W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

HEREDITAS. Digitalizacja i Udostępnianie Zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie

NAZWA BENEFICJENTA: 

Muzeum Narodowe w Warszawie

 

PARTNER/PARTNERZY:

-

 

DATA PODPISANIA UMOWY: 

2020-08-13

 

OKRES REALIZACJI UMOWY: 

od 2020-08-01 do 2023-12-31

 

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA: 

15 306 884,82 zł

 

CEL:

Celem projektu jest digitalizacja zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie i zwiększenie dostępności do cyfrowych zasobów poprzez ogólnodostępną platformę „Cyfrowe MNW”. Projekt jest kontynuacją i rozszerzeniem realizowanego obecnie przez MNW projektu „Otwarte Narodowe”. Główne zadania projektowe skupiają się wokół dwóch tematów kluczowych dla cyfrowego udostępniania: metadanych opisowych oraz digitalizacji, łącznie określono do realizacji 7 zadań. Wśród nich zaplanowano stworzenie profesjonalnej instrukcji opisu dzieła sztuki w systemie ewidencyjnym opartej o standard międzynarodowy (rekomendowany Categories for the Description of Works of Art.), która będzie udostępniona dla innych muzeów. Zaplanowano również porządkowanie metadanych wraz ze słownikami oraz dokończenie elektronicznej ewidencji zbiorów zgodnie z nową instrukcją gwarantującą efektywne kwerendy na naszych zbiorach niezależnie od repozytorium.

 

PRODUKTY:

  • 40.000 zdigitalizowanych obiektów muzealnych z 51 kolekcji, obejmujących najbardziej reprezentatywne i zróżnicowane zbiory muzealne MNW
  • modernizacja istniejących stanowisk fotograficznych
  • stworzenie nowej pracowni digitalizacyjnej w przestrzeni Oddziału Muzeum – Muzeum Plakatu
  • nowy system  informatyczny do ewidencji i zarządzania zbiorami zawierająca metadane zdigitalizowanych zasobów kultury – muzealiów
  • udostępnienie zdigitalizowanych materiałów poprzez API.

 

​​​​​​KORZYŚCI:

  • ułatwienie dostępu do niezwykle cennych zasobów muzealnych MNW, o unikalnym znaczeniu kulturowym, historycznym, społecznym i poznawczym
  • zwiększenie dostępności treści i zasobów kultury w domenie publicznej
  • dzięki otwartemu API zbiory Muzeum mogą zaistnieć w rozmaitych serwisach internetowych czy aplikacjach - co sprzyja promocji i rozpoznawalności zbiorów Muzeum
  • dzięki dostosowaniu do standardów WCAG 2.1 zbiory są dostępne w wersji cyfrowej również dla osób niepełnosprawnych
  • zapewnienie mobilności serwisu na różnych urządzeniach 
  • zwiększenie dostępu do zbiorów MNW - promocja dziedzictwa kulturowego w kraju i za granicą
  • wzrost wiedzy i świadomości społeczeństwa w zakresie zbiorów narodowych
  • skrócenie czasu udostępniania obiektów kultury odbiorcom końcowym
  • zniwelowanie bariery czasu i przestrzeni w dostępie do zasobów kultury, co ma szczególnie istotne znaczenie dla grup zagrożonych wykluczeniem
  • wdrożenie idei pełnego włączenia kulturowego, poprzez dostosowanie serwisu ze zdigitalizowanymi zasobami do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (inkluzywność)
  • dzięki wielojęzyczności serwisu bezcenne zbiory polskiej kultury przechowywane w Muzeum będą dostępne na całym świecie
  • poszerzenie kręgu użytkowników zdigitalizowanych i udostępnionych zasobów
  • poprawa jakości wyszukiwania informacji o poszczególnych obiektach muzealnych  (w szczególności wyszukiwania zautomatyzowanego),
  • zbiory będą udostępniane w wysokiej rozdzielczości (min. 4000 px dłuższego boku), co zagwarantuje wysoką jakość obiektów także w przypadku ich ponownego wykorzystania
  • kontekstualizacja zasobów - użytkownik oglądając jeden obiekt otrzyma inne propozycje interesujących go zasobów, co przyczyni się do zwiększenia wiedzy na temat całej kolekcji.

 

GRUPY DOCELOWE:

  • kadra naukowo- badawcza (naukowcy, badacze) zajmujący się badaniami w zakresie kultury, sztuki, historii sztuki i in. a także w zakresie szeroko pojmowanej humanistyki
  • studenci kierunków związanych z naukami historycznymi, naukami o sztuce, naukami humanistycznymi
  • publiczne instytucje kultury
  • uczelnie (szkoły wyższe) publiczne i niepubliczne, zwł. kształcące w kierunkach związanych z kulturoznawstwem, wiedzą o sztuce, naukami historycznymi i naukami pomocniczymi historii, w tym również wyższe szkoły artystyczne oraz ośrodki akademickie prowadzące studia wyższe z zakresu malarstwa, rzeźby, projektowania i in.
  • nauczyciele historii i przedmiotów humanistycznych, w tym nauk o kulturze, o sztuce (szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe), edukatorzy
  • placówki szkolnictwa artystycznego
  • uczniowie szkół podstawowych (starsze klasy) i ponadpodstawowych, Zainteresowani samodzielnym pogłębianiem wiedzy w zakresie sztuki, jak i w ramach edukacji szkolnej
  • pasjonaci, hobbyści (osoby indywidualne), którzy zaspokajają Pozazawodowe potrzeby poznawcze w zakresie sztuki i kultury, posiadające dostęp do internetu
  • osoby z niepełnosprawnościami
  • podmioty branży kreatywnej (przedsiębiorstwa z sektora MSP)
  • turyści indywidualni zainteresowani turystyką kulturową i historyczną, a także turystyką edukacyjną (grupy szkolne, zorganizowane) odwiedzający w tym celu Muzeum Narodowe w Warszawie.
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"280","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"katalog projektów i usług","value":"katalog projektów i usług"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}