Dni Kreatywności 2019: poznaliśmy najlepsze gry w Europie Środkowo-Wschodniej!
20.10.2019
Wiceminister Paweł Lewandowski wziął udział w gali Central Eastern European Game Awards (CEEGA) w Poznaniu, podczas której wręczył statuetkę w kategorii BEST GAME dla MORDHAU ze słoweńskiego studia Triternion.
Gala CEEGA to cykliczne, regionalne wydarzenie branżowe, które w 2019 roku organizowane jest przez Fundację Indie Games Polska w ramach Poznań Game Arena i Game Industry Conference. Jest to wspólne przedsięwzięcie organizacji branżowych z 16 krajów naszego regionu. Inicjatywa jest kolejnym krokiem zacieśniania współpracy środowisk twórców gier i ważnym przedsięwzięciem służącym promocji gier wideo jako dojrzałego medium, ale też próbą docenienia Europy Środkowo-Wschodniej jako ważnego miejsca dla branży gier wideo. Szacuje się, że w naszym regionie działa ponad tysiąc studiów tworzących gry wideo, które zatrudniają ponad 25 tysięcy osób. Tegoroczna gala jest współfinansowana ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury.
Podczas gali nagrodzono laureatów w ośmiu kategoriach: BEST ART, DESIGN, NARRATIVE, TECHNOLOGY, HIDDEN GEM, BEST MOBILE GAME oraz BEST GAME. Wśród nominowanych 32 gier znalazło się 12 produkcji z Polski.
Poniżej lista laureatów w poszczególnych kategoriach:
- BEST ART:
- Blood Will be Spilled - Doublequote Studio (Słowacja)
- AUDIO:
- My Brother Rabbit - Artifex Mundi (Polska)
- DESIGN:
- Book of Demons - Thing Trunk (Polska)
- NARRATIVE:
- Thronebreaker: the Witcher Tales - CD Projekt RED (Polska)
- TECHNOLOGY:
- Space Engineers - Keen Software House (Czechy)
- HIDDEN GEM:
- Feudal Alloy - Attu Games (Czechy)
- BEST MOBILE GAME:
- Tanks a lot - BoomBit, Inc. (Polska)
- BEST GAME:
- MORDHAU - Triternion (Słowenia)
Równolegle w Poznaniu odbyły się również inne wydarzenia związane z branżą gier:
- Poznań Game Arena (PGA) - największe targi gier i rozrywki multimedialnej w Polsce i tej części Europy. PGA stanowi najważniejsze wydarzenie handlowe dla polskich producentów gier wideo. Impreza każdego roku przyciąga dostawców sprzętu komputerowego, polskich i zagranicznych wydawców oraz dziennikarzy, a także licznych konsumentów. W zeszłym roku targi odwiedziło 73 000 osób, 220 wystawców oraz 1 100 dziennikarzy i influencerów na powierzchni wystawienniczej 46 000 metrów kwadratowych. Rozmiar przedsięwzięcia dowodzi, jak ważną częścią polskiej gospodarki stała się branża gier komputerowych, a rosnąca skala imprezy pokazuje dynamikę i wzrost krajowego przemysłu gier.
Więcej: https://www.gamearena.pl/
- Game Industry Conference (GIC) - coroczne wydarzenie branżowe przeznaczone stricte dla twórców gier komputerowych. W ramach GIC organizatorzy oddają uczestnikom m.in specjalną strefę wystawców bussiness-to-bussiness, strefę rekrutacyjną “Geek Careers” czy dedykowany system i strefę spotkań. Są tam również wydarzenia łączące młodych twórców z inwestorami czy gry z wydawcami. Na przestrzeni lat GIC osiągnęła status jednej z największych w Europie konferencji branżowych. W ostatnim roku impreza przyciągnęła 3 200 odwiedzających oraz ponad 560 firm z 35 krajów, a na jej część wykładową składa się przeszło 120 prelekcji, warsztatów i paneli.
Więcej: https://gic.gd
- Game Design Summit (GDS) - ekskluzywna konferencja dla profesjonalistów przygotowana przez profesjonalistów, której głównym tematem jest projektowanie gier wideo. GDS jest miejscem do wymiany doświadczeń, podnoszenia kompetencji i promowania designu. Organizatorzy dążą do stworzenia przestrzeni, która wprowadzi na rynek więcej i lepiej wykwalifikowanych profesjonalnych projektantów gier.
Więcej: https://gdsum.pl/
- Kongres „Sektor gier: nauka + edukacja + przemysł” – najnowsza inicjatywa wsparcia gamedevu, która opiera się na zbudowaniu komunikacji pomiędzy pracownikami naukowymi, ekonomistami i producentami gier. Celem kongresu jest wymiana wiedzy i doświadczeń, a w efekcie rozwój inicjatyw gospodarczych.
Więcej: https://polskigamedev.pl/kongres-sektor-gier-nauka-edukacja-przemysl-juz-w-pazdzierniku/
- Koncert Epic Game Music – niezwykły koncert orkiestry symfonicznej CoOperate Orchestra i chóru akademickiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w którym zostanie zaprezentowana polska i zagraniczna muzyka z gier.
Więcej: https://gic.gd/epic-game-music/
Finansowanie sektorów kreatywnych
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Rozwój Sektorów Kreatywnych" w ostatnich trzech latach przeznaczyło blisko 15 mln zł na wsparcie dla ponad 230 projektów rodzimych branż kreatywnych, w tym m.in. muzyki, gier wideo, wzornictwa oraz nowych mediów.