Polska Opera Królewska z nowym sponsorem - PGNiG TERMIKA
08.06.2021
- Polska Opera Królewska zyskała kolejnego poważnego partnera, sponsora - PGNiG TERMIKA - ogłosił dziś na konferencji prasowej wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu prof. Piotr Gliński. Poinformował także o planie budowy nowej siedziby dla Polskiej Opery Królewskiej.
We wtorek w Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbyła się konferencja prasowa poświęcona działalności Polskiej Opery Królewskiej oraz premierze sztuki „Gwałt na Lukrecji”. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Piotr Gliński, dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Andrzej Klimczak, członek zarządu, wiceprezes ds. Operacyjnych PGNiG TERMIKA Jarosław Maślany oraz artyści Polskiej Opery Królewskiej.
Współpraca z PGNiG TERMIKA
Cieszę się bardzo, że dzisiaj możemy ogłosić, że Polska Opera Królewska zyskała kolejnego poważnego partnera, sponsora w postaci PGNiG TERMIKA. Firma duża, poważna, firma, która szukała relacji z kulturą - powiedział podczas konferencji wicepremier Piotr Gliński.
Podziękował wszystkim, którzy się do tego przyczynili. Wskazał, że to już jest trzeci poważny sponsor Polskiej Opery Królewskiej. Dotychczasowi to Grupa LOTOS oraz PZU SA.
PGNiG TERMIKA będzie wspierała działalność Polskiej Opery Królewskiej w zakresie organizacji przedstawień, produkcji operowych oraz działalności koncertowej, a Polska Opera Królewska dzięki temu będzie mogła realizować misję upowszechniania narodowego dziedzictwa kulturalnego wśród coraz szerszych grup społeczeństwa. Pierwszym wydarzeniem rozpoczynającym współpracę będzie czerwcowa premiera opery „The Rape of Lucretia” w reżyserii Kamili Siwińskiej, pod batutą Lilianny Krych.
Siedziba Polskiej Opery Królewskiej – plany budowy
Podczas konferencji minister kultury poinformował także o planie budowy nowej siedziby dla Polskiej Opery Królewskiej.
Obecnie pracujemy nad założeniami. Wszystko wskazuje na to, że sprawnie zrealizujemy to przedsięwzięcie - przekazał wicepremier Piotr Gliński.
Wskazał, że kwestie techniczne, przygotowywania spektakli są zagrożeniem dla Teatru Stanisławowskiego.
Musimy odciążyć Teatr Stanisławowski, z którego dalej będzie na specjalne okazje, korzystała Polska Opera Królewska, mamy zapewnienie dyrekcji Łazienek Królewskich o współpracy, natomiast drugą siedzibą, będzie już siedziba nowoczesna - dodał.
Premiera opery „The Rape of Lucretia” („Gwałt na Lukrecji”)
Długo wyczekiwana premiera z publicznością. Dzieło Benjamina Brittena o intymnym i kameralnym charakterze, bardzo rzadko wykonywane w Polsce. Niewielka obsada – zarówno wokalna, jak i instrumentalna – ukazuje geniusz twórcy w zakresie kształtowania brzmienia zespołu. Poszczególne arie są niezwykle sugestywne, ale i zróżnicowane – przejmująca delikatność współbrzmień w scenach nocnych jest przeciwstawiona sile ekspresji fragmentów mocniej nacechowanych emocjonalnie. W przedstawieniu zobaczymy solistów Polskiej Opery Królewskiej, ale również specjalnie zaproszonych do tego projektu śpiewaków młodego pokolenia.
Reżyserii nowej inscenizacji dzieła, przygotowanej przez Polską Operę Królewską, podjęła się Kamila Siwińska – artystka, która już nie raz poruszała w swoich spektaklach tematy związane z rolą kobiety w kulturze. Za stronę muzyczną przedsięwzięcia odpowiedzialna jest dyrygentka Lilianna Krych.
Premiera 12 czerwca o godz. 19.00 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.