W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoś naruszenie prawa w Urzędzie Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. zgłoszenie wewnętrzne)

Jak dokonać zgłoszenia?

Zgłoszenie naruszenia prawa Urzędzie Prokuratorii Generalnej RP może zostać dokonane:

  • pisemnie:
    • na adres poczty elektronicznej: sygnalista@prokuratoria.gov.pl;
    • za pomocą formularza elektronicznego dostępnego kliknij tutaj;
    • na adres korespondencyjny Urzędu z dopiskiem na kopercie: „zgłoszenie naruszenia prawa – nie otwierać” lub „zgłoszenie sygnalizacyjne – nie otwierać”;
  • ustnie:
    • za pośrednictwem linii telefonicznej pod numerem: 22 392 31 87;
    • na wniosek – podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.

W przypadku zgłoszeń mailowych i listownych zachęcamy do wykorzystania pliku formularza, dostępnego tutaj: Formularz zgłoszenia naruszenia prawa w UPGRP, który, po wypełnieniu, można załączyć do wiadomości e-mail albo – po wydrukowaniu – przesłać listownie. Formularz pomoże uporządkować informacje i ułatwi analizę sprawy.

Co powinno zwierać zgłoszenie?

W celu rzetelnego i sprawnego rozpatrzenia zgłoszenia naruszenia prawa oraz przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, sygnalista powinien w zgłoszeniu podać możliwie szczegółowe informacje o naruszeniu prawa. Informacja taka powinna zawierać m.in.

  • opis naruszenia prawa, ze wskazaniem, czy do naruszenia już doszło, czy prawdopodobnie dojdzie, a także czy zgłoszenie dotyczy próby ukrycia naruszenia prawa (wyjaśnienie, na czym zarzucane naruszenie prawa ma polegać),
  • dane osoby, które miały dopuścić się naruszenia prawa lub osób z nią powiązanych (np. imię i nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa komórki organizacyjnej, w której wykonuje czynności),
  • istotne informacje o naruszeniu prawa, w tym o czasie zdarzenia, okolicznościach jego wystąpienia, a także o sposobie uzyskania przez sygnalistę informacji o naruszeniu,
  • wyjaśnienie kontekstu związanego z pracą, w jakim sygnalista uzyskał informację o naruszeniu prawa.

W miarę możliwości sygnalista powinien przekazać dokumenty lub inne dowody potwierdzające prawdziwość zgłoszenia i fakt, że zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa.

Aby ułatwić dokonywanie zgłoszeń, rekomendujemy skorzystać z pliku formularza, dostępnego tutaj: Formularz zgłoszenia naruszenia prawa w UPGRP;

Kto może być sygnalistą w procedurze zgłoszeń wewnętrznych w Urzędzie Prokuratorii Generalnej RP?

Sygnalistą może być każdy, kto zgłasza informację o naruszeniu prawa, którą uzyskał w kontekście związanym z pracą. Oznacza to, że zgłoszenia wewnętrznego może dokonać w UPGRP w szczególności:

  • pracownik Urzędu PGRP;
  • były pracownik Urzędu PGRP;
  • obecny albo były pracownik tymczasowy w Urzędzie PGRP;
  • osoba świadczącą pracę na rzecz Urzędu PGRP na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, obecnie lub w przeszłości;
  • obecny albo były kandydat do pracy w Urzędzie PGRP;
  • obecny albo były stażysta, wolontariusz lub praktykant w Urzędzie PGRP;
  • obecny albo były zleceniobiorca, usługodawca lub dostawca Urzędu PGRP;
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy w relacji z Urzędem PGRP;
  • przedsiębiorca będący kontrahentem Urzędu PGRP, prokurent, akcjonariusz, wspólnik, członek organu kontrahenta, byłego kontrahenta bądź potencjalnego kontrahenta Urzędu PGRP.

Nie jest to jednak katalog zamknięty – istotne jest uzyskanie informacji o naruszeniu prawa w UPGRP w kontekście związanym z pracą na rzecz UPGRP.

Czy Urząd Prokuratorii Generalnej RP obsługuje zgłoszenia anonimowe?

Nie, Urząd Prokuratorii Generalnej RP nie obsługuje zgłoszeń anonimowych. Jeżeli dokonasz zgłoszenia anonimowo, zostanie ono pozostawione bez dalszego biegu, zaś same dokumenty – niezwłocznie zniszczone.

Pamiętaj, że nawet jeżeli podasz swoje dane przy dokonywaniu zgłoszenia, zostaną one przekazane wyłącznie do wiadomości upoważnionych pracowników Urzędu, obsługujących Twoje zgłoszenie.

Czego mogą dotyczyć zgłaszane naruszenia prawa?

Możesz zgłaszać naruszenia prawa (czyli działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa), dotyczące:

  • korupcji;
  • zamówień publicznych;
  • usług, produktów i rynków finansowych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  • bezpieczeństwa transportu;
  • ochrony środowiska;
  • ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  • bezpieczeństwa żywności i pasz;
  • zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  • zdrowia publicznego;
  • ochrony konsumentów;
  • ochrony prywatności i danych osobowych;
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  • konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.

Co będzie się działo po tym, jak dokonam zgłoszenia naruszenia prawa?

  • zgłoszenie zostanie przyjęte i przeanalizowane przez upoważnionych pracowników Urzędu, którzy, zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów, zobowiązani są do nieujawniania tożsamości sygnalisty (ujawnienie tożsamości sygnalisty może nastąpić tylko w określonych przypadkach);
  • w ciągu 7 dni od dokonania zgłoszenia otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia na wskazany przez Ciebie adres do kontaktu (adres e-mail bądź korespondencyjny);
  • w przypadku, gdy Twoje zgłoszenie okaże się niekompletne, będziemy kontaktować się z Tobą w celu jego uzupełnienia; poprosimy Cię o uzupełnienie zgłoszenia w terminie nie krótszym niż 7 dni i nie dłuższym niż 14 dni od dnia doręczenia informacji o konieczności uzyskania dodatkowych informacji;
  • następnie, kompletne zgłoszenie zostanie zbadane przez upoważnionych do tego pracowników;
  • jeżeli zgłoszenie okaże się zasadne – zostaną podjęte dalsze kroki naprawcze, dyscyplinujące i zapobiegawcze;
  • w ciągu 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego poinformujemy Cię o działaniach planowanych lub podjętych w UPGRP na skutek Twojego zgłoszenia.

Jeżeli nie podałeś adresu do kontaktu, a Twoje zgłoszenie nie zostało przekazane za pomocą wiadomości e-mail, nie będziemy mogli przekazać Ci informacji o przyjęciu zgłoszenia ani informacji zwrotnej o podjętych działaniach następczych.

Pamiętaj! Zgłaszając naruszenie prawa nie powinieneś doświadczać działań odwetowych z tego powodu!

Jeżeli jesteś sygnalistą i doświadczyłeś lub doświadczasz działań odwetowych z tego powodu, poinformuj nas o tym. Możesz wykorzystać w tym celu kanały wskazane na początku tego materiału.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Jeżeli, zgłaszając naruszenie prawa w Urzędzie PGRP, przekażesz także swoje dane osobowe, to będą one podlegały przetwarzaniu w związku z obsługą, rozpoznawaniem zgłoszenia i prowadzeniem rejestru zgłoszeń wewnętrznych. Administratorem danych osobowych jest Prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Dalsze informacje o zasadach, na jakich przetwarzane są Twoje dane osobowe, dostępne są tutaj: Klauzula Informacyjna RODO .

Materiały

  • Klauzula informacyjna RODO;
  • Formularz zgłoszenia naruszenia prawa w Urzędzie Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (zgłoszenie wewnętrzne).

Materiały

Formularz zgłoszenia naruszenia prawa w UPGRP edytowalny
Formularz​_zgłoszenia​_naruszenia​_prawa​_w​_UPGRP​_edytowalny.pdf 0.15MB
Kaluzula Informacyjna RODO
Kaluzula​_Informacyjna​_RODO.pdf 0.11MB
{"register":{"columns":[]}}