W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Gra terenowa Mobilnych Laboratoriów Przyszłości z historią Lublina w tle

29.09.2023

W dniach 19-20 września 2023 roku Mobilne Laboratoria Przyszłości uczestniczyły w Lubelskim Festiwalu Nauki. Nasi edukatorzy zaprosili uczniów ze szkół podstawowych na Politechnikę Lubelską oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski. Przez dwa dni technologicznych warsztatów mających formę gry terenowej historię Lublina odkryło 240 uczestników.

Family photo z wydarzenia.

Na uczniów z lubelskich szkół podstawowych czekało osiem baz, w których odkrywali historię miasta zwanego Kozim Grodem i rozwiązywali zadania przygotowane przez edukatorów. Każda z uczestniczących w grze drużyn zbierała puzzle wydrukowane na drukarce 3D. Po złożeniu ze sobą ośmiu elementów uczniowie otrzymali herb Lublina – był to zarazem klucz otwierający skrzynię skarbów. Jakie zadania czekały na małych odkrywców nowych technologii?

Baza I – gogle VR 

Wirtualna rzeczywistość przeniosła młodzież w czasie. Po założeniu gogli VR uczniowie mogli poczuć się, jak na spacerze dawnymi ulicami Lublina. Następnie musieli dopasować widziane w świecie wirtualnym obiekty do zdjęć przedstawiających te miejsca obecnie.

Baza II – film z quizem wiedzy o Lublinie 

Zaprosiliśmy uczniów na seans krótkiego filmu przygotowanego przez naszych edukatorów. Podczas spaceru po mieście opowiedzieli w nim historię oraz ciekawostki związane z Lublinem. Poza dawką informacji była to również inspiracja dla uczniów, którzy mogą wykorzystać szkolny sprzęt audio i wideo od Laboratoriów Przyszłości do nagrania filmu o swojej miejscowości.

Baza III – roboty Dash 

Czy wiedzieliście, że pierwszy w Polsce światłowód stworzono na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie? Tę ciekawostkę na pewno zapamiętają uczestnicy naszej gry, którzy po odpowiednim zaprogramowaniu robota Dash musieli dojechać nim do technologicznych wynalazków w kolejności, jakiej zostały stworzone. Na robotycznej macie był m.in. wspomniany już światłowód oraz model 3D pierwszego telefonu komórkowego.

Baza IV – sztuczna inteligencja 

Czy sztuczna inteligencja może się mylić? Sprawdzali to uczniowie, którzy zadawali jej pytania dotyczące atrakcji turystycznych Lublina. Nie zabrakło również czasu na gry i zabawy, w których AI rozpoznawała pokazywane przed kamerą gesty.

Baza V – szyfry 

Młodzież mogła poczuć się jak polscy łamacze kodu Enigmy. Zadaniem uczniów było znalezienie metody, według której ułożone są liczby i przypisane do nich literki. Bez tego nie odgadliby nazw miejsc znanych z mapy Lublina. Chętni mogli spróbować swoich sił, przechodząc przez mini labirynt otwierający matrioszkę wydrukowaną na drukarce 3D.

Baza VI – interaktywna podłoga SmartFloor 

Uczniowie poznali legendy m.in. o Czarciej Łapie oraz powstaniu herbu Lublina, na którym zamiast kozicy widnieje kozioł. Wzięli też udział w grze – musieli zapamiętać położenie liter, aby ułożyć je w odpowiedniej kolejności tworzącej tytuł popularnej baśni. Planszą do gry nie była jednak kartka papieru, lecz interaktywna podłoga!

Baza VII – klocki LEGO 

Walka z czasem, by otworzyć zamknięty sejf. Na uczestników czekały zestawy interaktywnych klocków LEGO złożonych w skrzynki. Każda z grup dostała tablet, za pomocą którego musiała stworzyć odpowiedni program otwierający zbudowane z klocków pudełko. Był to jedyny sposób, aby dostać kolejną część układanki.

Baza VIII – druk 3D 

Wiecie, czym są trolejbusy? Te pojazdy komunikacji miejskiej możemy zobaczyć na ulicach trzech miast Polski, w tym Lublina. Uczniowie mieli za zadanie wydrukować za pomocą długopisów 3D symbole kojarzone z tym miastem. Wśród szablonów, na których młodzież tworzyła swoje trójwymiarowe dzieła, znalazły się także Zamek Lubelski, trąbka hejnalisty z ratusza oraz napis I LOVE LUBLIN.

{"register":{"columns":[]}}