Język polski (luty 2021 r.)
Temat 41. „Zbrodnia i kara” – przeklęte problemy
Zastanowię się do postawienia sobie jakich pytań prowokuje lektura „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz wypowiedź prof. Jana Hartmana.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz „Motyw zbrodni i kary w powieści Fiodora Dostojewskiego”.
Temat 42. „Zbrodnia i kara” – próba oceny bohatera
Spróbuję ocenić postawę głównego bohatera powieści „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego. Poznam definicję powieści polifonicznej.
- Sprawdź swoją znajomość lektury.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Scenariusz: Czy można usprawiedliwić zabójstwo dokonane w imię idei? Tragedia Raskolnikowa w „Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Powtórz wiadomości o Fiodorze Raskolnikowie.
- Zobacz animację Piotra Dumały „Zbrodnia i Kara”.
Temat 43. Pozytywizm – powtórzenie wiadomości
Powtórzę wiadomości o epoce pozytywizmu i wykonam zadania sprawdzające moją wiedzę.
- Obejrzyj film na kanale Wiedza z wami na YouTube i powtórz wiadomości dotyczące pozytywizmu.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z mapą myśli ze strony język-polski.pl i usystematyzuj wiadomości o pozytywizmie.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj krótki tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczące gatunków literackich typowych dla epoki pozytywizmu.
- Jeśli jeszcze czujesz, że nie masz utrwalonej wiedzy posłuchaj wykładu na kanale Wiedza z wami na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wykonaj zadania dotyczące wiedzy o pozytywizmie.
Temat 44. Wprowadzenie do Młodej Polski
Zapoznam się z zarysem ogólnej wiedzy dotyczącej okresu Młodej Polski.
- Obejrzyj film na kanale Wiedza z wami na YouTube dotyczący Młodej Polski.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „Izmy przełomu wieków” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Topografia Młodej Polski” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj ze strony Aleklasa.pl informacje wstępne dotyczące Młodej Polski.
- Dla zainteresowanych. Młoda Polska to także nazwa grupy kompozytorów. Posłuchaj utworu najsłynniejszego z jej członków Karola Szymanowskiego.
Temat 45. Filozofia końca wieku
Poznam idee głoszone przez Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzschego oraz Henriego Bergsona. Zastanowię się, które poglądy są mi najbliższe.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na portalu Aleklasa.pl przeczytaj o poglądach Artura Schopenhauera.
- Zobacz krótki film „Fryderyk Nietzsche: śmierć Boga” na kanale Filozof z Beczki na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli wolisz opis poglądów Fryderyka Nietzsche zajrzyj na portal Aleklasa.pl.
Temat 46. Młoda Polska – sztuka
Poznam klimat epoki poprzez dzieła artystów. Nauczę się rozpoznawać dzieła impresjonistyczne i symboliczne.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj definicję symbolu, fragment dotyczący pejzażu. Zobacz czy znasz i rozumiesz wszystkie pojęcia ze słownika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zajrzyj do lekcji z Epodręcznika i przeczytaj sekcję dotyczącą impresjonizmu i zobacz prezentację. Potem przeczytaj fragment dotyczący symbolizmu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Z tej lekcji pooglądaj wybrane obrazy z pierwszej wystawy impresjonistów.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz przygotowany przez Muzeum Narodowe w Warszawie krótki film o Jacku Malczewskim.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji „Sztuka Młodej Polski pod młotek!” Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce.
Temat 47. Miłość w czasach Młodej Polski
Poznam wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera „Lubię, kiedy kobieta…”. Przeczytam historię muzy Klimta i dowiem się co nieco o sztuce secesji.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Dowiedz się jakie są cechy twórczości secesyjnej. Możesz skorzystać z lekcji z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj artykuł z Rzeczpospolitej „Gustaw Klimt: sztuka, kobiety i erotyka”.
- Na kanale Allegro posłuchaj autorskiej interpretacji Erotyka „Lubię, kiedy kobieta” Kazimierza Przerwy-Tetmajera w wykonaniu Smolasty.
Temat 48. Sztuka i dekadencja w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera
W wierszu Koniec wieku XIX odnajdę nastroje dekadenckie a czytając utwory Nie wierzę w nic... i Evviva l'arte zastanowię się nad tym, kim dla Tetmajera był artysta.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący wiersza „Evviva l`arte”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz świetne omówienie wiersza Koniec wieku XIX na kanale Tom Fijałkowski – pan od polaka na YouTube. Czym jest utwór programowy?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wykładu o twórczości Tetmajera na kanale Edudu Video na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Posłuchaj słuchowiska „Autobiografia” w reżyserii Janusza Kukuły na stronie Polskiego Radia.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj interpretacji wiersza Evviva l`arte przez zespół Katedra.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj biogram Kazimierza Przerwy-Tetmajera na portalu Culture.pl.