,,Szkoła dla innowatora" - materiały dla nauczycieli wspierające kształtowanie u uczniów kompetencji przyszłości
11.05.2023
W latach 2019-2022 na zlecenie Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki prowadzony był projekt Szkoła dla innowatora, którego celem było wypracowanie i przetestowanie w 20 szkołach podstawowych metod pracy, które pomagają kształtować u uczniów kompetencje przyszłości:
- samodzielność myślenia,
- rozwiązywanie problemów,
- zarządzanie sobą,
- liderowanie,
- współpracę.
Pomimo realizacji w niesprzyjających okolicznościach zewnętrznych (pandemia i edukacja zdalna) projekt zakończył się dużym sukcesem. Ponad 76% uczniów biorących w nim udział rozwinęło swoje kompetencje. Zaproponowane w nim metody nauczania sprawdziły się w codziennej pracy szkoły. Zastosowane w projekcie podejście zakłada między innymi, że aby kształcenie kompetencji w szkole mogło być skuteczne, ważne jest:
- dokładne ich zdefiniowanie i poznanie przez nauczycieli ich elementów składowych,
- stworzenie w klasie klimatu sprzyjającego nabywaniu przez uczniów kompetencji (m.in. poprzez zastosowanie odpowiednich praktyk dydaktycznych),
- poszerzenie repertuaru metod nauczania i oceniania stosowanych przez nauczycieli,
- angażowanie uczniów w działanie oraz kształtujące ocenianie stopnia rozwoju kompetencji uczniów.
Efektem projektu jest również wypracowanie unikalnego podejścia do rozwijania kompetencji przyszłości oraz szeregu materiałów, wskazówek i rekomendacji dla nauczycieli i dyrektorów szkół. W szczególności warto polecić:
- pracę zbiorową Dydaktyka rozwoju kompetencji proinnowacyjnych (red. Jędrzej Witkowski), która prezentuje stosowane w projekcie podejście dydaktyczne do pracy z kompetencjami
- serię pięciu broszur dla nauczycieli poświęconych rozwijaniu poszczególnych kompetencji przyszłości
- Jak rozwijać kompetencję współpracy w szkole? – Agnieszka Arkusińska, Magdalena Bogusławska;
- Jak rozwijać kompetencję rozwiązywania problemów w szkole? – Lidia Pasich, Janusz Żmijski;
- Jak rozwijać kompetencję samodzielności myślenia w szkole? – Maciej Pabisek;
- Jak rozwijać kompetencję liderstwa w szkole? – Michał Lisicki, Małgorzata Skura;
- Jak rozwijać kompetencję zarządzania sobą w szkole? – Janina Stojak;
- poradnik i rekomendacje dla dyrektorów szkół Jak rozwijać kompetencje proinnowacyjne w szkole? (Bernadetta Czerkawska, Dorota Pintal, Jędrzej Witkowski).
Wszystkie te materiały dostępne są bezpłatnie w wersjach elektronicznych na stronie https://szkoladlainnowatora.ceo.org.pl/publikacje/
Projekt prowadzony był przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w konsorcjum ze Stowarzyszeniem WIS z Radowa Małego, Szkołą Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, przy wsparciu Deloitte oraz Zwolnieni z Teorii. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach POIR (Poddziałanie 2.4.1. inno_LAB-Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów).
Materiały
Publikacje projektu Szkoła dla InnowatoraPublikacje_projektu_Szkola_dla_innowatora_CEO.pdf 1.05MB