W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Edukacja muzealna (stacjonarna) w warunkach pandemii – dobre praktyki

03.10.2020

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz Forum Edukatorów Muzealnych przygotowało zbiór zasad dla edukatorów prowadzących zajęcia w muzeach oraz uczestników tych zajęć. Stosowanie się do rekomendowanych zaleceń pozwoli zapewnić bezpieczeństwo podczas prowadzenia stacjonarnej edukacji muzealnej w warunkach pandemii.

Edukacja muzealna (stacjonarna) w warunkach pandemii – dobre praktyki, fot. MNW, Jerzy Janusz Tarkowski

Zalecenia dla prowadzących zajęcia:

  1. Prowadzący powinien przygotować ofertę zajęć i materiałów online.
  2. Prowadzący powinien przygotować ofertę zajęć w otwartej przestrzeni.
  3. Edukatorzy (i uczestnicy zajęć)nie powinni wykazywać objawów przeziębienia lub choroby.
  4. W trakcie zajęć edukacyjnych edukator powinien być ubrany w maskę lub przyłbicę (zalecana jest maska).
  5. Przed rozpoczęciem zajęć edukator musi zdezynfekować ręce płynem odkażającym, a następnie założyć przyłbicę lub maskę.
  6. Edukator na początku zajęć edukacyjnych powinien poinformować uczestników o obowiązkach dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego w trakcie zajęć.
  7. W czasie prowadzenia zajęć zalecane jest stałe zachowywanie dystansu co najmniej 1,5 metra od uczestników.
  8. W przypadku uczestników zajęć indywidualnych zaleca się zbieranie danych kontaktowych od tych osób (z uwzględnieniem przepisów RODO); dane te powinny być przechowywane w muzeum przez 2 tygodnie, na wypadek konieczności kontaktu w razie wykrycia potencjalnego zakażenia COVID-19.
  9. W przypadku grup zorganizowanych muzea powinny zbierać i przechowywać przez co najmniej 2 tygodnie dane kontaktowe do opiekuna grupy lub organizatora wizyty w muzeum.
  10. Limit osobowy uczestnictwa należy uzależnić od warunków wewnętrznych.
  11. W przypadku grup szkolnych, które przyjechały do muzeum razem, nie należy dzielić grup na mniejsze jednostki, o ile warunki wewnętrzne na to pozwalają (klasa szkolna funkcjonuje cały czas razem, codziennie w przestrzeni szkoły); rekomendowane jest zachowanie odpowiedniego dystansu grupy i edukatora.
  12. Limit osobowy uczestnictwa w zajęciach plenerowych ograniczony jest rozległością terenu, typem zajęć oraz wielkością grupy.

Zalecenia dla uczestników zajęć:

  1. Uczestnik zajęć powinien być wyposażony w maskę ochronna lub przyłbicę.
  2. Uczestnik zajęć powinien zachowywać dystans 1,5 m od innych uczestników oraz prowadzącego.
  3. Uczestnik zajęć przed wejściem do muzeum i rozpoczęciem zajęć powinien zdezynfekować ręce z wykorzystaniem płynu udostępnionego przez muzeum.
  4. Zaleca się stosowanie przez uczestników warsztatów rękawiczek jednorazowych.

Organizacja przestrzeni:

  1. Odstęp między poszczególnymi uczestnikami (także podczas zajęć na zewnątrz) powinien wynosić minimum 1,5 m.
  2. Należy zapewnić odpowiednią przestrzeń dla uczestnika zajęć we wnętrzach – rekomendowane co najmniej 3 m2.
  3. Zajęcia mogą być realizowane równolegle dla większej ilości grup tylko wówczas, gdy odbywają się bezkolizyjnie: w różnych częściach muzeum, bez pokonywania tych samych traktów komunikacyjnych w tym samym czasie, z uwzględnieniem odrębnych miejsc rozpoczęcia i zakończenia zajęć.
  4. Materiały pomocnicze przekazywane przez edukatora podczas zajęć powinny być użytkowane tylko przez jedną osobę – obowiązuje zasada: ilu uczestników, tyle kompletów materiałów.
  5. Należy zapewnić miejsce do magazynowania pomocy dydaktycznych – czyste komplety powinny być przechowywane oddzielnie i oddzielnie użyte, nawet jednorazowo.
  6. Należy rozważyć całkowite wyłączenie z użytkowania szatni, dlatego uczestnicy zajęć powinni przynosić ze sobą jak najmniej rzeczy zbędnych – jeśli nie będzie to możliwe, należy korzystać z mobilnych wieszaków, systematycznie dezynfekowanych.
  7. W przypadku realizacji warsztatów poszczególne stanowiska powinny być oddalone od siebie o co najmniej 2 metry w każdą stronę. Przy jednym stanowisku powinien pracować tylko jeden uczestnik warsztatów.
  8. Stoły i powierzchnie warsztatowe powinny być dezynfekowane po każdych zajęciach.

Procedury dezynfekcji:

  1. Należy opracować procedurę dezynfekcji materiałów użytych podczas zajęć, np.:
    1. użyte materiały edukacyjne (koszyk, stroje edukacyjne, pomoce dydaktyczne, plastyczne) spryskać płynem dezynfekującym;
    2. po spryskaniu materiałów edukacyjnych, zdezynfekować płynem także ręce i odczekać ok. 2 minuty;
    3. przyłbicę przetrzeć płynem dezynfekcyjnym;
    4. zdezynfekować płynem odkażającym ręce, odczekać ok. 2 minuty;
    5. do wszystkich używanych materiałów przyczepić kartkę „użyto dnia: ….”;
    6. umyć ręce ciepłą wodą z mydłem.
  2. Należy wyznaczyć czas kwarantanny dla materiałów, strojów, przyłbic użytych podczas zajęć – zaleca się, aby nie był on krótszy niż 72 godziny (3 doby).
  3. W miarę możliwości zaleca się wykonywanie ozonowania materiałów dydaktycznych, o ile nie są muzealiami/zabytkami znajdującymi się pod ochroną konserwatorską.
  4. Zaleca się częste i regularne wietrzenie sal muzealnych, w których odbywają się zajęcia, i cogodzinne wietrzenie sal warsztatowych.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}