W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

12 września Ogólnopolskim Dniem Kompetencji Cyfrowych w szkołach

12.09.2023

W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie i nauczyciele będą mieli okazję po raz kolejny sprawdzić się w sztafecie kompetencji cyfrowych IT Fitness Test. Otrzymają również bezpłatny dostęp do kreatywnej platformy wirtualnej Minecraft Education. Ogłoszenie nowych projektów odbyło się dziś w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

12 września Ogólnopolskim Dniem Kompetencji Cyfrowych

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek ogłosił 12 września Ogólnopolskim Dniem Kompetencji Cyfrowych w szkołach i mobilizował uczniów i nauczycieli do sprawdzenia swojego poziomu umiejętności cyfrowych. To już drugi raz, kiedy w Polsce przeprowadzane jest badanie IT Fitness Test, które może pomóc określić obszary, w których warto się rozwijać. 

Ogłaszam z dumą, że 12 września, od dzisiaj, każdego roku będzie Dniem Kompetencji Cyfrowych w Szkołach. Co to oznacza? Oznacza to dalsze inwestycje, ale też wielką współpracę z takimi firmami jak Microsoft czy Cyfrowa Polska – mówił szef MEiN podczas konferencji. 

Kompetencje cyfrowe obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i wykorzystanie ich do uczenia się, pracy i udziału w życiu społecznym. 

Kompetencje cyfrowe stanowią zbiór umiejętności związanych z biegłym korzystaniem z technologii i nowoczesnych urządzeń elektronicznych. Zalicza się do tego m.in: pracę z oprogramowaniem, umiejętności skutecznego korzystania z internetu i zarządzania danymi, rozwiązywanie codziennych problemów technologicznych oraz podstawowe rozumienie obsługi komputera lub innych urządzeń elektronicznych. Kompetencje cyfrowe stanowią jeden z kluczowych elementów w rozwoju edukacji, życiu zawodowym i codziennym funkcjonowaniu w dynamicznie zmieniającym się świecie. Pomagają w skutecznej komunikacji, rozwiązywaniu problemów oraz w rozwoju osobistym

- mówił Antoni Rytel, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. transformacji Cyfrowej.

W badaniu każdy uczeń i nauczyciel może przetestować swoją znajomość internetu, oprogramowania, aplikacji ułatwiających pracę na komputerze, mediów społecznościowych, a przede wszystkim cyberbezpieczeństwa. To kompetencje, które szczególnie przydadzą się w przyszłości. 

W gospodarce, w której funkcjonujemy, kompetencje cyfrowe to już podstawa. Dlatego to ważne, aby kształcić tak młodych obywateli, aby byli przystosowani do tego nowoczesnego świata i by byli atrakcyjni dla pracodawców na rynku pracy. Co więcej, jeśli będziemy stale dbali o podnoszenie kompetencji cyfrowych, umożliwimy tworzenie nad Wisłą nowych cyfrowych produktów i usług, które zasilą naszą gospodarkę i stworzą nowe miejsca pracy.  

Dziś, jak nigdy wcześniej, potrzebujemy wykształconych specjalistów, wyposażonych w odpowiednie umiejętności cyfrowe, którzy zasilą powstające w naszym kraju innowacyjne firmy. Bez nich rozwój gospodarki będzie praktycznie niemożliwy. Dlatego na każdym kroku musimy podkreślać znaczenie i rolę kompetencji cyfrowych

- podkreślał Michał Kanownik, Prezes Cyfrowa Polska.

Test dostępny jest online pod adresem: https://itfitness.eu/pl/. Wyniki obecnej edycji cyfrowego sprawdzianu zostaną ogłoszone w listopadzie. Uczniowie i nauczyciele, którzy osiągną najwyższe wyniki, będą nagrodzeni elektronicznym sprzętem, ufundowanym przez partnerów projektu - firmy Acer, Google For Education oraz Lenovo. Projekt  realizowany jest jednocześnie w czterech krajach, włączając Polskę, Czechy, Słowację i Węgry. Inicjatywę wspierają Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Centrum GovTech.

Minecraft Education dla wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych - narzędzie dydaktyczne, które zmienia edukację 

Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Kompetencji Cyfrowych w szkołach, uczniowie wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce otrzymają bezpłatny dostęp do wirtualnej platformy edukacyjnej - Minecraft Education, która pozwoli rozwijać kompetencje przyszłości podczas zajęć lekcyjnych.

Minecraft Education kryje w sobie potencjał na zmianę sposobu uczenia się w nabywaniu kompetencji niezbędnych uczniom w przyszłym miejscu pracy. Gwarantuje nowe cyfrowe możliwości i funkcje, które wspierają kompetencje przyszłości. To kreatywna platforma wirtualna, stanowiąca doskonałe wsparcie dla nauczycieli. Wspomaga uczniów w rozwijaniu tzw. "umiejętności XXI wieku", takich jak: kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, współpraca, rozwiązywanie problemów oraz umiejętności cyfrowe. 

Dzisiaj ogłaszamy coś, co rzeczywiście ucieszy polskich uczniów w polskich szkołach. Oto znana gra – Minecraft  w wersji edukacyjnej – od dzisiaj będzie bezpłatna dla wszystkich szkół od IV klasy wzwyż

– dodał Szef MEiN.

Zastosowanie Minecraft Education w ramach zajęć przedmiotowych przynosi wiele korzyści edukacyjnych. Wirtualny świat gry edukacyjnej zawiera specjalnie przygotowane mapy dedykowane różnym przedmiotom, na których uczniowie mogą konstruować wirtualne środowiska związane z danym tematem. Mapy Minecraft Education mogą być gotowe do użytku lub tworzone przez samych uczniów, co dodaje element zabawy i kreatywności do procesu nauki. Od podstawowego budynku po kodowanie za pomocą bloków, skryptów Java i języka Python, Minecraft Education rozwija się z uczniami i może być używany w procesie nauczania i uczenia się na dowolnym poziomie klasy.

Od początku dbamy o to, żeby proces włączania nowych technologii do szkół odbywał się we współpracy ze stroną społeczną i z rynkiem. Dziś widzimy tego efekty - uczniowie i nauczyciele otrzymują darmowy dostęp do narzędzi łączących naukę z zabawą. To właśnie dzięki nowoczesnym narzędziom edukacyjnym, w tym również grom, proces nauczania staje się bardziej interaktywny, angażujący i przede wszystkim - ciekawszy

- podkreślał Pełnomocnik Szefa MEiN.

Gra przygotowuje uczniów do życia w pełnym nowych technologii świecie poprzez budowanie kompetencji przyszłości. Co istotne, gra odbywa się w bezpiecznym środowisku, bo jej zasady ustalane są przez nauczycieli. Wersja klasyczna Minecraft różni się od edukacyjnej tym, że nie ma w niej takich ograniczeń. Nauczyciele, którzy chcą rozpocząć pracę z Minecraft Education mogą liczyć na wsparcie w postaci ogromnej bazy samouczków, przewodników i innych materiałów pozwalających każdemu z nich stworzyć od podstaw własną lekcję, niezależnie od poziomu znajomości gry i jej środowiska. 

Świat Minecraft Education jest nieograniczony, sięga wszędzie tam, dokąd zaprowadzi nas wyobraźnia. Możemy polecieć w kosmos, stworzyć farmę wiatrową czy też odwzorować własną szkołę w krainie z wielofunkcyjnych bloków. To dla uczniów wciągająca przygoda, która sprawia, że nauka kompetencji przyszłości staje się przystępna i atrakcyjna dla każdego. W tej cyfrowej podróży zawsze towarzyszy im nauczyciel, który uczy ich poruszania się po cyfrowych autostradach bez narażania ich prywatności i danych

 – Dominika Bettman, Dyrektor Generalna Microsoft w Polsce

Zanurzając uczniów w świecie, w którym czują się ekspertami rozbudzasz ich motywację do uczenia się, angażujesz emocje, zaciekawiasz i intrygujesz. Wspieramy integrację i budujemy kompetencje współpracy oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Warto spróbować już teraz, ponieważ dostęp do bezpłatnej próbnej wersji Minecraft Education (licencja trial – ograniczona czasowo, dająca dostęp do pełnej funkcjonalności) będzie aktywny do 6 maja 2024 r. Aby uzyskać dostęp do gry należy zalogować się do konta ZPE na stronie https://zpe.gov.pl/, wykorzystując dane logowania otrzymane ze szkoły.

Dostęp do Minecraft Education został udostępniony w ramach współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki w sposób bezpłatny.

Aby uzyskać dodatkowe informacje i materiały dotyczące #MinecraftEducation, odwiedź stronę:  http://edukacja.gov.pl/buduj-z-minecraft

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}