W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Szwajcaria

Krótki opis gospodarki i jej struktury

Szwajcaria należy do najbogatszych i najlepiej rozwiniętych krajów europejskich i świata, a jej gospodarka jest wybitnie uzależniona od eksportu (ok. 77% PKB kraju) i sektora bankowo-ubezpieczeniowego. Struktura dochodu narodowego jest następująca: usługi – 73,7%, przemysł – 25,6%, rolnictwo – 0,7%. Szwajcaria posiada atrakcyjny system podatkowy, liberalne przepisy dotyczące zakładania firm i fundacji, elastyczny kodeks pracy oraz znakomicie rozwiniętą infrastrukturę gospodarczą i bankową. Tutejszy system bankowy administruje ponad połową światowych depozytów prywatnych, dzięki specyficznie praktykowanej tajemnicy bankowej (wykroczenia podatkowe są traktowane jako delikt administracyjny, a nie kryminalny). W wyniku silnych nacisków USA i Niemiec Szwajcaria od prawie 30 lat stopniowo zwiększa zakres wymiany informacji międzybankowej i ogranicza swobodę napływu nieopodatkowanych pieniędzy. Ważnym elementem strategii gospodarczej kraju jest dywersyfikacja eksportu, w tym poprzez szersze wejście na rynki Chin, Japonii i (do wybuchu wojny na UA w lutym 2024) Rosji, a także w drodze umów o wolnym handlu zawieranych samodzielnie, bądź też w ramach EFTA. Szwajcaria koncentruje wysiłki na utrzymaniu uprzywilejowanego statusu w dziedzinie podatkowej i w zakresie tajemnicy bankowej. 

  • Polityka kursowa

Celem polityki gospodarczej jest utrzymanie międzynarodowej konkurencyjności kraju, jego eksportu oraz sektora finansowego dającego 13% PKB. Główną barierą jest wysoki i rosnący kurs franka szwajcarskiego związany z napływem kapitału zagranicznego. Kolejne obniżenie przez Szwajcarski Bank Narodowy (SNB) stóp procentowych o 0,25% do poziomu 1% (IX 2024 r.) związane było z niższą presją inflacyjną. Równocześnie SNB nie wykluczył dalszej redukcji stóp procentowych w nadchodzących kwartałach celem zapewnienia średniookresowej stabilności cen. 

  • Surowce i technologie krytyczne

Po katastrofie w Fukushimie rząd szwajcarski podjął decyzję o zamknięciu elektrowni atomowych do 2034 r. Koszty rezygnacji z energetyki jądrowej i recyclingu szacuje się na ok. 3 mld CHF rocznie. Dodatkowym problemem jest obniżanie się poziomu wód w jeziorach wysokogórskich, które służą jako zbiorniki dla elektrowni wodnych.

(Żródło: dane Min. Rozwoju i Technologii oraz analizy Szwajcarskiego Banku Narodowego)

  • Kalendarz dni wolnych od pracy

   - 1 stycznia (Nowy Rok),

   - Wielki Piątek i Poniedziałek Wielkanocny (święta ruchome),

   - Święto Wniebowstąpienia (święto ruchome)

   - Poniedziałek Zesłania Ducha Świętego,

   - 1 sierpnia (Święto Narodowe),

   - 25 i 26 grudnia - Boże Narodzenie.

 

Ponadto poszczególne kantony, jak też niektóre gminy ustalają dodatkowe dni świąteczne, będące równocześnie dniami wolnymi od pracy, np. w Bernie 2 stycznia (Berchtoldstag) czy 1 maja w Zurychu (Święto Pracy).

Podstawowe dane makroekonomiczne (tabela za rok poprzedni i prognozy na rok bieżący i następny)

Podstawowe dane makroekonomiczne

 

2023

2024 (prognoza)

2025 (prognoza)

PKB nominalne (USD ceny bieżące)

  885 mld

942 mld

 999,6 mld

PKB (PPP)

 820 mld

 851 mld

 878 mld

Stopa wzrostu PKB (realna)

 0,7%

 1,3 %

 1,3%

PKB per capita (nominalne)

101,5 tys.

 106 tys.

 111,7 tys.

PKB per capita (PPP)

 93 tys.

 96 tys.

 98 tys.

Stopa inflacji (CPI)

 2,1%

 1,2%

 1%

Stopa bezrobocia

 2%

 2,4%

 2,5%

Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P

 

 AAA/Aaa/AAA

 

Deficyt i nadwyżki budżetowe

-1,4 mld

-2,6 mld

- 0,7 mld

Dług publiczny (% PKB)

33,3

31,9

30,8

 

Dane demograficzne

Dane demograficzne (aktualne)

Liczba ludności

8,88 mln 

Siła robocza (w tys./mln, dane krajowe)

5,34 mln 

Rozmiar klasy średniej (w tys./mln)

 57,6% gospodarstw domowych w 2024

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

 8,2%

Współczynnik Giniego

 33,7

Współczynnik HDI

 0,967

Handel zagraniczny i inwestycje
  • Najważniejsi partnerzy handlowi

Największym partnerem handlowym Szwajcarii są Stany Zjednoczone (1. miejsce w eksporcie towarów /56,7 mld CHF w 2023r. i 2.miejsce w imporcie) i Niemcy (1. miejsce jeżeli chodzi o import o wartości 60 mld CHF i 2. miejsce w eksporcie). Znaczną część handlu stanowią produkty chemiczne i farmaceutyczne.

Ponad 50% całkowitego handlu zagranicznego Szwajcarii przypada na kraje UE. Oprócz Niemiec kluczowe znaczenie pośród krajów UE mają Włochy i Francja. Z UE pochodzi ok. 70% szwajcarskiego importu. W ostatnich latach USA zyskały na znaczeniu jako rynek eksportowy, szczególnie dzięki wzrostowi eksportu produktów farmaceutycznych. Chiny odgrywają coraz istotniejszą rolę, zwłaszcza w imporcie elektroniki i maszyn. Szwajcarsko-chińskie relacje handlowe cechuje w ostatnich latach duża dynamika.

  • Podstawowe produkty i usługi importowe i eksportowe

     Główne produkty eksportowe Szwajcarii:

      1. Złoto niemonetarne (107,5 mld USD; w tym do Polski: 0,07%)
      2. Produkty medyczne i farmaceutyczne (104 mld USD; w tym 0,71% do Polski)
      3. Chemikalia organiczne (35,2 mld USD; w tym 0,04% do Polski)
      4. Sprzęt fotograficzny i wyroby optyczne (30,4 mld USD, w tym 0,25% do Polski)
      5. Różne wyroby przemysłowe (27,7 mld USD; w tym 0,44% do Polski).

Główne produkty importowe Szwajcarii:

        1. Złoto niemonetarne (105,3 mld USD; w tym z Polski: 0,14%)
        2. Produkty medyczne i farmaceutyczne (59 mld USD; w tym 0,12 % z Polski)
        3. Różne wyroby przemysłowe (22 mld USD; w tym 0,93% z Polski).
        4. Pojazdy drogowe (20,1 mld USD; w tym 2,16% z Polski)
        5. Urządzenia elektryczne (30 mld USD, w tym 3,30% z Polski)

Szwajcaria jako jedno z głównych światowych centrów finansowych eksportuje znaczną część usług bankowych i ubezpieczeniowych. (źródło: PAIH)

 

  • Główni inwestorzy

Głównym inwestorem w Szwajcarii pozostają Stany Zjednoczone; inwestorzy amerykańscy posiadają około 43% udziałów w 30 największych szwajcarskich firmach. Inni ważni inwestorzy pochodzą z Luksemburga (8,5%), Wielkiej Brytanii (6,5%) i Niemiec (2%). Rosnącą rolę odgrywają również inwestorzy z rynków wschodzących, takich jak Chiny. Inwestycje te wzmacniają szwajcarską gospodarkę głównie w sektorach najnowszych technologii i farmaceutycznym, tworząc liczne miejsca pracy. Mimo, iż inwestycje zagraniczne przynoszą Szwajcarii znaczące korzyści, nie ustają w tu debaty na temat potrzeby kontroli inwestycji zagranicznych, szczególnie w strategicznych sektorach gospodarki, gdzie aktywne są zagraniczne fundusze państwowe.

  • Główne kierunki inwestycji zagranicznych

Najważniejszym celem szwajcarskich inwestycji zagranicznych jest Europa, a w jej ramach przede wszystkim Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Luksemburg. Znaczna część inwestycji dotyczy finansowania wewnętrznego w ramach międzynarodowych korporacji oraz inwestycji w sektory przemysłowe i finansowe.

Stany Zjednoczone to kolejny kluczowy kierunek inwestycji, zwłaszcza w dziedzinach takich jak farmacja, usługi finansowe i technologie. Duży rynek oraz innowacyjne środowisko sprzyjają zwiększonemu zaangażowaniu szwajcarskich firm. Na znaczeniu zyskuje Azja, w tym Chiny, Singapur i Indie. Szwajcarskie inwestycje koncentrują się tu na dynamicznie rozwijających się rynkach i możliwościach produkcyjnych.

Wysoka innowacyjność i proeksportowa orientacja szwajcarskiej gospodarki najbardziej odzwierciedla się w sektorach usługi finansowych, farmacji, maszynowym, chemicznym, handlu i transporcie.

Według danych Szwajcarskiego Banku Narodowego wartość szwajcarskich inwestycji zagranicznych w 2022 roku wynosiła około 1,319 biliona CHF. Firmy będące inwestycjami zagranicznymi zatrudniają w swoich zagranicznych oddziałach prawie 2,3 miliona osób, co podkreśla strategiczne znaczenie inwestycji zagranicznych dla gospodarki Szwajcarii.

Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym

Oprócz Konwencji EFTA i Umowy o wolnym handlu z Unią Europejską (UE) z 1972 r. Szwajcaria posiada obecnie 33 umów o wolnym handlu (FTA) z 43 partnerami. Szwajcaria zwykle zawiera umowy o wolnym handlu razem ze swoimi partnerami z EFTA (Norwegią, Islandią i Liechtensteinem). Niemniej jednak zastrzega sobie możliwość zawierania umów o wolnym handlu poza ramami EFTA, tak jak miało to miejsce w przypadku np. Japonii i Chin.

Kraj jest również członkiem OECD (od 1961 r.) oraz WTO (od 1995 r.).

Pozycja kraju w rankingach

Pozycja kraju w rankingach

 

 

 pkt

 pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International)

 82/100

 6/180

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization)

 67,6

 1

Economic Freedom Index (Heritage Foundation)

 83.0

 2

Relacje dwustronne
  • Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne  - dane w mln EUR:

 

2022

2023

2024

Eksport

3 724,7

  4 045,6

b.d.

Import

2 317,3

2 462,2

b.d.

Obroty

6 042,0

6 507,8

b.d.

Saldo

1 407,4

1 583,4

b.d.

Źródło: GUS

Udział Szwajcarii w polskim eksporcie towarów ogółem w latach 2019-2023 oscylował od 0,91% do 1,15%, zaś w imporcie w przedziale od 0,73% do 0,87%.

 

  • Relacje z UE

Jako kraj nienależący do UE, Szwajcaria wynegocjowała szereg umów dwustronnych, które gwarantują jej dostęp do jednolitego rynku europejskiego. Umowy te ustanawiają warunki rynku wewnętrznego w wielu sektorach, usuwając lub zmniejszając nierówne traktowanie i bariery w handlu między Szwajcarią a UE. Zawarcie umowy o wolnym handlu w 1972 r. utorowało drogę do coraz gęstszej sieci umów, które miały być rozwijane w kilku etapach. Po tym, jak szwajcarski elektorat odrzucił członkostwo w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) w 1992 r., Szwajcaria i UE podpisały pierwszy pakiet umów dwustronnych (siedem umów) w 1999 r., a następnie drugi pakiet (dziewięć umów i wymiana listów) w 2004 r. Umowy te zapewniły szeroki wzajemny dostęp do rynku i stanowią podstawę ścisłej współpracy w obszarach takich jak badania, bezpieczeństwo, azyl, środowisko i kultura.

Rada UE upoważniła dn. 12.03.2024 Komisję Europejską, aby w imieniu UE rozpoczęła negocjacje ze Szwajcarią w sprawie szerokiego pakietu środków, który będzie podstawą przyszłych stosunków między UE a tym państwem. Pakiet obejmuje przede wszystkim:

- postanowienia instytucjonalne, które mają zostać uwzględnione w obowiązujących i przyszłych umowach ze Szwajcarią dotyczących rynku wewnętrznego i które przewidują dynamiczne dostosowywanie się do dorobku prawnego UE, jego jednolitą interpretację i stosowanie oraz rozstrzyganie sporów

- postanowienia o pomocy państwa, które mają zostać uwzględnione w obowiązujących i przyszłych umowach dotyczących rynku wewnętrznego

- umowę pozwalającą na udział Szwajcarii w programach UE, w tym w programie „Horyzont Europa”

- porozumienie w sprawie stałego wkładu finansowego Szwajcarii na rzecz spójności społeczno-gospodarczej w UE w zamian za jej udział w rynku wewnętrznym

- wznowienie negocjacji w sprawie umów o energii elektrycznej, bezpieczeństwie żywności i zdrowiu.

Mandat negocjacyjny uwzględnia też obawy Szwajcarii: dopuszcza ograniczone wyjątki od dostosowania się do przepisów UE w dziedzinie swobodnego przemieszczania się osób, delegowania pracowników oraz transportu kolejowego i drogowego. Negocjacje winny się zakończyć podpisaniem stosownej umowy jeszcze w 2024r.  Źródło: SECO, www.consilium.europa.eu

  • Baza traktatowa odnosząca się do relacji dwustronnych między Szwajcarią a Polską:

 

      1. Układ między RP a Konfederacją Szwajcarską z 25.06.1949 r. dotyczący odszkodowania interesów szwajcarskich w Polsce. Uzupełnienie z 26.06.1964 r.
      2. Umowa między Rządem PRL a Szwajcarską Radą Federalną 18 maja 1961 r. o cywilnej komunikacji lotniczej.
      3. Umowa między Rządem PRL a Szwajcarską Radą Federalną 31.01.1975 r. o międzynarodowych przewozach drogowych. (Także porozumienie w sprawie zmiany zakresu obowiązywania umowy - rozszerzenie na terytorium Księstwa Lichtenstein).
      4. Umowa między PRL a Konfederacją Szwajcarską z 8.11.1989 r. o wzajemnym popieraniu i ochronie inwestycji.
      5. Umowa między Rządem RP a Radą Federalną Konfederacji Szwajcarskiej z 2.09.1991 r. o wzajemnym zniesieniu obowiązku wizowego.
      6. Konwencja między RP a Konfederacją Szwajcarską z 2.09.1991 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. (Także protokół z 20.04.2010 r. o zmianie konwencji oraz protokołu z 2 września 1991 r.  
      7. Traktat Koncyliacyjny i Arbitrażowy między RP a Konfederacją Szwajcarską z 20.01.1993 r.
      8. Umowa między Rządem RP a Rządem Konfederacji Szwajcarskiej z 11.06.1993 r. w sprawie wymiany stażów zawodowych.
      9. Umowa między Rządem RP a Radą Federalną Konfederacji Szwajcarskiej z 19.09.2005 r. o przekazywaniu i przyjmowaniu osób przebywających bez zezwolenia.
      10. Umowa ramowa pomiędzy Rządem RP a Szwajcarską Radą Federalną z 20.12.2007 r. o wdrażaniu Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie rozszerzonej Unii Europejskiej.

 

      1. Umowa między Rządem RP a Szwajcarską Radą Związkową z 9.06.2012 r. o dwustronnej współpracy w dziedzinie szkolenia wojskowego.
      2. Umowa między Rządem RP a Radą Federalną Konfederacji Szwajcarskiej z 27.01.2014 r. o wzajemnej reprezentacji w procesie rozpatrywania wniosków wizowych i wydawania wiz. (Także porozumienie z 20.03.2020 r. zmieniające art. 3 umowy).
      3. Umowa ramowa między RP a Konfederacją Szwajcarską z 5.12.2022 r. w sprawie wdrażania Drugiej Edycji Szwajcarskiej Pomocy Finansowej dla wybranych P. Cz. Unii Europejskiej w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie UE.

Aktualizacja: 11.12.2024r.

 


Data aktualizacji: 11 grudnia 2024 roku

{"register":{"columns":[]}}