W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Ordery i odznaczenia państwowe

Tryb postępowania w sprawach o nadanie orderów lub odznaczeń państwowych

Ordery i odznaczenia państwowe stanowią najwyższe wyróżnienie zasług cywilnych i wojskowych, w czasie pokoju lub wojny, dla chwały i rozwoju Rzeczypospolitej Polskiej.

 

W zakresie nadawania orderów i odznaczeń obowiązuje:

  1. ustawa z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach ;
  2. rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o nadanie orderów i odznaczeń oraz wzorów odpowiednich dokumentów .

 

Termin składania wniosków

Zgodnie z ww. rozporządzeniem Prezydenta RP, wnioski o nadanie orderu lub odznaczenia państwowego przedstawia się Prezydentowi RP nie później niż 2 miesiące przed przewidywanym terminem wręczenia odznaki nadanego orderu lub odznaczenia. Biorąc powyższe pod uwagę oraz umożliwiając poprawne wykonanie czynności związanych z rozpatrywaniem wniosku i przekazaniem go do Kancelarii Prezydenta RP, wnioski powinny być składane do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (dalej: MRPiPS) nie później niż 4 miesiące przed planowanym terminem wręczenia odznak nadanych orderów i odznaczeń państwowych.

Informacje dla Wnioskodawców

  1. Pismo przewodnie przekazujące wniosek o nadanie odznaczenia od organizacji inicjującej (tj. jednostki organizacyjnej podległej MRPiPS, organu samorządowego, organizacji społecznej i zawodowej) powinny zawierać planowany termin uroczystości wręczenia oraz dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za sporządzenie wniosku.
  2. Wniosek o nadanie orderu i odznaczenia państwowego musi być zgodny ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Prezydenta RP i zawierać wszystkie wymagane informacje dotyczące osoby, której dotyczy wniosek. Niedopuszczalna jest zmiana wzoru formularza (np. zmiana wielkości rubryk, przenoszenie rubryk na drugą stronę). Wszystkie rubryki formularza powinny być wypełnione. Wniosek należy wydrukować dwustronnie.
  3. Do wniosku należy dołączyć notatkę zawierającą zestawienie nazwisk osób proponowanych do otrzymania orderów wraz z uzasadnieniem ich zasług oraz wykaz zawierający nazwiska osób proponowanych do otrzymania odznaczeń, według wzoru określonego w załącznikach nr 3 i 4 ww. rozporządzenia Prezydenta RP.
  4. Uzasadnienie wniosku powinno zawierać szczegółowe informacje o zasługach i osiągnięciach osoby, której dotyczy, w szczególności niezbędne jest wykazanie nowych zasług w przypadku wniosku o kolejne odznaczenie.
  5. Jednocześnie wniosek powinien zawierać informację o karalności osoby, której dotyczy. Do wniosku o nadanie orderu lub odznaczenia należy załączyć wypełniony formularz Zapytanie o udzielenie informacji o osobie do Krajowego Rejestru Karnego. Formularz Zapytania nie powinien zawierać podpisu osoby uprawnionej.
  6. Składane dokumenty nie mogą zawierać poprawek, skreśleń, tzw. „literówek” lub treści niewymaganych we wzorach tych dokumentów.
  7. Wnioski niekompletne lub wypełnione niewłaściwie podlegają zwrotowi do jednostki organizacyjnej sporządzającej wniosek.
  8. Złożenie uzupełnionego lub poprawionego wniosku rozpoczyna od nowa bieg terminu (4 miesięcznego).

Sporządzający wniosek ponosi odpowiedzialność za dane zawarte we wnioskach o nadanie orderów lub odznaczeń państwowych.

 

Wniosek o nadanie orderów lub odznaczeń należy składać pod adres:

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Biuro Ministra
ul. Nowogrodzka 1/3/5
00-513 Warszawa

 

Materiały

klauzula​_RODO​_do​_orderów​_i​_odznaczeń​_państwowych
klauzula​_RODO​_do​_orderów​_i​_odznaczeń​_państwowych.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}