W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Regulacje prawne dotyczące zgłoszeń wewnętrznych przyjmowanych od sygnalistów

Ustawa z 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów, która weszła w życie 25 września 2024 r, reguluje m.in. zasady ustalania wewnętrznej procedury zgłaszania informacji o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych, zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Sygnalistą jest osoba zgłaszająca lub ujawniająca informację o zagrożeniach lub działaniach na szkodę sektora publicznego lub prywatnego, pozyskaną podczas wykonywania obowiązków zawodowych lub utrzymującą kontakt w związku z realizacją zadań służbowych. W oparciu o powyższe wytyczne, wdrożono Zarządzenie Dyrektora Generalnego z 13 września br. w sprawie wprowadzenia „Procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych o naruszeniach prawa w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie oraz podejmowania działań następczych”.

Zgodnie z ww. procedurą, sygnały o naruszeniach można zgłaszać w przypadku, gdy są one objęte zakresem stosowania aktów Unii określonych w załączniku do Dyrektywy i dotyczą następujących dziedzin:

  1. korupcji,
  2. zamówień publicznych,
  3. usług, produktów i rynków finansowych,
  4.  przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
  6. bezpieczeństwa transportu,
  7. ochrony środowiska,
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz,
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt,
  11. zdrowia publicznego,
  12. ochrony konsumentów,
  13. ochrony prywatności i danych osobowych,
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
    i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
  17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt powyżej.

 

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE. L Nr 305, poz. 17)

Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928)

Sposoby realizacji zgłoszeń

Zgłoszenia można dokonać ustnie oraz pisemnie przez przeznaczone do tego bezpieczne kanały:

  1. dedykowany numer telefonu (22) 695-79-97, za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej lub innego systemu komunikacji głosowej, lub za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego systemu komunikacji głosowej;
  2. na wniosek sygnalisty, podczas spotkania zorganizowanego w Urzędzie w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego wniosku;
  3. w formie listownej, na adres:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie ul. Plac Bankowy 3/5 00-950 Warszawa, opatrzone dopiskiem: „Sygnał-do rąk własnych", lub złożone osobiście w kancelarii Urzędu;

  1. w formie elektronicznej:

mogą być składane na adres sygnalista@mazowieckie.pl lub za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej Urzędu, którego wzór określa załącznik do Procedury;

 

Zgłoszenie, niezależnie od wyboru sposobu zgłoszenia, powinno zawierać poniższe informacje:

1.    imię i nazwisko oraz adres do kontaktu tj. adres korespondencyjny,

2.     nazwę podmiotu prawnego, którego dotyczy zgłoszenie,

3.     rodzaj nieprawidłowości i ich szczegółowy opis,

4.     sposób, w jaki uzyskano wiedzę o nieprawidłowości,

5.     datę wystąpienia nieprawidłowości lub zdarzenia, które do niej doprowadziło albo może

        doprowadzić,

6.     dane osób, które dopuściły się nieprawidłowości,

7.     informację o posiadanych lub znanych dokumentach, które mogą potwierdzić

        występowanie nieprawidłowości.

Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego
z pominięciem zgłoszenia na podstawie Procedury nie skutkuje pozbawieniem sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Materiały

Klauzula
Klauzula​_sygnaliści.docx 0.02MB
Procedura - sygnaliści
Procedura​_-sygnaliści.pdf 0.12MB
Formularz​_zgłoszenia
Formularz​_zgłoszenia.pdf 0.40MB
Formularz​_zgłoszenia
Formularz​_zgłoszenia.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}