Dostęp przez internet
Pamiętaj, że aby złożyć wniosek przez Internet musisz posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty.
Dane jednostkowe
Z tego trybu możesz skorzystać, gdy chcesz uzyskać dane konkretnego obiektu, na przykład pojazdu, właściciela lub kierowcy. Musisz wtedy podać w kryteriach konkretne dane, na przykład numer rejestracyjny. Jeden wniosek możesz złożyć, aby uzyskać dane lub informacje na temat jednego pojazdu, właściciela (posiadacza) pojazdu lub kierowcy.
centralna ewidencja pojazdów
Zakres danych i informacji, które możesz uzyskać z CEP, jest określony w art. 80c ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z dnia 17 lipca 2024 r. w sprawie rodzaju i zakresu danych udostępnianych z centralnej ewidencji pojazdów.
Krok 1.
Zaloguj się na swoje konto na portalu ePUAP.
Otwórz stronę, klikając tutaj.
Pamiętaj, że aby złożyć wniosek za pośrednictwem portalu ePUAP powinieneś posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty zawarty w eDowodzie.
Krok 2.
W zakładce Motoryzacja i Transport znajdź usługę Usługa CEP: Przyjmowanie wniosków o udostępnienie danych lub informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i przekazywanie do realizacji.
Krok 3.
Wybierz właściwy urząd: (kod pocztowy 00-064) Ministerstwo Cyfryzacji
Jeżeli chcesz uzyskać dane z CEP, wypełnij wniosek.
UWAGA! Wypełniając wniosek, zwróć uwagę na rubrykę nr 4. Brak wpisanych informacji na wniosku może skutecznie uniemożliwić jego obsługę.
Przed wypełnieniem wniosku zapoznaj się ze wskazówkami zawartymi przy każdej z sekcji.
Wzór wniosku dla CEP określa Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 31 października 2017 r. w sprawie wzoru wniosku o udostępnienie albo przekazanie danych z centralnej ewidencji pojazdów (Dz.U.2017 poz. 2068.)
Krok 4.
Wypełniony formularz należy podpisać z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, profilu zaufanego lub podpisem osobistym zawartym w eDowodzie.
Podpisany wniosek wraz z innymi niezbędnymi dokumentami należy dołączyć w polu "załączniki”.
Krok 5.
Użyj przycisku „Podpisz” a następnie „Wyślij” wniosek.
centralna ewidencja kierowców
Zakres danych i informacji, które możesz uzyskać z CEK, jest określony w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Jeżeli chcesz uzyskać dane z CEK, pamiętaj, że obecnie nie ma obowiązującego wzoru formularza. Musisz go przygotować samodzielnie.
Krok 1.
Zaloguj się na swoje konto na portalu gov.pl i wyślij pismo ogólne do Ministerstwa Cyfryzacji
Otwórz stronę, klikając poniższy link:
https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne
W polu wyboru urzędu lub instytucji, do której składasz pismo wybierz:
MINISTERSTWO CYFRYZACJI (00-060 WARSZAWA, WOJ. MAZOWIECKIE)
W polu „Rodzaj pisma” wybierz: Wniosek
W polu „Tytuł pisma” wpisz: Wniosek o udostępnienie danych z CEK
W polu „Treść pisma” wpisz treść wniosku.
Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
- wskazanie, że chcesz uzyskać dane z CEK,
- dane podmiotu wnioskującego,
- jakie informacje chcesz uzyskać,
- podstawę prawną upoważniającą do pozyskania danych,
- wiarygodnie uzasadnioną potrzebę uzyskania danych,
- do jakich celów chcesz uzyskać dane i/lub informacje z CEK,
- informacje, które pozwolą nam na wyszukanie w CEK żądanych danych.
Krok 2.
Dodaj załączniki do wniosku
Każdy rodzaj załącznika powinien być załączony oddzielnie do pisma poprzez użycie opcji:
+ Dodaj kolejny załącznik
Krok 3.
Użyj przycisku „Dalej” w celu podglądu swojego wniosku oraz podpisu i wysyłki.
Część wniosków kierowanych do COI posiada błędy, które powodują wezwanie wnioskodawcy do ich usunięcia. Wydłuża to czas, w którym wniosek jest rozpatrywany.
Podajemy poniżej wykaz najczęstszych błędów, z którymi spotykamy się w naszej pracy. Ma on pomóc poprawnie przygotować wniosek i przyśpieszyć udostępnienie danych.
Najczęściej popełniane błędy przy składaniu wniosku o udostępnienie albo przekazanie danych z centralnej ewidencji pojazdów
- Wnioskodawcy występują z pominięciem obowiązującego formularza wniosku.
- Wnioskodawcy występują na nieobowiązujących formularzach wniosku.
- Wnioskodawcy występują jednocześnie o dane z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców.
- Wnioskodawcy występują o dane dotyczące wielu podmiotów lub wielu pojazdów jednym wnioskiem, podczas gdy każde z zapytań musi zostać rozpatrzone indywidualnie. Istnieje konieczność złożenia odrębnego wniosku w odniesieniu do każdego z podmiotów lub pojazdów, których dotyczy zapytanie.
Dodatkowo przygotowaliśmy szczegółowsze informacje o błędach. Przedstawiamy je w kolejności danych podawanych we wniosku. W nawiasach podajemy kategorie wnioskodawców, którzy są szczególnie narażeni na popełnianie tych błędów.
Dane wnioskodawcy:
- brak oznaczenia wnioskodawcy we właściwym miejscu formularza,
- nieprawidłowe oznaczenie wnioskodawcy w związku z rolą pełnioną w postępowaniu, w odniesieniu do którego zwrócono się o dane (w szczególności: syndycy, tymczasowi nadzorcy sądowi, kuratorzy),
- nieprawidłowe oznaczenie pełnomocnika wnioskodawcy poprzez wpisanie danych pełnomocnika w rubrykę dotyczącą wnioskodawcy,
- brak prawidłowego oznaczenia nr identyfikacyjnego, w szczególności wskazanie nr KRS lub NIP zamiast wymaganego nr REGON.
Podstawa wnioskowania:
- wskazanie na opcję: „Wnioskuję w imieniu organu lub instytucji” w przypadkach gdy podstawą wniosku jest interes prawny oparty na zobowiązaniu wnioskodawcy (np. przez sąd), do pozyskania danych (pełnomocnicy procesowi, syndycy, tymczasowi nadzorcy sądowi),
- brak sygnatury postępowania, w związku z którym wystąpiono o dane (podmioty publiczne),
- wskazywanie tego samego znaku sprawy w ramach różnych postępowań,
- brak dokumentowania interesu prawnego przez wnioskodawców pomimo wskazania opcji: „Mam udokumentowany interes prawny w uzyskaniu danych”.
Cel udostępnienia danych albo przekazania danych:
- brak wskazania celu udostępnienia danych,
- brak wskazania prawidłowej podstawy prawnej – najczęściej brak wskazania przepisów określających ustawowe zadania, dla realizacji których dane z centralnej ewidencji pojazdów są niezbędne, (wprowadzenie do wyliczenia w art. 80c ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, ze zm.)) (podmioty publiczne, w szczególności ośrodki pomocy społecznej, wierzyciele należności publicznoprawnych),
- brak opisu stanu faktycznego zdarzenia, w związku z którym sformułowano zapytanie.
Informacje uniemożliwiające wyszukanie danych:
- brak wskazania aspektów wyszukiwawczych w centralnej ewidencji pojazdów, najczęściej brak nr PESEL lub nr REGON w przypadku wniosków o dane osób lub przedsiębiorców, albo brak marki lub
nr rejestracyjnego lub nr VIN w przypadku wniosków o dane związane z pojazdami, - brak wskazania daty zdarzenia, w odniesieniu do której sformułowano zapytanie,
- brak wskazania daty zgonu w przypadku wniosków o dane osób zmarłych (pełnomocnicy procesowi, spadkobiercy),
- podawanie danych jednocześnie osoby i pojazdu bez wykazania związku pomiędzy nimi.
Zakres żądanych danych:
- wskazanie w polu „inne dane” na dane, których nie gromadzi się w centralnej ewidencji pojazdów, zgodnie z art. 80b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
- wskazanie w polu „inne dane” informacji, które powinny znaleźć się w innym punkcie, w szczególności
w punkcie 4 formularza wniosku, który dotyczy informacji umożliwiających wyszukanie danych.
Załączniki:
- dołączanie dowodów opłat niepozwalających na ocenę prawidłowości uiszczenia opłaty (za udostępnienie danych z CEPiK lub opłaty skarbowej od pełnomocnictwa), w szczególności wydruków ze stron internetowych (zamiast wydruków generowanych zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1896 ze zm.)),
- niewskazywanie w tytułach przelewów informacji pozwalających na prawidłowe zakwalifikowanie danej opłaty do konkretnego wniosku o udostępnienie danych,
- przedkładanie dokumentów, które nie potwierdzają interesu prawnego ze względu na zawartą w nich treść,
- przedkładanie kopii dokumentów, które nie są poświadczone za zgodność z oryginałem lub są poświadczone za zgodność z oryginałem przez osobę nieuprawnioną,
- nieprzedkładanie upoważnień/pełnomocnictw do działania w imieniu wnioskodawcy, a także upoważnień do poświadczania za zgodność z oryginałem kopii dokumentów (w tym upoważnień).
Podpis wnioskodawcy:
- brak podpisu wnioskodawcy lub osoby upoważnionej przez wnioskodawcę,
- nieużywanie właściwych pieczęci, w szczególności pieczęci imiennej i urzędowej – podmioty publiczne – co wynika wprost z formularza wniosku (w szczególności komornicy – brak pieczęci okrągłej/imiennej – wymóg stosowania obu pieczęci wynika również z art. 6 ustawy o Komornikach sądowych) oraz pieczęci „z upoważnienia” w przypadku podpisywania wniosku na podstawie upoważnienia,
- podpisywanie wniosków przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w formie niepozwalającej na stwierdzenie tożsamości wnioskodawcy (np. brak poświadczenia podpisu przez notariusza w sytuacji składania wniosków w formie papierowej),
- podpisywanie wniosków w sposób nieczytelny.
Najczęściej popełniane błędy przy składaniu wniosku o udostępnienie albo przekazanie danych z centralnej ewidencji kierowców
- Wnioskodawcy występują jednocześnie o dane z centralnej ewidencji kierowców i centralnej ewidencji pojazdów.
- Wnioskodawcy występują o dane dotyczące wielu osób jednocześnie, podczas gdy każde z zapytań musi zostać rozpatrzone indywidualnie. Należy złożyć odrębny wniosek na każdą osobę.
Dodatkowo do popularnych błędów należą:
- nieprawidłowe oznaczenie wnioskodawcy w związku z rolą pełnioną w postępowaniu, w odniesieniu do którego zwrócono się o dane,
- nieprawidłowe oznaczenie pełnomocnika wnioskodawcy poprzez wpisanie danych pełnomocnika w rubrykę dotyczącą wnioskodawcy,
- brak sygnatury postępowania, w związku z którym wystąpiono o dane (podmioty publiczne),
- wskazywanie tego samego znaku sprawy w ramach różnych postępowań,
- brak wskazania prawidłowej podstawy prawnej – najczęściej brak wskazania przepisów określających ustawowe zadania, dla realizacji których dane z centralnej ewidencji pojazdów są niezbędne,
- wskazanie nieprawidłowej podstawy prawnej – art. 100ah ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, który nie wszedł w życie zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 9 maja 2018 r.
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 957), - brak wskazania aspektów wyszukiwawczych, najczęściej brak nr PESEL lub daty urodzenia (w przypadku osób nieposiadających nr PESEL, np. cudzoziemców),
- dołączanie dowodów opłat niepozwalających na ocenę prawidłowości uiszczenia opłaty (za udostępnienie danych z CEPiK lub opłaty skarbowej od pełnomocnictwa), w szczególności wydruków ze stron internetowych (zamiast wydruków generowanych zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe,
- niewskazywanie w tytułach przelewów informacji pozwalających na prawidłowe zakwalifikowanie danej opłaty do konkretnego wniosku,
- przedkładanie dokumentów, które nie potwierdzają interesu prawnego ze względu na zawartą w nich treść,
- przedkładanie kopii dokumentów, które nie są poświadczone za zgodność z oryginałem lub są poświadczone za zgodność z oryginałem przez osobę nieuprawnioną,
- nieprzedkładanie upoważnień/pełnomocnictw do działania w imieniu wnioskodawcy, a także upoważnień do poświadczania za zgodność z oryginałem kopii dokumentów (w tym upoważnień),
- brak podpisu wnioskodawcy lub osoby upoważnionej przez wnioskodawcę,
- nieużywanie właściwych pieczęci, w szczególności pieczęci urzędowej oraz pieczęci „z upoważnienia”
w przypadku podpisywania wniosku na podstawie upoważnienia, - podpisywanie wniosków przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w formie niepozwalającej na stwierdzenie tożsamości wnioskodawcy (brak poświadczenia podpisu przez notariusza w sytuacji składania wniosków w formie papierowej),
- podpisywanie wniosków w sposób nieczytelny.
Zestawienia statystyczne
Z tego trybu możesz skorzystać, gdy chcesz uzyskać dane statystyczne z centralnej ewidencji pojazdów.
Krok 1.
Jeżeli chcesz uzyskać dane z centralnej ewidencji pojazdów, wypełnij wniosek:
Krok 2.
Do wniosku załącz rozszerzony opis, w którym określisz, jakie dane chcesz uzyskać.
Dodaj również swoje dane kontaktowe (e-mail oraz numer telefonu), abyśmy mogli się z Tobą skontaktować w razie pytań.
Krok 3.
Zapisz wcześniej wypełniony wniosek na swoim komputerze.
Krok 4.
Zaloguj się na swoje konto na portalu ePUAP.
Otwórz stronę, klikając tutaj.
Pamiętaj, że aby złożyć wniosek za pośrednictwem portalu ePUAP powinieneś posiadać bezpieczny podpis elektroniczny lub proil zaufany ePUAP.
Krok 5.
Wyślij uzupełniony wniosek na odpowiednią skrzynkę Ministerstwa Cyfryzacji, zaznaczając drogę, którą chcesz otrzymać odpowiedź.
Typowanie
Z tego trybu możesz skorzystać, gdy poszukujesz na przykład pojazdu lub właściciela/posiadacza, jednak posiadasz niepełne jego dane.
Krok 1.
Jeżeli chcesz uzyskać dane z centralnej ewidencji pojazdów, wypełnij wniosek:
Krok 2.
Do wniosku załącz rozszerzony opis, w którym określisz, jakie dane chcesz uzyskać.
Dodaj również swoje dane kontaktowe (e-mail oraz numer telefonu), abyśmy mogli się z Tobą skontaktować w razie pytań.
Krok 3.
Zapisz wcześniej wypełniony wniosek na swoim komputerze.
Krok 4.
Zaloguj się na swoje konto na portalu ePUAP.
Otwórz stronę klikając tutaj.
Pamiętaj, że aby złożyć wniosek za pośrednictwem portalu ePUAP powinieneś posiadać bezpieczny podpis elektroniczny lub proil zaufany ePUAP.
Krok 5.
Wyślij uzupełniony wniosek na odpowiednią skrzynkę Ministerstwa Cyfryzacji, zaznaczając drogę, którą chcesz otrzymać odpowiedź.