W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek do wojewody o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego możesz złożyć za pośrednictwem konsula, we właściwym ze względu na miejsce Twojego zamieszkania urzędzie konsularnym RP (tj. w Belfaście, Edynburgu, Londynie lub Manchesterze).

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Dokumenty możesz złożyć osobiście w siedzibie urzędu (po umówieniu terminu wizyty) lub przesłać je pocztą. 

Jak umówisz się na spotkanie?
Okręg Konsularny Sposób umówienia wizyty w sprawach obywatelskich

Konsulat Generalny RP w Belfaście

mailowo: belfast.kg.sekretariat@msz.gov.pl
Konsulat Generalny RP w Edynburgu

telefonicznie: +44 131 552 03 01; mailowo: edinburgh@msz.gov.pl

Wydział Konsularny i Polonii Ambasady RP w Londynie

mailowo: london.citizenship@msz.gov.pl

Konsulat Generalny RP w Manchesterze

przez system e-Konsulat
Jakie dokumenty musisz złożyć?
  1. Wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.
  2. Dokumenty istotne dla ustalenia posiadania obywatelstwa polskiego, w szczególności:
    1. akty stanu cywilnego,
    2. dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie rodziców/dziadków, np. ich:
      1. akty urodzenia, małżeństwa,
      2. metryki chrztu,
      3. polskie dokumenty tożsamości rodziców/dziadków (np. nieważne polskie paszporty, dowody osobiste),
      4. w przypadku zmiany nazwiska – dokumenty potwierdzające ten fakt (np. akty małżeństwa, akty zmiany imienia lub nazwiska, etc.).
  3. Aktualny dokument tożsamości (do wglądu).
  4. Akt stanu cywilnego stwierdzający aktualny stan cywilny (akt małżeństwa, dokument rozwodowy, akt zgonu współmałżonka).
  5. Jeśli urodziłeś się poza granicami Polski – musisz przedstawić pełny akt urodzenia, zawierający nazwiska rodziców.

PAMIĘTAJ!

  • Wniosek musisz wypełnić wyłącznie w języku polskim.
  • Do wniosku należy przedłożyć oryginalne dokumenty – zarówno polskie jak i zagraniczne. Wykonane z nich kopie mogą zostać potwierdzone za zgodność z oryginałami przez konsula.
  • Wszystkie dokumenty w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego lub konsula.
  • W przypadku niektórych dokumentów pochodzących z krajów UE zamiast tłumaczenia można dołączyć wielojęzyczny standardowy formularz wydany przez urząd zagraniczny na podstawie Rozporządzenia 2016/1191.
  • Dokumenty pochodzące z krajów UE, ale nieobjęte zakresem Rozporządzenia 2016/1191, powinny zostać opatrzone klauzulą apostille.
  • Zagraniczne dokumenty urzędowe powinny zostać opatrzone klauzulą apostille – w przypadku krajów będących stronami Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. albo zostać zalegalizowane przez polskiego konsula – w przypadku pozostałych krajów.
  • W przypadku wystąpienia wątpliwości lub braków w materiale dowodowym, wojewoda wystosuje wezwanie, prosząc o dodatkowe dokumenty, które będą miały znaczenie w sprawie i pozwolą dokładnie wyjaśnić stan faktyczny.
Ile zapłacisz?

Opłata za złożenie wniosku w urzędzie konsularnym wynosi 67 GBP.

Jaki jest termin realizacji?
  • Konsul niezwłocznie przekaże złożony wniosek do właściwego wojewody.
  • Termin zakończenia postępowania zależy od tego, kiedy wojewoda zgromadzi wszystkie niezbędne w sprawie informacje i dokumenty.
Jak odbierzesz dokumenty?
  • Dokumenty możesz odebrać osobiście w danym urzędzie konsularnym.
  • Konsul może także przesłać dokumenty na wskazany przez Ciebie adres – omów tę kwestię podczas składania wniosku.
Jak możesz się odwołać?
  • Możesz złożyć odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem wojewody, który wydał decyzję w Twojej sprawie.
  • Na odwołanie od decyzji wojewody masz 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Najczęściej zadawane pytania

Jak mogę potwierdzić, że mam polskie obywatelstwo?

  • Dokumentem potwierdzającym posiadanie obywatelstwa polskiego jest ważny polski paszport lub dowód osobisty.
  • Jeśli nie masz żadnego z tych dokumentów, a twierdzisz, że posiadasz polskie obywatelstwo, to możesz wystąpić w postępowaniu administracyjnym o potwierdzenie posiadania polskiego obywatelstwa.

Czy konsul pomoże mi uzyskać dokumenty historyczne, które potwierdzają polskie obywatelstwo moich przodków? Czy konsul pomoże mi w poszukiwaniach dokumentów w archiwach, urzędach stanu cywilnego, etc.? Czy konsul pomoże mi w prawidłowym wypełnieniu wniosku?

  • Konsul nie pomaga w poszukiwaniu i uzyskiwaniu żadnych dokumentów potrzebnych do złożenia wniosku.
  • Konsul nie świadczy usług doradczych oraz nie pomaga w wypełnieniu wniosku.
  • Konsul nie zrobi też dla Ciebie kopii dokumentów; jeśli więc nie chcesz wysyłać do wojewody oryginałów dokumentów, musisz dostarczyć do konsula także ich kopie – tak aby aby konsul mógł je poświadczyć za zgodność z oryginałami.
{"register":{"columns":[]}}