Informacja o wyborach do Sejmu RP i Senatu RP w dn. 15 października 2023 r.
30.08.2023
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznaczył na dzień 15 października 2023 r. wybory do Sejmu i Senatu.
- Wyborcy przebywający za granicą i posiadający ważne polskie paszporty, a na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw, na terytorium których można wjechać na podstawie dowodu - ważne polskie dowody osobiste, będą mogli zagłosować w obwodach głosowania utworzonych za granicą.
- Głosowanie będzie odbywało się osobiście, w siedzibie obwodowej komisji wyborczej.
- Lista obwodów, w których będzie można głosować za granicą zostanie ogłoszona w drodze rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych, które zgodnie z kalendarzem wyborczym będącym załącznikiem do postanowienia Prezydenta RP o zarządzeniu wyborów, nastąpi najpóźniej do dnia 25 września 2023 r.
- Obwieszczenia o adresach siedzib obwodowych komisji wyborczych w poszczególnych okręgach konsularnych będą też dokonywane przez konsulów.
- Po utworzeniu obwodów głosowania za granicą właściwi terytorialnie konsulowie rozpoczną sporządzanie spisów wyborców w poszczególnych obwodach głosowania. Oznacza to, iż wyborcy od tego momentu będą mogli zgłaszać się do ujęcia w spisie wyborców.
- Stosowne informacje w tym zakresie publikowane będą na stronie internetowej placówki oraz przekazywane za pośrednictwem mediów społecznościowych w możliwie najszybszym terminie, warunkowanym kalendarzem wyborczym.
Po utworzeniu obwodów głosowania za granicą właściwi terytorialnie konsulowie rozpoczną sporządzanie spisów wyborców w poszczególnych obwodach głosowania. Oznacza to, że wyborcy od tego momentu będą mogli zgłaszać się do ujęcia w spisie wyborców. Ujęcie wyborcy w spisie wyborców sporządzanym przez konsula następuje na podstawie wniosku wyborcy, wniesionego do 5. dnia przed dniem wyborów, tj. do 10 października 2023 r.
Wniosek wyborca będzie mógł złożyć:
- przez dedykowaną usługę elektroniczną e-Wybory lub
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem (czyli osobiście w urzędzie konsularnym, albo listownie) lub
- na adres poczty elektronicznej konsula, jako odwzorowanie cyfrowe wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem (czyli email do Konsula RP w Lizbonie - lizbona.konsul@msz.gov.pl - z załączonym skanem lub zdjęciem pisemnego wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem).
Wniosek wyborcy o ujęcie w spisie będzie musiał zawierać:
- nazwisko,
- imię (imiona),
- numer ewidencyjny PESEL,
- numer ważnego polskiego paszportu albo dowodu osobistego,
- adres pobytu wyborcy za granicą,
- dane kontaktowe w zakresie adresu poczty elektronicznej i/lub numeru telefonu komórkowego.
W obwodach za granicą, poza wyborcami ujętymi na wniosek w spisie wyborców sporządzanym przez właściwego terytorialnie konsula, będą mogli zagłosować także wyborcy, którzy w dniu wyborów okażą zaświadczenia o prawie do głosowania.
Wszelkie informacje ważne dla wyborców za granicą będą sukcesywnie publikowane. Szczegółowe informacje można uzyskać także na stronie Państwowej Komisji Wyborczej.
Wszelkie informacje dot. wyborów i referendum rozpisanych na 15 października 2023 r. publikowane będą na bieżąco w zakładce Wybory i Referendum 2023 na stronie internetowej Ambasady.