Troska o wizerunek rodziny wspólnym dobrem obecnych i przyszłych pokoleń.
Rodzina to temat bliski każdemu z nas. Bycie dzieckiem, wnukiem, rodzicem, teściem - to najważniejsze role jakie pełnimy w życiu. Wydaje nam się, że wszystko o nich wiemy, ale w takim razie skąd tyle nieporozumień, problemów i rozstań? Projekt “Troska o wizerunek rodziny wspólnym dobrem obecnych i przyszłych pokoleń”, realizowany przez Fundację WIEM I UMIEM z Trójmiasta, został opracowany w celu poszerzania świadomości społecznej i edukacji w obszarze kultury rodzinnej.
Poprzez rozmaite działania, Fundacja starała się odpowiedzieć na pytania: Czym tak naprawdę jest rodzina? Z czym mierzą się współcześni małżonkowie? Czy bycie żoną, mężem, rodzicem, dziadkiem może być powołaniem? Co daje i do czego zobowiązuje rodzicielstwo? W jaki sposób społeczeństwo i media mogą pomóc rodzinie i wspierać jej wizerunek?
Działania projektowe obejmowały zrealizowanie pogłębionego badania demograficznego w dwóch powiatach z najwyższym poziomem dzietności w Polsce - wejherowskim i kartuskim. Wyniki badań zostały przedstawione na Konferencji pt. “Sekrety polskiej sfery dzietności” a także upowszechnione w formie Raportu. Ponadto zrealizowano dwie serie warsztatów dla opiniotwórców pt.: “Oblicza rodziny w mediach” i przeprowadzono cykl audycji “Rodzina LIVE!”
Raport “Sekrety polskiej strefy dzietności” - badania w powiecie kartuskim i wejherowskim
Przyrost demograficzny w Polsce jest terytorialnie bardzo zróżnicowany. Powiaty wejherowski i kartuski - oba należące do województwa pomorskiego - wyróżniają się najwyższym przyrostem demograficznym w kraju.
Stało się to powodem badań, których rezultat został zamieszczony w Raporcie "Sekrety polskiej sfery dzietności". Ich celem było zidentyfikowanie czynników wpływających na to, że współczynnik dzietności w powiatach kartuskim i wejherowskim jest najwyższy w Polsce.
Badania miały między innymi na celu pokazanie jakie warunki stwarza administracja, samorząd, by ułatwić podjęcie decyzji o posiadaniu dzieci oraz jakie są indywidualne czynniki wpływające na wysoki poziom dzietności.
Konferencja - “W stronę kultury rodzinnej”
Na kanwie przeprowadzonych badań została zorganizowana konferencja o tematyce prorodzinnej, transmitowana na platformie YouTube. Podczas Konferencji socjologowie i analitycy przedstawili wyniki badań Raportu “Sekrety polskiej strefy dzietności”, a samorządowcy podczas panelu rozmawiali o kluczowych kwestiach społecznych związanych z promocją rodziny i dzietności.
Warsztaty “Oblicza rodziny w mediach” - dla opiniotwórców i nie tylko
Podstawą efektywnego i pozytywnego kreowania wizerunku rodziny w społeczeństwie jest przekaz medialny. Z taką myślą powstała inicjatywa warsztatów "Oblicza rodziny w mediach", które zostały zrealizowane on-line na platformie Teams i YouTube.
Warsztaty przeprowadzili dziennikarze, a także naukowcy w dziedzinie medioznawstwa, fizyki, statystyki i psychologii. Specjaliści mówili m.in. o tym jak powstaje przekaz medialny o rodzinie, jaki sposób można bronić się przed fake newsami w tematyce rodzinnej oraz jaka jest rola nowych mediów i technologii w kreowaniu wizerunku rodziny.
Rodzina LIVE! - wszystko o rodzinie… na żywo
Odpowiadając na potrzebę promocji rodziny i małżeństwa we współczesnych polskich mediach, powstała inicjatywa stworzenia cyklu edukacyjnego "Rodzina LIVE!". Celem programu była aktywność w zakresie promocji wizerunku małżeństwa i rodziny, popularyzacji pozytywnego wzorca rodzin, w tym rodzin wielodzietnych, oraz pielęgnowania więzi i wzajemnego docenienia członków rodzin.
W programie przeprowadzono wywiady z ekspertami z różnych dziedzin: psychologii, socjologii, historii, jak również z praktykami - dziadkami, rodzicami, małżonkami z kilkudziesięcioletnim stażem, osobami młodymi, które stają przed wyborem “rodzina czy kariera?” i wieloma innymi.
Wizerunek rodziny przez pokolenia
Projekt obejmował działania o szerokim zakresie i adresowany był do zróżnicowanych grup odbiorców. Ambitnie postawione cele mogły zostać osiągnięte dzięki zaangażowaniu ekspertów, współpracowników i wolontariuszy organizacji oraz wielu ludzi dobrej woli. Liczby związane z realizacją zadań są niebagatelne. Raport “Sekrety polskich stref dzietności” upowszechniono do tej pory wśród ponad 3 tys. podmiotów. kanał na platformie YouTube projektu “Rodzina na Planie” zyskał łącznie ponad 4 tysięcy wyświetleń. Liczba wyświetleń materiałów Rodzina LIVE! to ponad 30 tys! Zasięg strony Fp - ponad 100 tys. Zasięg na Instagramie - ponad 1,5 tys. 20 godzin warsztatów odtworzyło na platformie YouTube: już ponad 1 tys. użytkowników a Konferencję na Facebook’u i YouTube obejrzało ponad 2 tys. osób. Dzięki sile mediów społecznościowych oraz naszej wspólnej trosce o wizerunek rodziny, efekty projektu pozostaną na trwałe dostępne a ich “siła rażenia” będzie rosnąć wraz z upływem czasu. Zachęcamy do zapoznania się z materiałami i zaangażowania w upowszechnianie.
***
Fundacja Wiem i Umiem została utworzona w 2011r. celem inicjowania i wspierania projektów na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Od czasu powstania organizacja przeprowadziła szereg działań z zakresu edukacji, kultury, wolontariatu i integracji społecznej na terytorium Trójmiasta, na Pomorzu, w całej Polsce i w internecie. Z działań fundacji skorzystały tysiące beneficjentów z regionu pomorskiego i całej Polski. Są one realizowane we współpracy z podmiotami prywatnymi, publicznymi i pozarządowymi, adresowane są do rodzin, kobiet, młodzieży i seniorów.