E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
Na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.
Tym, co sprawia, że dowody wydawane od 4 marca są „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza, że wystarczy położyć go na czytniku.
Dowód osobisty potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego.
Nowy dowód wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego (e-dowodu). Nowe elementy to:
Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Odciski palców nie są pobierane od:
Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców - ważny 12 miesięcy.
Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego. Odciski są usuwane z Rejestru automatycznie:
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia. Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.
Okres ważności dowodów osobistych
Wydawane od 7 listopada 2021 r. dowody osobiste są ważne przez:
Sprawdź, jak złożyć wniosek o wydanie dowodu dla siebie albo dla swojego dziecka lub podopiecznego.
Pamiętaj, żeby kradzież lub zagubienie e-dowodu dodatkowo zgłosić w dowolnym banku. Zgłoś ten fakt nawet jeśli nie masz konta bankowego. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami.
Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów PIN dla każdego z tych certyfikatów (odpowiednio 4-cyfrowy PIN1 i 6-cyfrowy PIN2). Możesz ustalić kody już w urzędzie gminy przy odbiorze dowodu osobistego. Możesz zrobić to również później, w dowolnym urzędzie gminy.
Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu (np. logowanie się do serwisu Gov.pl)
musisz posiadać:
- smartfon z anteną NFC oraz zainstalować aplikację eDO App
lub
- czytnik do e-dowodu oraz zainstalować oprogramowanie do obsługi e-dowodu E-dowód menadżer i E-dowód podpis elektroniczny.
Czytnik do e-dowodu powinien być zgodny z następującą specyfikacją:
Do korzystania z usług rekomendowane są przeglądarki internetowe:
Przeglądarki można bezpłatnie pobrać z oficjalnej strony producenta. Więcej informacji:
Google Chrome:
https://www.google.com/intl/pl_ALL/chrome/
Opera
https://www.opera.com/pl/download
Aplikacja eDO App Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A dostępna jest:
dla systemu Android (wersja 6.0 i nowsze)
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.pwpw.edohub
dla systemu iOS (wersja 13.2 i nowsze, od iPhone 7 i nowszych)
https://apps.apple.com/app/apple-store/id1503023855?l=pl
Aby potwierdzić tożsamość w systemie teleinformatycznym, w którym udostępniania jest usługa elektroniczna:
Przy pomocy czytnika
Krok 1: połóż e-dowód na czytniku
Krok 2: w oknie oprogramowania dowodu wpisz numer CAN
Krok 3: w oknie przeglądarki lub na czytniku (zależy jakiego urządzenia używasz) wpisz 4-cyfrowy kod PIN 1
Przy pomocy aplikacji eDO App
Krok 1: w swoim telefonie otwórz aplikację mobilną eDO App
Krok 2: zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod kodem
Krok 3: kliknij POTWIERDZAM, jeśli wszystko się zgadza
Krok 4: wpisz numer CAN
Krok 5: przyłóż e-dowód do telefonu
Krok 6: wpisz 4-cyfrowy kod PIN 1
Aplikacji eDO App możesz użyć również, gdy chcesz się zalogować do usługi elektronicznej na swoim telefonie.
Aby złożyć podpis osobisty:
Przy pomocy czytnika
Krok 1: połóż e-dowód na czytniku
Krok 2: w oknie oprogramowania dowodu wpisz numer CAN
UWAGA! Jeśli chcesz skorzystać z podpisu osobistego i podpisać nim dokument, który masz na swoim komputerze, musisz mieć oprogramowanie do podpisu osobistego.
Krok 3: uruchom oprogramowanie do podpisu osobistego oraz wybierz plik, który chcesz podpisać
Krok 4: w oknie oprogramowania lub na czytniku (zależy jakiego urządzenia używasz) wpisz 6-cyfrowy kod PIN 2
Natomiast korzystając z e-usług również możesz używać e-dowodu do złożenia podpisu na wnioskach lub formularzach. Aby to zrobić, będziesz potrzebować kodu PIN1.
Przy pomocy aplikacji eDO App:
Krok 1: w swoim telefonie otwórz aplikację mobilną eDO App
Krok 2: w menu wybierz opcję: Podpisz dokument
Krok 3: wybierz dokument, który chcesz podpisać
Krok 4: kliknij PODPISZ, jeżeli wszystko się zgadza
Krok 5: wpisz numer CAN
Krok 6: przyłóż e-dowód i podaj 6-cyfrowy kod PIN2
Krok 7: podpisany dokument zostanie zapisany na twoim telefonie w pobranych plikach.
Aby online potwierdzić profil zaufany:
Krok 1: wejdź na stronę https://pz.gov.pl, zakładka: Zarejestruj się
Krok 2: wśród sposobów uzyskania profilu zaufanego wybierz: e-dowód
Krok 3: wybierz narzędzie do logowania e-dowodem: smartfon lub czytnik
w przypadku wyboru czytnika:
Krok 4: połóż e-dowód na czytniku
Krok 5: w oknie oprogramowania dowodu wpisz numer CAN
Krok 6: kliknij Zaloguj się i w oknie przeglądarki lub na czytniku (zależy jakiego urządzenia używasz) wpisz 4-cyfrowy kod PIN 1
Krok 7: dane z Twojego e-dowodu są już w Profilu Zaufanym, sprawdź je i uzupełnij: identyfikator użytkownika, hasło, adres e-mail i numer telefonu
Krok 8: zaznacz potwierdzenie, że znasz przepisy i Zarejestruj się
Krok 9: wpisz kod SMS, który przyszedł na twój telefon i potwierdź.
w przypadku wyboru smartfona:
Krok 4: otwórz w telefonie aplikację mobilną eDO App
Krok 5: zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod kodem
Krok 6: kliknij POTWIERDZAM, jeśli wszystko się zgadza
Krok 7: podaj numer CAN
Krok 8: przyłóż e-dowód do telefonu
Krok 9: wpisz 4-cyfrowy kod PIN 1
Krok 10: dane z Twojego e-dowodu są już w Profilu Zaufanym, sprawdź je i uzupełnij: identyfikator użytkownika, hasło, adres e-mail i numer telefonu
Krok 11: zaznacz potwierdzenie, że znasz przepisy i Zarejestruj się
Krok 12: wpisz kod SMS, który przyszedł na twój telefon i potwierdź.
Aby dokonać zmiany kodu PIN, musisz posiadać oprogramowanie do obsługi e-dowodu oraz czytnik lub aplikację eDO App. Konieczne jest podanie dotychczasowego kodu PIN, a następnie podanie nowego kodu PIN i powtórzenie go. Kod PIN1 posiada cztery cyfry, a kod PIN2 sześć cyfr.
Zmiany kodu PIN możesz dokonać również w dowolnym urzędzie gminy.
Podczas odbioru e-dowodu otrzymasz kopertę z kodem PUK. Służy do odblokowania możliwości korzystania z funkcjonalności e-dowodu w przypadku zablokowania kodów PIN1 lub PIN2. Po trzykrotnym wpisaniu nieprawidłowego kodu PIN1 lub PIN2, funkcjonalność odpowiednio profilu osobistego lub podpisu osobistego zostaje zablokowana. Trzeba wtedy za pomocą kodu PUK odblokować powyższe funkcjonalności poprzez ustalenie nowych kodów PIN1 lub/i PIN2. Możesz to zrobić w domu, przy użyciu oprogramowania do obsługi e-dowodu lub aplikacji eDO App, które umożliwiają również zmianę kodów PIN.
Odblokować kody PIN i certyfikaty możesz również w urzędzie gminy.
W przypadku, gdy zgubisz swój kod PUK, który jest niezbędny do odblokowania certyfikatów, możesz odblokować funkcjonalności e-dowodu (zmienić kody PIN) w urzędzie gminy.
Jednak po zablokowaniu danego certyfikatu i po zablokowaniu kodu PUK poprzez trzykrotne błędne wpisanie go, certyfikat ten zostanie trwale zablokowany i nie będzie można z niego skorzystać.
W takiej sytuacji można korzystać z drugiego certyfikatu o ile pamiętasz do niego kod PIN. Certyfikat potwierdzania obecności, niewymagający PIN, będzie nadal aktywny. Warstwa graficzna pozostanie ważna. W przypadku, gdy chcesz jednak korzystać z trwale zablokowanego certyfikatu, konieczna będzie wymiana e-dowodu.
Przy korzystaniu z e-dowodu należy kierować się polityką świadczenia usług dla dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Określa ona m.in. sposób i zakres wydawania i używania certyfikatów, które są w e-dowodzie.
Wymogi dla kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego określone są w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE.
E-dowód, zgodnie z art. 10a ust. 4 ustawy o dowodach osobistych, spełnia te wymagania.
W dowodach osobistych z warstwą elektroniczną są osadzone mikroprocesory:
Aby wyszukać urządzenie na liście kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego (QSCD) skorzystaj z wyszukiwarki na stronie:https://esignature.ec.europa.eu/efda/notification-tool/#/screen/browse/list/QSCD_SSCD
W wyszukiwarce należy wpisać dane urządzenia wykorzystywanego w warstwie elektronicznej Twojego e-dowodu: ChipDoc P60 lub ChipDoc v3 on JCOP 4 P71.
Urządzenia na liście wymienione są przy kraju, w którym ma siedzibę wystawca raportu lub jednostka certyfikująca, dlatego niektóre z tych urządzeń mogą być wymienione przy kraju innym niż kraj, w którym są faktycznie używane.
Wyciąg z listy QSCD:
Użycie e-dowodu jest zabezpieczone przy użyciu specjalnego protokołu. W tym celu zawsze wymagane jest podanie numeru dostępowego (CAN). Numer ten zamieszczony jest w warstwie graficznej dowodu osobistego w postaci sześciu cyfr na awersie i w postaci kodu kreskowego na rewersie blankietu dowodu osobistego. Ma to uniemożliwić dostęp - bez wiedzy i zgody obywatela - do elektronicznych danych zawartych w dowodzie. Dodatkowo, użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz podpisu osobistego wymaga podania odpowiednio kodu PIN1 lub PIN2, które osobiście nadaje posiadacz dowodu osobistego. Nikomu ich nie ujawniaj!
Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza. Dzięki temu dowody osobiste są jeszcze bardziej bezpieczne
Elementy widoczne w świetle widzialnym:
Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu musisz zainstalować oprogramowanie do obsługi e-dowodu E-dowód menadżer.
Pobierz plik: E-dowód menedżer, wersja 4.3.0 dla systemu WindowsJeśli chcesz skorzystać z podpisu osobistego i podpisać nim dokument, który masz na swoim komputerze, musisz mieć oprogramowanie do podpisu osobistego E-dowód podpis elektroniczny. Aby korzystać z tych funkcji możesz użyć również aplikacji eDO App.
Pobierz plik: E-dowód podpis elektroniczny, wersja 1.9.106 dla systemu Windows 64 bit*Wspierane dystrybucje: Debian Linux, Ubuntu Desktop Linux LTS, CentOS Stream Linux. Wyłącznie w wersji 64-bitowej.
{"register":{"columns":[]}}