Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące
Zmieniasz miejsce zamieszkania? A może wracasz z zagranicy i nie masz meldunku w Polsce? Pamiętaj, żeby się zameldować. Możesz to zrobić przez internet albo w urzędzie gminy.
Jeśli jesteś obywatelem Polski i twoje dziecko urodziło się w Polsce – kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia, z urzędu zamelduje twoje dziecko.
Jeśli nie masz numeru PESEL (bo na przykład twój wyjazd za granicę nastąpił przed 1 lipca 1984 roku) – podczas meldowania urzędnik nada ci numer PESEL.
Informacje:
Teraz możesz zameldować się bez udziału urzędnika. Możesz też zameldować swoje dziecko, jeśli przy jego danych wpisano twój numer PESEL.
Jednocześnie z zameldowaniem możesz wymeldować się z dotychczasowego miejsca pobytu stałego i czasowego.
Jeśli chcesz złożyć formularz przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Sprawdź, jak założyć profil zaufany albo jak uzyskać e-dowód.
-
Rozwiń tekst
Kto może zameldować się bez udziału urzędnika
Aby zameldować się bez udziału urzędnika, musisz:
- być właścicielem lokalu, w którym się meldujesz, lub mieć do niego inny tytuł prawny oraz
- widnieć w księdze wieczystej tego lokalu.
Bez udziału urzędnika możesz zameldować również swoje niepełnoletnie dziecko, jeśli w rejestrze PESEL przy jego danych wpisano twój numer PESEL. Jeśli w księdze wieczystej są dane twoje lub twojego dziecka i adres lokalu się zgadza – system zamelduje dziecko automatycznie.
-
Rozwiń tekst
Kto składa dokumenty
Możesz się zameldować osobiście lub przez pełnomocnika.
Jeśli chcesz, by pełnomocnik zameldował cię przez internet, udziel mu pełnomocnictwa elektronicznego i podpisz je elektronicznie.
Pełnomocnictwo możesz też przesłać do urzędu w inny sposób – skorzystaj z pisma ogólnego.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny, który sprawuje opiekę w miejscu wspólnego pobytu, może zameldować osobę, która:
- nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- dane logowania do profilu zaufanego i telefon komórkowy. Jeśli jesteś obywatelem polskim – możesz też użyć e-dowodu, jeśli masz w nim certyfikat podpisu osobistego;
- jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – numer księgi wieczystej tego lokalu. Jeśli dane nie będą zgodne z danymi w księdze wieczystej, zobaczysz komunikat, że nie możesz skorzystać z automatycznego zameldowania, a twoje zgłoszenie zostanie wysłane do urzędu. W takim przypadku dołącz JEDEN z dokumentów elektronicznych, który potwierdzi, że masz tytuł prawny do lokalu, na przykład:
- umowę cywilnoprawną, na przykład umowę najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu.
- jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz dokument elektroniczny:
- oświadczenie właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania i potwierdza twój pobyt w lokalu,
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
Jeśli nie masz dokumentów w formie elektronicznej, dołącz ich odwzorowanie cyfrowe, na przykład skany.
Jeśli meldujesz inną osobę, musisz mieć dodatkowo:
- dokument, który potwierdza, że masz uprawnienia do działania w jej imieniu (np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki, oświadczenie, że opiekujesz się osobą niepełnoletnią lub niepełnosprawną i macie to samo miejsce pobytu).
Jeśli masz problem z uzyskaniem tytułu prawnego do lokalu lub oświadczenia właściciela (lub ich skanów), nadal możesz wysłać zgłoszenie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Problem z zameldowaniem – co robić.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Przygotuj potrzebne dane i dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Kliknij przycisk Zamelduj się.
- Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl.
- Wybierz sposób logowania.
- Wypełnij formularz.
- Jeśli meldujesz siebie lub swoje niepełnoletnie dziecko, po wpisaniu danych system pokieruje cię do właściwej usługi.
- Jeśli dane są zgodne z księgą wieczystą, system zamelduje cię automatycznie od razu po wysłaniu zgłoszenia. Zaznacz, jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. Jeśli system melduje cię automatycznie, zaświadczenie jest bezpłatne i otrzymasz je na skrzynkę Gov (ePUAP).
- Jeśli dane nie są zgodne z księgą wieczystą lub meldujesz inną osobę – dołącz odpowiednie dokumenty. Zostaną one ocenione przez urzędnika (szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować). Jeśli zaznaczysz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz potwierdzenie płatności za zaświadczenie. Możesz też wybrać, w jaki sposób chcesz je dostać: pocztą, osobiście czy elektronicznie na ePUAP. Informację o opłatach za zaświadczenie znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
- Podpisz i wyślij zgłoszenie. Potwierdzenie otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
Możesz sprawdzić adres zameldowania swój i swojego dziecka w usłudze Sprawdź dane swoje lub swojego dziecka w rejestrze PESEL i pobierz zaświadczenie.
-
Rozwiń tekst
Kiedy składasz dokumenty
- najpóźniej w 30 dniu od zamieszkania w lokalu, w którym chcesz się zameldować,
- jeśli mieszkasz na stałe pod konkretnym adresem – zamelduj się na pobyt stały,
- jeśli mieszkasz czasowo przez ponad 3 miesiące pod konkretnym adresem – zamelduj się tam na pobyt czasowy. Wtedy nadal możesz mieć meldunek w miejscu swojego pobytu stałego.
Nie możesz mieć meldunku jednocześnie w 2 miejscach pobytu stałego albo 2 miejscach pobytu czasowego.
Możesz natomiast mieć jednocześnie jeden meldunek na pobyt stały i jeden na pobyt czasowy pod różnymi adresami.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
Do urzędu gminy, na terenie której mieszkasz.
Jednocześnie z zameldowaniem możesz wymeldować się z dotychczasowego miejsca pobytu stałego i czasowego.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa zameldowania jest bezpłatna.
Zaświadczenie o zameldowaniu:
- na pobyt stały – bezpłatne,
- na pobyt czasowy – 17 zł (bezpłatnie tylko wtedy, gdy system melduje cię automatycznie),
- każde kolejne zaświadczenie, na przykład gdy zgubisz zaświadczenie wydane przy zameldowaniu, kosztuje 17 zł.
Sprawdź na stronie internetowej urzędu gminy, w którym się meldujesz, na jakie konto wpłacić pieniądze.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Jeśli meldujesz siebie lub swoje niepełnoletnie dziecko i dane są zgodne z księgą wieczystą, w której widniejesz ty lub dziecko – od razu otrzymasz informację o zameldowaniu (bez udziału urzędnika).
Jeśli dane twoje lub dziecka nie są zgodne z księgą wieczystą lub meldujesz inną osobę i dołączysz wszystkie potrzebne dokumenty – urzędnik zamelduje cię lub tę osobę od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
Jeśli do formularza załączysz cyfrowe odwzorowania dokumentów – urzędnik może poprosić cię o ich oryginały i zamelduje cię dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości.
-
Rozwiń tekst
Problem z zameldowaniem – co robić
Może się zdarzyć, że nie masz praw do lokalu, w którym chcesz się zameldować, albo właściciel lokalu nie chce potwierdzić na formularzu zameldowania, że w nim mieszkasz. Co możesz zrobić?
- wyślij zgłoszenie do urzędu gminy, na terenie którego położona jest nieruchomość,
- do zgłoszenia dołącz oświadczenie, w którym poinformujesz urząd, dlaczego nie masz wymaganych dokumentów,
- urząd przeprowadzi postępowanie administracyjne i ustali, czy mieszkasz w lokalu, w którym chcesz się zameldować. Jeżeli tak, wyda decyzję administracyjną o zameldowaniu.
-
Rozwiń tekst
Kontakt
Jeśli masz pytania, skontaktuj się z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
-
Rozwiń tekst
Kto składa dokumenty
Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Swojego pełnomocnictwa możesz mu udzielić wyłącznie na piśmie.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny, który sprawuje opiekę w miejscu wspólnego pobytu, może zameldować osobę, która:
- nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- formularz zgłoszenia pobytu stałego, plik PDF 1,74 MB lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego, plik PDF 1,73 MB – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w swoim urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport,
- jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – przynieś JEDEN z dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
- umowę cywilnoprawną, na przykład umowę najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu,
- jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować, przynieś:
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu,
- jeśli meldujesz inną osobę, musisz mieć dodatkowo:
- dokument, który potwierdza, że masz uprawnienie do działania w jej imieniu (np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki, oświadczenie, że opiekujesz się osobą niepełnoletnią lub niepełnosprawną i macie to samo miejsce pobytu),
- dokument tożsamości.
Na formularzu zgłoszenia twojego pobytu właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania, musi potwierdzić, że przebywasz w tym lokalu.
Jeśli masz problem z uzyskaniem tytułu prawnego do lokalu lub oświadczenia właściciela, że przebywasz w jego lokalu, nadal możesz się zameldować. Szczegóły znajdziesz w sekcji Problem z zameldowaniem – co robić.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy i chcesz otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu – zapłać za nie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
- Złóż w urzędzie formularz meldunkowy i okaż pozostałe dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz dokumenty.
- Urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
-
Rozwiń tekst
Kiedy składasz dokumenty
- najpóźniej w 30 dniu od zamieszkania w lokalu, w którym chcesz się zameldować,
- jeśli mieszkasz na stałe pod konkretnym adresem – zamelduj się na pobyt stały,
- jeśli mieszkasz czasowo przez ponad 3 miesiące pod konkretnym adresem – zamelduj się tam na pobyt czasowy. Wtedy nadal możesz mieć meldunek w miejscu swojego pobytu stałego.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
W urzędzie gminy, na terenie której mieszkasz.
Jednocześnie z zameldowaniem możesz wymeldować się z dotychczasowego miejsca pobytu stałego i czasowego.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa zameldowania jest bezpłatna.
Zaświadczenie o zameldowaniu:
- na pobyt stały – bezpłatne,
- na pobyt czasowy – 17 zł,
- każde kolejne zaświadczenie wydane po zameldowaniu, gdy na przykład zgubisz zaświadczenie wydane przy zameldowaniu – 17 zł.
Sprawdź na stronie internetowej urzędu gminy, w którym się meldujesz, na jakie konto wpłacić pieniądze.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
Po zameldowaniu na pobyt stały urzędnik wyda ci zaświadczenie o zameldowaniu. Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy i chcesz dostać zaświadczenie – powiedz to urzędnikowi.
-
Rozwiń tekst
Problem z zameldowaniem – co robić
Może się zdarzyć, że nie masz praw do lokalu, w którym chcesz się zameldować, albo właściciel lokalu nie chce potwierdzić na formularzu zameldowania, że w nim mieszkasz. Co możesz zrobić?
- złóż formularz meldunkowy do urzędu gminy, na terenie którego położona jest nieruchomość,
- do zgłoszenia dołącz oświadczenie, w którym poinformujesz urząd, dlaczego nie masz wymaganych dokumentów,
- urząd przeprowadzi postępowanie administracyjne i ustali, czy mieszkasz w lokalu, w którym chcesz się zameldować. Jeżeli tak, wyda decyzję administracyjną o zameldowaniu.
-
Rozwiń tekst
Kontakt
Jeśli masz pytania, skontaktuj się z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
Ostatnia aktualizacja: 19.07.2024 11:30
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Cyfryzacji
Instytucja odpowiedzialna za dokument: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji