W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Krajowe ramy polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC7","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"IC{#IC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Konieczność przygotowania dokumentu oraz jego zakres merytoryczny wynika z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (AFIR).\nZe względu na inną podstawę prawną oraz bardziej rozbudowaną strukturę związaną z koniecznością uwzględnienia szerszego katalogu informacji, dokument ten nie będzie traktowany jako aktualizacja Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez Radę Ministrów 29.03.2017 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Treść dokumentu obejmuje ocenę istniejącego stanu i przyszłego rozwoju rynku, w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu, oraz planowane i przyjęte środki w tym zakresie. Zawarte analizy dotyczą transportu drogowego, wodnego, szynowego, lotniczego oraz intermodalnego.\nW zakresie transportu drogowego, dokument dotyczy:\n- oceny stanu obecnego w zakresie: liczby pojazdów napędzanych energią elektryczną i wodorem, stanu rozwoju infrastruktury ładowania i tankowania skroplonego gazu ziemnego LNG i wodoru, oraz rynku gazu LPG,\n- prognoz rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i wodorowych, planów rozwoju infrastruktury ładowania zgodnie z wymogami rozporządzenia AFIR,\n- wskazania przepisów i programów wsparcia stymulujących rozwój zeroemisyjnego nisko i zeroemisyjnego transportu.\nW zakresie transportu morskiego, dokument dotyczy:\n- działań w celu zapewnienia w portach morskich należących do sieci TEN-T minimalnego poziomu zasilania energią elektryczną z lądu na potrzeby statków,\n- wskazania portów morskich sieci bazowej TEN-T, które oferują dostęp do punktów tankowania skroplonego metanu,\n- przeglądu stanu prowadzonych prac i planów dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w portach morskich, innej niż infrastruktura skroplonego metanu i zasilania energią elektryczną.\nW zakresie żeglugi śródlądowej, dokument dotyczy:\n- podjętych i planowanych działań dotyczących oddania do użytku instalacji przeznaczonych do zasilania energią elektryczną z lądu statków żeglugi śródlądowej w portach sieci TEN-T.\nW zakresie transportu lotniczego, dokument dotyczy:\n- informacji nt. działań w celu zapewnienia, we wszystkich portach lotniczych w sieci TEN-T zasilania energią elektryczną samolotów podczas postoju na wszystkich stanowiskach kontaktowych i oddalonych,\nW zakresie transportu szynowego, dokument dotyczy:\n- informacji nt. działań w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, w odniesieniu do pociągów napędzanych wodorem lub zasilanych akumulatorami na kolejowych odcinkach sieci TEN-T, które nie mogą być zelektryfikowane - w odniesieniu do infrastruktury kolejowej, która nie jest objęta rozporządzeniem (UE) nr 1315/2013.\nZałącznik do dokumentu stanowi plik zawierający proponowane lokalizacje infrastruktury ładowania i tankowania wodoru zgodnie z wymogami rozporządzenia.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Krzysztof Bolesta Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC7
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Konieczność przygotowania dokumentu oraz jego zakres merytoryczny wynika z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (AFIR).
Ze względu na inną podstawę prawną oraz bardziej rozbudowaną strukturę związaną z koniecznością uwzględnienia szerszego katalogu informacji, dokument ten nie będzie traktowany jako aktualizacja Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez Radę Ministrów 29.03.2017 r.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Treść dokumentu obejmuje ocenę istniejącego stanu i przyszłego rozwoju rynku, w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu, oraz planowane i przyjęte środki w tym zakresie. Zawarte analizy dotyczą transportu drogowego, wodnego, szynowego, lotniczego oraz intermodalnego.
W zakresie transportu drogowego, dokument dotyczy:
- oceny stanu obecnego w zakresie: liczby pojazdów napędzanych energią elektryczną i wodorem, stanu rozwoju infrastruktury ładowania i tankowania skroplonego gazu ziemnego LNG i wodoru, oraz rynku gazu LPG,
- prognoz rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i wodorowych, planów rozwoju infrastruktury ładowania zgodnie z wymogami rozporządzenia AFIR,
- wskazania przepisów i programów wsparcia stymulujących rozwój zeroemisyjnego nisko i zeroemisyjnego transportu.
W zakresie transportu morskiego, dokument dotyczy:
- działań w celu zapewnienia w portach morskich należących do sieci TEN-T minimalnego poziomu zasilania energią elektryczną z lądu na potrzeby statków,
- wskazania portów morskich sieci bazowej TEN-T, które oferują dostęp do punktów tankowania skroplonego metanu,
- przeglądu stanu prowadzonych prac i planów dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w portach morskich, innej niż infrastruktura skroplonego metanu i zasilania energią elektryczną.
W zakresie żeglugi śródlądowej, dokument dotyczy:
- podjętych i planowanych działań dotyczących oddania do użytku instalacji przeznaczonych do zasilania energią elektryczną z lądu statków żeglugi śródlądowej w portach sieci TEN-T.
W zakresie transportu lotniczego, dokument dotyczy:
- informacji nt. działań w celu zapewnienia, we wszystkich portach lotniczych w sieci TEN-T zasilania energią elektryczną samolotów podczas postoju na wszystkich stanowiskach kontaktowych i oddalonych,
W zakresie transportu szynowego, dokument dotyczy:
- informacji nt. działań w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, w odniesieniu do pociągów napędzanych wodorem lub zasilanych akumulatorami na kolejowych odcinkach sieci TEN-T, które nie mogą być zelektryfikowane - w odniesieniu do infrastruktury kolejowej, która nie jest objęta rozporządzeniem (UE) nr 1315/2013.
Załącznik do dokumentu stanowi plik zawierający proponowane lokalizacje infrastruktury ładowania i tankowania wodoru zgodnie z wymogami rozporządzenia.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Krzysztof Bolesta Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r
Status realizacji: