiło Muzeum Narodowe w Warszawie – zaznaczył prof. Piotr Gliński podczas wernisażu wystawy „MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022”.

Wicepremier Gliński przypomniał, że na ekspozycji prezentowany jest wybór ponad 120 dzieł zakupionych dzięki dotacjom celowym i programom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości prawie 30 mln zł.

Logika tych zakupów wynika z charakteru zbiorów, ale jest też kontynuacją kroków, które zostały już wcześniej podjęte. Często jest też jednak wynikiem zbiegu pewnych okoliczności, jak np. zakup rysunków Marca Chagalla. Muzeum Narodowe w Warszawie zgromadziło dotąd ponad 800 tys. dzieł sztuki i w dalszym ciągu poszerza swoje zasoby – podkreślił szef resortu kultury.

Prof. Piotr Gliński wskazał, że na przestrzeni ostatnich 7 lat można zaobserwować ogromną zmianę w rozwoju kolekcji polskich muzeów.

Przywiązujemy dużą wagę do tego, aby kolekcje polskich muzeów mogły się rozwijać. Jest to możliwe również dzięki zakupom dokonywanym przez spółki Skarbu Państwa, ale też darowiznom od osób prywatnych oraz odzyskiwaniu utraconych podczas II wojny światowej dzieł sztuki. W ciągu 7 lat do Polski wróciło ponad 700 takich dzieł – zaznaczył wicepremier.

Minister kultury zwrócił uwagę, że w ostatnich latach Muzeum Narodowe w Warszawie konsekwentnie rozbudowuje m.in. zbiory rzemiosła artystycznego. Wskazał, że znaczącą część zakupów ostatnich lat stanowią także prace polskich artystów współczesnych.

Do polskich zbiorów powracają wielkie nazwiska. Symbolem dzisiejszej wystawy jest z pewnością Marc Chagall, ale zakupione zostały także obrazy Bilińskiej i wyposażenie pracowni artystycznej tej wielkiej malarki, która powróciła na należne jej miejsce właśnie dzięki działaniom Muzeum Narodowego w Warszawie – podkreślił.

Wicepremier wskazał, że przemyślaną politykę zakupów Muzeum Narodowego w Warszawie charakteryzuje profesjonalizm, ale też odwaga.

To polityka, która nam – decydentom pozwala na podejmowanie decyzji w spokojnej atmosferze. Ta wystawa jest efektem bardzo ciężkiej i wspaniałej pracy muzealników, ale też dobrych decyzji politycznych dotyczących finansowania – podsumował prof. Piotr Gliński.


O wystawie

Na wystawie „MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022” prezentowany jest zróżnicowany wybór (ponad 120 dzieł) nabytków Muzeum Narodowego zakupionych dzięki dotacjom celowym i programom MKiDN, który pokazuje fascynujący proces rozbudowywania muzealnej kolekcji.

Prezentowany jest przede wszystkim nabyty w 2021 roku zbiór 14 kolorowych rysunków Marca Chagalla. Wiele cennych dzieł zakupiono także w związku z wielkimi wystawami monograficznymi organizowanymi przez MNW. Pokłosiem ekspozycji „Artystka. Anna Bilińska 1854–1893” jest m.in. pastel „Kobieta w kimonie z japońską parasolką”, studia anatomiczne, archiwalia, modele gipsowe oraz sprzęty uczelniane i prace dokumentujące działalność słynnej Académie Julian, do której uczęszczała Bilińska. W przypadku kolekcji rzeźb Augusta Zamoyskiego, obejmującej dzieła reprezentatywne dla całego dorobku artysty, to właśnie zakup stał się impulsem do zorganizowania wystawy.

Muzeum Narodowe buduje i uzupełnia zbiory, nawiązując do własnej historii. Odzwierciedleniem tego są dwa obrazy tablicowe Cosima Rossellego: „Bernardyn ze Sieny i św. Urszula” oraz „Św. Ludwik z Tuluzy i Św. Antoni z Padwy”. Po 160 latach symbolicznie dołączyły one do kwatery „Św. Jan Chrzciciel i Św. Franciszek” z tego samego kompletu.

Na ekspozycji znalazła się także m.in. rycina Francisca Goi „Szaleństwo strachu” („Ze strachu nie trać honoru”). Odbitka należy do słynnego cyklu „Przysłowia (Szaleństwa)” i ukazała się drukiem już po śmierci hiszpańskiego mistrza. Prezentowany jest również XVI-wieczny rysunek ze sceną „Dręczenia św. Antoniego”, kompozycyjnie związany z miedziorytem Martina Schongauera. Uwagę zwiedzających zwraca też pastel Stanisława Wyspiańskiego – portret zagłębionej w myślach dziewczynki. Jest nią Wanda Nowakówna (później Dubieńska) - sportsmenka, muzykolożka i lekarka weterynarii. Do sztuki polskiego symbolizmu należy obraz Wojciecha Weissa „Pierrot i Colombina”, zakupiony od rodziny artysty. Na wystawie są także prezentowane obrazy Meli Muter „Le Pont Neuf zimą” oraz „Widok portu w Collioure”.

W ostatnich latach Muzeum Narodowe konsekwentnie rozbudowuje zbiory rzemiosła artystycznego, zarówno dawnego, jak i współczesnego. Zakupiono m.in. pełne precyzji i finezji francuskie miniatury oraz kompletny serwis deserowy z połowy XVIII wieku, wykonany w miśnieńskiej Królewskiej Manufakturze Porcelany. Na wystawie znajdują się również dwa serwisy kawowe z lat 60. XX wieku „Goplana” i „Carry” ze słynnej polskiej wytwórni porcelany w Ćmielowie oraz talerze wykonane w studiu ceramicznym ENDE Ceramics we współpracy z Aleksandrą Waliszewską - jedną z najbardziej cenionych współczesnych artystek wizualnych. Na wystawie nie zabrakło mebli m.in. projektu Edwarda Trojanowskiego i Edmunda Homy. Wśród prezentowanych eksponatów znajdują się także jadeitowe, brązowe, emaliowane i złocone zabytki z Chin i Japonii.

Znaczną część zakupów ostatnich lat stanowią  prace polskich artystek i artystów współczesnych m.in. Zuzanny Janin, Grzegorza Kowalskiego, Zofii Kulik, Teresy Murak i Aleksandry Waliszewskiej. Obejrzeć można rzeźby Jerzego Beresia oraz duetu Kijewski/Kocur, a także prace Zbigniewa Dłubaka. Nie brakuje znaczących zakupów uzupełniających kolekcję Muzeum Plakatu np. unikalnej pracy Tadeusza Gronowskiego.

Ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających do 27 sierpnia 2023 roku.

 

Zdjęcia (11)

{"register":{"columns":[]}}