Bezpieczeństwo zdrowotne pracowników biorących udział bezpośrednio w pracach związanych m.in. z usuwaniem skutków powodzi/ lokalnych podtopień, a także wykonujących prace np. na składowiskach odpadów popowodziowych.
04.10.2024
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ząbkowicach Śląskich, mając na uwadze bezpieczeństwo zdrowotne pracowników, informuje i jednocześnie przypomina, że zgodnie z art. 207 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, z późn. zm.), pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników w zakładzie pracy, w związku z czym ma obowiązek zapewnić bezpieczne warunki pracy, nawet w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak powódź.
Oznacza to, że pracodawca powinien podjąć wszelkie możliwe działania mające na celu minimalizację ryzyka dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zobowiązany jest do monitorowania warunków pracy i wyposażenia pracownika we właściwe środki ochrony indywidualnej, adekwatnych do danego zagrożenia (m.in. kalosze, fartuch, rękawice i maski), odpowiednie narzędzia pracy (sprzęt do sprzątania oraz środki czystości).