Biologia (grudzień 2020 r.)
Temat 7. Ekologia i ochrona środowiska (III) Zakres badań ekologii. Ekosystem
Poznam strukturę ekosystemu i jego funkcjonowanie. Dowiem się o: materii i energii w ekosystemie; łańcuchach i sieciach pokarmowych; poziomach troficznych. Zrozumiem na czym polega równowaga dynamiczna w ekosystemie. Omówię obieg węgla w ekosystemie.
- Poznaj definicje podstawowych pojęć z zakresu ekologii. Odpowiedz na pytania/omów zagadnienia (slajd 14): Czym rzeczywiście zajmuje się ekologia?, środowisko a ekosystem?, biocenoza a ekosystem?, ekosystem a krajobraz?, ekosystem a biom? (źródło: Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Aby lepiej zrozumieć, czym jest ekosystem, zapoznaj się z materiałem na ekologia.pl.
- Zapoznaj się z tekstem „Ekologia i ochrona środowiska. Opis kierunku badawczego” (źródło: Uniwersytet Śląski Wydział Biologii i Ochrony Środowiska). Omów, co jest przedmiotem badań oraz poznaj metody badawcze.
- Wymień/poznaj prowadzone aktualnie badania naukowe obejmujące problemy wchodzące w zakres takich dyscyplin jak biologia, ekologia i ochrona środowiska (źródło: Instytut Biologii Środowiska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Ekosystem – współzależność środowiska i organizmów” – część 1. Ekosystem i ekologia. Wskaż elementy ekosystemu przedstawionego na ilustracji/ilustracjach.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Ekosystem – obieg materii i przepływ energii” z Epodręcznika. Opisz, jakie mogą być skutki regularnego koszenia trawnika i niestosowania na nim żadnych nawozów. Uzasadnij, że zdanie „W przyrodzie nic nie ginie” jest ilustracją procesu krążenia materii w ekosystemie.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na podstawie materiału do lekcji z Epodręcznika omów obieg węgla w przyrodzie/ekosystemie.
Temat 8. Ekologia i ochrona środowiska (III). Populacja
Poznam cechy populacji: liczebność, zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, migracje, np. wędrówki zwierząt, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa, piramida wieku. Wymienię/omówię zależności między populacjami: konkurencja, roślinożerność, drapieżnictwo, pasożytnictwo, mutualizm obligatoryjny, mutualizm fakultatywny, komensalizm.
- Obejrzyj film na kanale YouTube „Populacja i jej cechy. Liczebność i rozmieszczenie. Biologia klasa 8” . Poznaj liczebność populacji oraz typy rozmieszczenia osobników w populacji.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem na biologia.net.pl. Omów/opisz, czym jest populacja. Wymień/omów cechy populacji.
- Materiał dla nauczyciela – przykładowy scenariusz lekcji (źródło: Scholaris)
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Współpraca między gatunkami". Wyjaśnij, na czym polega symbioza, mutualizm, komensalizm i protokooperacja i podaj ich przykłady. Wyjaśnij, że symbioza jest wynikiem adaptacji do środowiska.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst „Biocenoza – zależności antagonistyczne i nieantagonistyczne” na biologia.net.pl. Wymień interakcje między gatunkami w biocenozie. Omów oddziaływania między populacjami gatunków.
- Materiał dla nauczyciela „Interakcje między organizmami w ekosystemie” do wykorzystania w przygotowaniu lekcji z uczniami (autor artykułu: inż. Marta Kaczyńska; źródło: zasobyip2.ore.edu.pl)