Inauguracja Pawilonu Polskiego na 58. Biennale Sztuki w Wenecji
09.05.2019
Rzeźba Romana Stańczaka „Lot” to jedyny eksponat prezentowany w Pawilonie Polskim podczas 58. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji (La Biennale di Venezia) – najstarszej i jednej z najważniejszych międzynarodowych imprez artystycznych. 9 maja br. w uroczystej inauguracji Pawilonu Polskiego wzięła udział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wanda Zwinogrodzka. Kuratorami polskiej wystawy są Łukasz Mojsak i Łukasz Ronduda, organizatorem Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki.
- Tegoroczne hasło przewodnie 58. La Biennale di Venezia, brzmi : „Obyś żył w ciekawych czasach”. Kurator wystawy, Ralph Rugoff, dyrektor londyńskiej Hayward Gallery, stwarza okazję, by przyjrzeć się naszej rzeczywistości, która wystawia nas na doświadczanie nieustannych przeobrażeń, na życie w procesie przemian, w którym jedni widzą zmierzch kultury Zachodu, inni – świt nowej epoki w historii naszej cywilizacji. Doskonale wpisuje się w to przesłanie praca polskiego artysty Romana Stańczaka „Lot”, wybrana przez jury otwartego konkursu na kuratorski projekt wystawy – powiedziała wiceminister kultury otwierając Pawilon Polski.
Minister Zwinogrodzka podkreśliła, że Pawilon Polski od lat 30. ubiegłego wieku stanowi skrawek Polski na ziemi włoskiej i zarazem forum prezentacji polskiej sztuki współczesnej. Podziękowała również wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tegorocznej wystawy – artyście Romanowi Stańczakowi, kuratorom – Łukaszowi Rondudzie i Łukaszowi Mojsakowi i Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki za opiekę merytoryczną nad projektem oraz zaprosiła zwiedzających do zmierzenia się z intelektualnym i artystycznym wyzwaniem prezentowanego dzieła.
Rzeźba Romana Stańczaka „Lot”, przedstawiająca przenicowany samolot, jest z jednej strony efektem konsekwentnie realizowanej artystycznej strategii twórcy — nicowania przedmiotów codziennego użytku, dosłownego wywracania ich na lewą stronę, pozbawiania ich dotychczasowej funkcji, wartości estetycznej oraz nadawania im nowej formy i znaczenia. Z drugiej — symbolem paradoksów nowoczesności i komentarzem na temat rzeczywistości. Zwiedzający doświadczą niezwykłej formy i skali obiektu, ale także efektu nieoczekiwanej zmiany wywrócenia świata na drugą stronę. Projekt jest komentarzem do sytuacji transformacji. Sam pomysł wywrócenia samolotu „na drugą stronę” powstał, jak deklaruje sam artysta, blisko 30 lat temu, lecz nie doczekał się wówczas realizacji. Z biegiem lat zyskał nowe konteksty, które nadały „Lotowi” wielowymiarowości i uniwersalnego charakteru, świetnie wpisując się w motto tegorocznego Biennale.
Roman Stańczak, urodzony w 1969 roku, jest uczniem "Kowalni" - pracowni profesora Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zadebiutował w latach 90., był współtwórcą tworzącego się wówczas polskiego nurtu sztuki krytycznej. W jednym z wywiadów powiedział: „Moje rzeźby mówią o życiu, ale nie pośród przedmiotów, tylko pośród duchów”.
Udział Polski w Biennale finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wystawę w Pawilonie Polskim wspiera Instytut Adama Mickiewicza.
Wystawa będzie otwarta dla publiczności od 11 maja do 24 listopada.