W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Usługi API dla Elektronicznej Karty Lokalizacji Podróżnego (eKLP)

06.10.2021

Zespół Cyfrowej Piaskownicy Administracji (CPA) wziął udział w kolejnym, ważnym przedsięwzięciu, jakim było stworzenie Elektronicznej Karty Lokalizacji Podróżnego (eKLP). Wszystko po to, aby podróżowanie samolotem było bardziej bezpieczne.

Po lewej stronie grafiki znajduje się napis: Usługi API cyfrowej piaskownicy administracji umożliwiły powstanie karty lokalizacji podróżnego (KLP). Pod napisem znajduje się kobieta trzymająca walizkę. Po prawej stronie grafiki znajduje się logo Cyfrowej Piaskownicy Administracji a nad nim lecący samolot.

Pandemia COVID-19 to jedno z największych wyzwań, z jakim przyszło nam się zmierzyć w XXI wieku. Wszyscy musieliśmy zmienić swoje nawyki i przyzwyczajenia oraz dostosować się do nowej rzeczywistości. Jest to czas, w którym wszyscy pracujemy nad tym, aby móc jak najszybciej powrócić do aktywności, które wcześniej były stałą częścią naszego życia. W związku z tym Zespół Cyfrowej Piaskownicy Administracji (CPA) wziął udział w kolejnym, ważnym przedsięwzięciu, jakim było stworzenie Elektronicznej Karty Lokalizacji Podróżnego (eKLP). Wszystko po to, aby podróżowanie samolotem było bardziej bezpieczne.

Usprawniliśmy proces zbierania informacji – tak, aby inspekcja sanitarna mogła szybko dotrzeć do podróżujących w przypadku stwierdzenia zakażenia COVID-19 na pokładzie samolotu.

Jak to się zaczęło? Obecnie każda osoba, która przylatuje do Polski, ma obowiązek wypełnić Kartę Lokalizacji Podróżnego (KLP). Na początku papierowa wersja KLP była rozdawana pasażerom na pokładzie samolotu.  Obsługa lotu nie była jednak odpowiedzialna za jakość zbieranych danych i weryfikację kart. Należało zatem podjąć próbę usprawnienia procesu zbierania informacji – tak, aby inspekcja sanitarna mogła szybko dotrzeć do podróżujących w przypadku stwierdzenia zakażenia COVID-19 na pokładzie samolotu. Zespół Cyfrowej Piaskownicy Administracji (CPA) zweryfikował możliwość cyfryzacji formularza Karty Lokalizacji Podróżnego i przygotowania usług API niezbędnych do jego działania.

Efektem prac był prototyp usług API, które umożliwiają zbieranie informacji z formularza online i przekazywanie ich do Systemu Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SEPIS) oraz systemów ochrony zdrowia, w tym Ewidencji Wjazdu do Polski (EWP). Rozwiązanie udało się wypracować dzięki współpracy z instytucjami, które zajmują się kontrolą sanitarną i graniczną w ruchu lotniczym: Państwową Inspekcją Sanitarną, Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Infrastruktury, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz przedstawicielami przewoźników.

W wyniku prac powstał w pełni elektroniczny i zautomatyzowany formularz eKLP.

Dzięki współpracy zespołów Cyfrowej Piaskownicy Administracji (CPA) i Systemu Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SEPIS) udało się uruchomić w pełni elektroniczny
i zautomatyzowany formularz eKLP. Podczas największego natężenia wakacyjnych wyjazdów, narzędzie to okazało się bardzo pomocne i z powodzeniem zastąpiło formularz papierowy. Przez pierwsze dwa miesiące za pośrednictwem eKLP zgłoszono ponad 2 miliony osób podróżujących do Polski.

Pamiętaj, że ty też możesz mieć wpływ na rozwój e-Usług. Jeżeli masz pomysł na nową usługę API, zgłoś go:  https://www.gov.pl/cpa/zgloszenia 

{"register":{"columns":[]}}