Język polski (październik 2020 r.)
Temat 9. „Dziady” cz. III – ciąg dalszy
Przypomnę sobie informacje dotyczące cz. III „Dziadów” Adama Mickiewicza i poszerzę moją wiedzę dotyczącą Wielkiej improwizacji.
- Przypomnij sobie informacje dotyczące „Dziadów” cz. III oglądając film z kanału „Edudu TV” na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film na kanale „Edudu” na YouTube na temat Wielkiej improwizacji w „Dziadach” cz. III.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z tekstem na stronie aleklasa.pl dotyczącym wymowy i znaczenia Wielkiej improwizacji w „Dziadach” cz. III.
- Posłuchaj audycji Polskiego Radia „Finezje literackie” z 1998 i poszerz swoją wiedzę dotyczącą Wielkiej improwizacji.
Temat 10. Język jako system znaków
Poznam funkcje języka.
- Zapoznaj się z lekcją, która wyjaśni, czym jest język i jakie są jego funkcje.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z lekcją, która przypomni Ci informacje o tym, jak skomplikowanym systemem znaków jest język.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przypomnij sobie, czym są znaki językowe. Wykonaj ćwiczenia.
Temat 11. Ballady Adama Mickiewicza – „Świteź”
Przypomnę sobie i poszerzę wiedzę na temat ballady Adama Mickiewicza „Świteź”.
- Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl dotyczący ballad Adama Mickiewicza.
- Zapoznaj się z treścią ballady „Świteź”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl dotyczący ballady „Świteź” Adama Mickiewicza.
- Zapoznaj się z materiałem „Pamięć o mieście ukrytym w toniach jeziora” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Pejzaż wykreowany – problem romantycznego poznania w „Świtezi” Adama Mickiewicza – scenariusz lekcji z portalu scholaris.pl.
Temat 12. Ballady Adama Mickiewicza – „Świtezianka” i „Lilie”
Powtórzę informacje dotyczące ballad Adama Mickiewicza oraz zapoznam się z analizą „Świtezianki” i „Lilii”. Zastanowię się nad ich aspektem moralnym.
- Zapoznaj się z materiałem „Tajemnica i ludowość w Balladach i romansach Adama Mickiewicza” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z treścią ballady „Świtezianka”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Posłuchaj materiału z kanału „Poezja Polska” na YouTube o interpretacji ballady „Lilie” Adama Mickiewicza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj materiału z kanału „Edudu Video” na YouTube dotyczącego ballady „Świtezianka”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj krótki tekst na stronie aleklasa.pl dotyczący tego, które ballady Mickiewicza podejmują rozważania natury moralnej.
Temat 13. „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza – wstęp
Zapoznam się z treścią utworu „Pan Tadeusz”, uzyskam wiedzę na temat powstania utworu, jego głównych zagadnień i poznam jego bohaterów. Obejrzę animację dotyczącą pierwszego rozdziału.
- Zapoznaj się z treścią utworu „Pan Tadeusz”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj tekst „Soplicowskie afery. Awantury rodzinne i afekty miłosne z wielką historią w tle” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale „Edudu” na YouTube dotyczący utworu „Pan Tadeusz”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj audycji o rozpowszechnianiu pierwszego wydania „Pana Tadeusza” pod zaborami.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj animację Juliana Antonisza będącą interpretacją pierwszej księgi „Pana Tadeusza”.
Temat 14. „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza – ciąg dalszy
Na tej lekcji będę kontynuował analizę epopei „Pan Tadeusz”. Uzyskam wiedzę o tym w jaki sposób została opisana w niej przyroda i krajobraz oraz o wątkach muzycznych w utworze. Obejrzę także materiał dotyczący opisu dworu szlacheckiego. Na podstawie filmu dowiem się, jak Adam Mickiewicz poprzez swoje dzieło dokonał rozrachunku z historią.
- Zapoznaj się z materiałem „W galerii pejzaży i portretów literackich Soplicowa” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem – „Poloneza czas zacząć… W soplicowskiej audiosferze” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj materiał filmowy z kanału „Edudu Video” na YouTube pt. „Pan Tadeusz jako sąd nad Polską i sen o Polsce”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj materiał filmowy z kanału „Muzeum Pana Tadeusza” na YouTube dotyczący opisu dworu szlacheckiego w Soplicowie.
Temat 15. Podsumowanie życia i twórczości Adama Mickiewicza – część 1
Poszerzę moją wiedzę na temat życia Adama Mickiewicza. Dowiem się jakie motywy jego twórczości były podejmowane przez późniejszych pisarzy oraz, na podstawie audycji radiowej, jak jest oceniana jego działalność polityczna.
- Przeczytaj tekst na stronie culture.pl dotyczący biografii i twórczości Adama Mickiewicza.
- Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl o motywach w twórczości Adama Mickiewicza do których nawiązywali inni pisarze.
- Posłuchaj audycji Polskiego Radia „Na historycznej wokandzie” z 2003 r. i poszerz swoją wiedzę na temat życia i działalności Adama Mickiewicza.
Temat 16. Podsumowanie życia i twórczości Adama Mickiewicza – część 2. Poeta i towiańczycy
Dowiem się, jaką rolę w życiu Adama Mickiewicza odegrał Andrzej Towiański, kim byli towiańczycy oraz czym było Koło Sprawy Bożej.
- Przeczytaj krótki tekst dotyczący tego, czym był towianizm w życiu Adama Mickiewicza.
- Obejrzyj program na kanale „Telewizja Republika Kalendarz Historyczny” na YouTube dotyczący postaci Andrzeja Towiańskiego, jego wpływie na Adama Mickiewicza oraz o Kole Sprawy Bożej.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych – posłuchaj audycji Polskiego Radia „Sezon na Dwójkę” z 2010 r. dotyczącej sprawy Towiańskiego.