7 pytań do firmy Photon Education - twórców robota edukacyjnego!
20.06.2023
Czym zajmuje się firma Photon Education i jaka misja przyświeca jej działalności?
Michał Grześ (członek zarządu): Nasze działania nakierowane są na jeden główny cel: ułatwianie transformacji cyfrowej w edukacji.
Właśnie dlatego tworzymy nowoczesne rozwiązania edukacyjne umożliwiające łączenie kompetencji STEAM i rozwoju społeczno-emocjonalnego w trakcie nauki. Stworzony przez nas robot Photon wraz z dedykowanymi materiałami edukacyjnymi powstał w efekcie współpracy z doświadczonymi nauczycielami i ekspertami. Mamy wysokie wymagania względem kontroli jakości i przestrzegamy wszystkich niezbędnych norm, wliczając w to standardy jakości Unii Europejskiej.
Dlaczego Państwa firma zdecydowała się dołączyć do grona partnerów programu Laboratoria Przyszłości?
Michał Grześ (członek zarządu): Przede wszystkim, dołączenie do grona partnerów projektu Laboratoria Przyszłości daje nam możliwość podzielenia się naszym doświadczeniem i pomysłami na rozwój polskiej edukacji technologicznej.
Poza tym, misja tego programu pokrywa się z ideą naszej działalności. Chcemy pokazać, że nowoczesne technologie edukacyjne faktycznie potrafią zmienić sposób, w jaki postrzegamy między innymi naukę o kodowaniu. To dziedzina, która potrafi dać mnóstwo satysfakcji zarówno uczniom, jak i nauczycielom - oczywiście, przy zastosowaniu odpowiedniego sprzętu, materiałów dydaktycznych i oprogramowania.
Jaki wkład mają Państwo w tworzenie programu?
Michał Grześ (członek zarządu): Dwa lata temu wydaliśmy dwa zestawy opracowane z myślą o Laboratoriach Przyszłości. Powstawały z myślą o rozwijaniu m.in. umiejętności z zakresu STEM, kreatywności i pracy w grupie. Jednakże nasze zestawy zawsze są tworzone z myślą o nauczaniu elastycznym i interdyscyplinarnym, więc sposoby na ich wykorzystanie są w zasadzie zależne tylko od inwencji i zaangażowania nauczyciela.
Jakie są korzyści dla dzieci wynikające z użytkowania robota Photon w szkole?
Michał Grześ (członek zarządu): Po pierwsze, sam charakter wykorzystania robota podczas zajęć zachęca uczniów do współpracy. To jest szczególnie istotne właśnie teraz, ponieważ spora część interakcji i komunikacji przeniosła się do sfery internetu. Na zajęciach z Photonem dzieci wspólnie odkrywają nowe techniki programowania, pracując nad rozwiązaniem problemu. Dzięki temu nie tylko rozwijają umiejętności techniczne, ale również doskonalą kompetencje społeczno-emocjonalne. Po drugie, nasze roboty sprawdzają się nie tylko podczas lekcji informatyki nastawionych na kodowanie. Nauczyciele cały czas dzielą się nami pozytywnymi wrażeniami z prowadzenia np. lekcji angielskiego, geografii lub innych przedmiotów ze wsparciem naszego robota. Po trzecie, Photony rozwijają kompetencje nauczycieli. Nasze aplikacje w prosty i intuicyjny sposób przedstawiają mniej i bardziej złożone techniki programowania, umożliwiając nauczycielom każdego przedmiotu rozwój kompetencji technicznych.
Jakie wsparcie oferuje Państwa firma w zakresie szkolenia nauczycieli oraz na jakich lekcjach najlepiej można wykorzystywać Photona?
Michał Grześ (członek zarządu): Oferujemy kompleksowe szkolenia online oraz w placówkach, prowadzone przez ekspertów-praktyków, którzy z naszymi rozwiązaniami edukacyjnymi mają styczność na co dzień. Przeprowadzamy warsztaty połączone z przekazaniem wiedzy teoretycznej na temat robotów Photonów, zestawów edukacyjnych i różnych możliwości wykorzystania tych materiałów w praktyce.
Odnośnie konkretnych lekcji: wychodzimy z założenia, że nasze produkty są dosyć uniwersalną pomocą naukową. Nauczyciele mogą korzystać zarówno z robotów, jak i reszty materiałów które udostępniamy na zajęciach wspierających rozwój kompetencji STEAM (jak np. fizyka, robotyka, lekcje o sztucznej inteligencji i programowaniu), oraz rozwój interdyscyplinarny (np. lekcje językowe, matematyka, geografia, historia, sztuka i technika). To jednak nie koniec listy zastosowań, ponieważ mamy również w ofercie zestawy wspierające postawy proekologiczne oraz kompetencje społeczne i emocjonalne.
Czy istnieją dodatkowe zasoby lub materiały edukacyjne dostępne dla nauczycieli?
Michał Grześ (członek zarządu): Oczywiście. Na naszej oficjalnej stronie (photon.education) można znaleźć między innymi „Podręcznik do pracy z robotem”, „Wstęp do nauki kodowania”, scenariusze lekcji, instrukcje dotyczące naszych aplikacji, oraz stale rozwijany Portal, na którym nauczyciele i edukatorzy dzielą się własnymi pomysłami na lekcje i materiałami edukacyjnymi.
Oprócz tego, osoby zainteresowane pogłębianiem wiedzy na temat naszych rozwiązań mogą również skorzystać z filmów szkoleniowych dostępnych na naszym kanale YouTube.
Jakie są korzyści bycia partnerem programu Laboratoria Przyszłości?
Michał Grześ (członek zarządu): Przede wszystkim, sama możliwość zapewnienia polskim uczniom i nauczycielom pomocy naukowych, które realnie zmieniają podejście do technologii. Po drugie, możemy udowodnić, że procesy transformacji cyfrowej mogą dawać satysfakcję i inspirować. Po trzecie, myślę że uczniowie dzięki rozwiązaniom promowanym przez ten program rozwijają kompetencje, które dobrze je przygotują do szukania pracy na tak dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.
Twórz z nami szkołę przyszłości już dziś
W ramach programu Laboratoria Przyszłości oraz Mobilne Laboratoria Przyszłości prowadzimy nabór Partnerów i Ambasadorów, którzy chcą razem z nami unowocześniać polską edukację. Jeśli jesteś metodykiem, który zgodnie z podstawą programową tworzy scenariusze lekcji, firmą zaangażowaną w rozwój sektora edukacyjnego, lub rodzicem, dla którego Laboratoria Przyszłości są ważną i potrzebną inicjatywą - dołącz do nas!