W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

,,Szkoła dla innowatora" - materiały dla nauczycieli wspierające kształtowanie u uczniów kompetencji przyszłości

11.05.2023

Po lewej napis:
Publikacje projektu
Szkoła dla Innowatora
- samodzielność myślenia
- rozwiązywanie problemów
- zarządzanie sobą
- liderowanie
- współpraca
Po prawej ikonki 5-ciu kartek z napisami:
- Jak rozwijać kompetencję samodzielnego myślenia w szkole?
- Jak rozwijać kompetencję liderstwa w szkole?
- Dydaktyka rozwoju kompetencji proinnowacyjnych
- Jak rozwijać kompetencję rozwiązywania problemów w szkole?
- Jak rozwijać kompetencję współpracy w szkole?
W prawym górnym rogu napis ceo CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ

W latach 2019-2022 na zlecenie Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki prowadzony był projekt Szkoła dla innowatora, którego celem było wypracowanie i przetestowanie w 20 szkołach podstawowych metod pracy, które pomagają kształtować u uczniów kompetencje przyszłości: 

  • samodzielność myślenia, 
  • rozwiązywanie problemów,
  • zarządzanie sobą,
  • liderowanie,
  • współpracę.

Pomimo realizacji w niesprzyjających okolicznościach zewnętrznych (pandemia i edukacja zdalna) projekt zakończył się dużym sukcesem. Ponad 76% uczniów biorących w nim udział rozwinęło swoje kompetencje. Zaproponowane w nim metody nauczania sprawdziły się w codziennej pracy szkoły. Zastosowane w projekcie podejście zakłada między innymi, że aby kształcenie kompetencji w szkole mogło być skuteczne, ważne jest:

  • dokładne ich zdefiniowanie i poznanie przez nauczycieli ich elementów składowych,
  • stworzenie w klasie klimatu sprzyjającego nabywaniu przez uczniów kompetencji (m.in. poprzez zastosowanie odpowiednich praktyk dydaktycznych),
  • poszerzenie repertuaru metod nauczania i oceniania stosowanych przez nauczycieli,
  • angażowanie uczniów w działanie oraz kształtujące ocenianie stopnia rozwoju kompetencji uczniów.

Efektem projektu jest również wypracowanie unikalnego podejścia do rozwijania kompetencji przyszłości oraz szeregu materiałów, wskazówek i rekomendacji dla nauczycieli i dyrektorów szkół.  W szczególności warto polecić:

  • pracę zbiorową Dydaktyka rozwoju kompetencji proinnowacyjnych (red. Jędrzej Witkowski), która prezentuje stosowane w projekcie podejście dydaktyczne do pracy z kompetencjami 
  • serię pięciu broszur dla nauczycieli poświęconych rozwijaniu poszczególnych kompetencji przyszłości
  1. Jak rozwijać kompetencję współpracy w szkole? – Agnieszka Arkusińska, Magdalena Bogusławska;
  2. Jak rozwijać kompetencję rozwiązywania problemów w szkole? – Lidia Pasich, Janusz Żmijski;
  3. Jak rozwijać kompetencję samodzielności myślenia w szkole? – Maciej Pabisek;
  4. Jak rozwijać kompetencję liderstwa w szkole? – Michał Lisicki, Małgorzata Skura;
  5. Jak rozwijać kompetencję zarządzania sobą w szkole? – Janina Stojak;

Wszystkie te materiały dostępne są bezpłatnie w wersjach elektronicznych na stronie https://szkoladlainnowatora.ceo.org.pl/publikacje/ 

Projekt prowadzony był przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w konsorcjum ze Stowarzyszeniem WIS z Radowa Małego, Szkołą Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, przy wsparciu Deloitte oraz Zwolnieni z Teorii. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach POIR (Poddziałanie 2.4.1. inno_LAB-Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów).

Materiały

Publikacje projektu Szkoła dla Innowatora
Publikacje​_projektu​_Szkola​_dla​_innowatora​_CEO.pdf 1.05MB
{"register":{"columns":[]}}