Kampania Safe2Eat 2024: zwiększenie znaczenia konsumentów w całej Europie
18.09.2024
Badania przeprowadzone przez EFSA we współpracy z IPSOS w 2023 r. wykazały, że prawie 70% Europejczyków wyraża zainteresowanie zagadnieniem bezpieczeństwa żywności. Jednak około 60% uważa, że informacje na ten temat są zbyt techniczne i trudne do zrozumienia. Dlatego celem kampanii w jej nowej odsłonie jest przekazanie naukowych faktów na temat żywności w jasny, dokładny, a jednocześnie uspokajający i zrozumiały sposób. Promowane treści powinny pomóc obywatelom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących konsumpcji żywności. Jednocześnie powinny zapewnić bezpieczeństwo i zdrowie w dokonywaniu codziennych wyborów.
Pod hasłem #Safe2EatEU kampania nadal koncentruje się na edukowaniu obywateli na temat różnych aspektów związanych z bezpieczeństwem żywności. Obejmują one:
- choroby przenoszone przez pokarm,
- prawidłowe techniki postępowania z żywnością,
- znaczenie czytania etykiet na produktach żywieniowych,
- promowanie praktyk, które ograniczą marnotrawstwo żywności.
Kampania podkreśla również znaczenie zbilansowanej diety, bezpieczeństwo suplementów oraz potrzebę naukowego potwierdzenia oświadczeń zdrowotnych na produktach spożywczych. Ponadto ma na celu podnoszenie świadomości na temat: bezpieczeństwa substancji dodatkowych stosowanych w żywności jak również nowej żywności oraz obecności alergenów pokarmowych.
Wraz z rozpoczęciem tegorocznej kampanii wszelkie inicjatywy wdrażane są zarówno na poziomie UE, jak i krajowym – w 18 uczestniczących krajach. Zachęcamy obywateli do odwiedzenia strony internetowej w celu uzyskania nie tylko wyczerpujących informacji na tematy związane z bezpieczeństwem żywności, ale także do pobrania zestawu narzędzi kampanii, w których znajdą zasoby dostępne w różnych językach.