W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

7 pytań do… Microsoft Education o wykorzystaniu gry Minecraft w edukacji

11.09.2023

Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jak za pomocą nowych technologii można usprawnić proces nauczania? Nowoczesna szkoła wymaga innowacyjnych rozwiązań nakierowanych na rozwój kompetencji przyszłości. Tworzenie kompleksowych programów edukacyjnych, czy promowanie nauki programowania to tylko część skutecznych działań. Coraz bardziej popularne staje się również wykorzystanie gier w edukacji. Zobacz, co na temat edukacyjnej wersji gry Minecraft mówi reprezentująca partnera programu Laboratoria Przyszłości, Barbara Michalska - dyrektor rynku edukacyjnego w Microsoft Education.

Po lewej:
7 pytań do...
Microsoft Education o wykorzystaniu gry Minecraft w edukacji!
Logotypy: Laboratoria Przyszłości, Microsoft
Po prawej zdjęcie Barbary Michalskiej - dyrektor rynku edukacyjnego w Microsoft Education

Czym zajmuje się zespół Microsoft Education?

Barbara Michalska (dyrektor rynku edukacyjnego): W Microsoft mamy przekonanie, że nie jest możliwe pełne i efektywne wykorzystanie technologii bez odpowiedniej edukacji. Im wcześniej się ona rozpocznie, tym lepiej. Dążymy do tego, by współczesna edukacja wspomagała dzieci i młodzież w odnajdywaniu się w świecie przyszłości, ale przede wszystkim w skutecznym jego kreowaniu, by odpowiadać na pojawiające się wyzwania, konkurować na rynku pracy i w biznesie oraz kreatywnie włączyć się w nurt zmian, jakie dziś globalnie obserwujemy.

Dlaczego Microsoft Education zdecydował się dołączyć do grona partnerów programu Laboratoria Przyszłości?

‌BM: Według opublikowanego przez Microsoft Indeksu Cyfrowej Przyszłości (Digital Futures Index) Polska pod względem posiadania umiejętności cyfrowych przez ogół społeczeństwa ma o 15 proc. niższy wynik niż średnia dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Tymczasem, ten sam wskaźnik jasno uwidacznia, że sprawne posługiwanie się nowymi technologiami wpływa na większą produktywność w pracy, wyższe zarobki i podejmowanie częstszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, a co za tym idzie, na lepszą jakość życia – naszego i kolejnych pokoleń. Celem programu „Laboratoria Przyszłości” jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Naszym zadaniem jest wspieranie dzieci i nauczycieli oraz całego środowiska edukacyjnego w wypełnieniu tego celu – nowoczesnej szkoły z uczniem i nauczycielem w centrum.

Jaki wkład mają państwo w tworzenie programu?

BM: Przede wszystkim stawiamy na szkolenia i warsztaty z wykorzystania narzędzi technologicznych. Staramy się pokazywać nauczycielom, w jaki sposób mogą efektywnie i ciekawie przedstawić materiał edukacyjny w szkole z wykorzystaniem takich usług, jak np. Microsoft 365 czy Minecraft. Obcując z technologią i wykorzystując ją na bieżąco, uczniowie mogą przyswajać umiejętności w łatwiejszy i przyjemniejszy sposób, szybciej i sprawniej zwiększając poziom swoich kompetencji czy nabywając nowych umiejętności z wielu dziedzin. Jednocześnie, uczą się stosować samą technologię w najróżniejszych obszarach, co zaprocentuje w przyszłości, kiedy rozpoczną swą zawodową karierę.

Jakie są korzyści dla dzieci wynikające z używania Minecraft w szkole?

BM: Minecraft Education Edition pozwala młodzieży zdobywać nowe kompetencje oraz przyswajać wiedzę szkolną w przyjemny dla nich sposób. Natomiast nauczyciele mogą poniekąd wejść do świata uczniów i zaproponować im naukę w dobrze im znanym i lubianym środowisku. Wykorzystanie nowości technologicznych w edukacji daje możliwość lepszej współpracy nauczycieli i uczniów oraz znalezienia wspólnej nici porozumienia. Dzięki stworzonym przez Fundację Cyfrowy Dialog i Microsoft mapom do Minecrafta, dzieci z Ukrainy mogą uczyć się języka polskiego poprzez zabawę. Projekt „Mówię po polsku z Minecraft!” skierowany jest do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych. To pomoc dydaktyczna, stworzona w ponadnarodowym języku gry, którą wykorzystują tysiące dzieci na całym świecie. Inny przykład to mapa piątoklasisty, która pokrywa podstawę programową ze wszystkich przedmiotów dla uczniów w klasie piątej. Dzięki temu nauka, na przykład, matematyki jest fascynującą przygodą.

Jakie wsparcie oferuje Państwa firma w zakresie szkolenia nauczycieli i edukatorów z wykorzystania w edukacji Minecraft?

BM: Nie traktujemy szkoleń kierowanych do nauczycieli wybiórczo, ale staramy się dostarczać społeczności edukacyjnej kompleksowe rozwiązania i platformy. Tworzymy szereg inicjatyw, m.in. Godzinę Kodowania, która co roku gromadzi społeczność nauczycieli i uczniów wokół możliwości, jakie daje nauka programowania w Minecraft. Dodatkowo udostępniamy platformy, takie jak Microsoft Education gdzie każdy nauczyciel może znaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytania. Tworzymy również program Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE), który gromadzi społeczność edukatorów właściwie z każdego zakątka świata.

W jakich dziedzinach edukacji mogą być wykorzystywane ćwiczenia Minecraft?

BM: Mówiąc krótko - w każdej. Minecraft jest wspaniałą, elastyczną platformą, na której można uczyć praktycznie każdego przedmiotu czy kompetencji. Od matematyki, poprzez historię do języka polskiego. Dobrym przykładem tak wszechstronnego wykorzystania jest mapa piątoklasisty, w której mamy ponad 40 lekcji ze wszystkich przedmiotów podstawy programowej dla piątej klasy. Do każdej lekcji zostały przygotowane scenariusze i karty pracy. Inny przykład to mapa Cybrecraft ucząca cyberbezpiecznych zachowań w sieci.

Czy nauczyciele mają opcje nadzoru i kontroli, aby monitorować działania i postępy uczniów podczas korzystania z tych ćwiczeń?

BM: Jak najbardziej. Uczeń może w bardzo ciekawy sposób raportować wyniki swoich działań, na przykład, robiąc zdjęcia do specjalnego albumu/zeszytu. Z drugiej strony idea pracy w Minecraft zakłada, że nauczyciel będzie bardziej mentorem ucznia po mapie niż kontrolerem i to uczniowie będą z przyjemnością rozwiązywać zadania w środowisku, które znają i lubią.

Twórz z nami szkołę przyszłości już dziś

W ramach programu Laboratoria Przyszłości oraz Mobilne Laboratoria Przyszłości prowadzimy nabór Partnerów i Ambasadorów, którzy chcą razem z nami unowocześniać polską edukację. Jeśli jesteś metodykiem, który zgodnie z podstawą programową tworzy scenariusze lekcji, firmą zaangażowaną w rozwój sektora edukacyjnego, lub rodzicem, dla którego Laboratoria Przyszłości są ważną i potrzebną inicjatywą - dołącz do nas!

{"register":{"columns":[]}}