Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2021-2027
Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego to mechanizm finansowy Unii Europejskiej ustanowiony na okres 2021-2027 Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1149 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Celem Funduszu jest przyczynianie się do zapewniania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii, w szczególności poprzez zapobieganie terroryzmowi i radykalizacji, poważnej i zorganizowanej przestępczości i cyberprzestępczości oraz zwalczanie tych zjawisk, poprzez wspieranie i ochronę ofiar przestępstw, a także poprzez przygotowywanie się do zdarzeń, ryzyka i kryzysów dotyczących bezpieczeństwa, ochronę przed nimi i skuteczne zarządzanie nimi.
Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Polsce wdrażany jest poprzez Program FBW zatwierdzony przez Komisję Europejską 8 grudnia 2022 r.
Budżet Programu wynosi 87 038 385,04 EUR, z czego 70 755 658,31 EUR to wkład UE.
Program FBW 2021-2027 obejmuje trzy cele szczegółowe, w ramach których będą mogły być realizowane podane niżej działania:
Cel szczegółowy nr 1 (CS1): Wymiana informacji, przykłady działań:
- Dostosowywanie i konserwacja systemów ICT, szkolenia, testowanie, poprawa komponentów zapewniających jakość danych w systemach, interoperacyjność np. poprzez rozwój SIS, systemu informacyjnego Europolu.
- Modernizacja KSI PNR i zasobów teleinformatycznych wspierających analizę kryminalną, cyberrozpoznanie i ochrona przed atakami z cyberprzestrzeni; współpraca z krajowymi i zagranicznymi podmiotami w celu efektywnego wykorzystywania systemów ICT.
- Poprawa przepływu informacji dotyczących spraw karnych, maksymalizacja szybkości wymiany informacji pomiędzy podmiotami wykrywającymi, ścigającymi sprawców przestępstw oraz zapobiegającymi i zwalczającymi przestępczość a organami administracji rządowej i samorządowej.
- Usprawnienie procesu rejestracji oraz dokonywania sprawdzeń danych osób podejrzanych o związek ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym.
- Usprawnienie systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu poprzez modernizację systemów ICT oraz bezpośredni dostęp do SIENA odpowiednich organów.
- Usprawnienie wymiany informacji policyjnych, w tym międzynarodowych, w celu szybkiego wykrywania zagrożeń, reagowania na popełnione przestępstwa i skutecznego ścigania sprawców.
- Wdrażanie rekomendacji po ewaluacjach Schengen.
- Zakup sprzętu, systemów komunikacyjnych.
- Wsparcie operacyjne.
Cel szczegółowy nr 2 (CS2): Współpraca transgraniczna, przykłady działań:
- Utrzymanie zaangażowania w EMPACT zgodnie z cyklem polityki unijnej. Wspierania krajowej koordynacji EMPACT w ramach zaangażowanych służb (m.in. Policja, SG, CBA, KAS).
- Poprawa współpracy pomiędzy organami egzekwowania prawa w zakresie prowadzenia wspólnych operacji np. prowadzenie wspólnych działań w rejonie przygranicznym.
- Usprawnienie korzystania ze wspólnych patroli, pościgów transgranicznych itp. działań.
- Usprawnienie metod i narzędzi do zapobiegania i ścigania przestępstw narkotykowych, w tym zwalczania przemytu środków odurzających i ich prekursorów poprzez: poprawę współpracy operacyjnej między funkcjonariuszami państw członkowskich UE, a także Europolu.
- Szkolenia funkcjonariuszy służb przygranicznych w zakresie wykorzystania instrumentów i narzędzi oferowanych przez UE, jak również udostępniania tych narzędzi do wykorzystania w ramach współpracy transgranicznej np. poprzez PCCCs.
- Podniesienie skuteczności działania w walce z korupcją poprzez bezpośredni, elektroniczny dostęp do źródeł danych, szczególnie danych finansowych i gospodarczych oraz wymiana informacji pomiędzy państwami, organami ścigania i jednostkami samorządu terytorialnego.
- Wsparcie operacyjne.
Cel szczegółowy nr 3 (CS3): Zapobieganie i zwalczanie przestępczości, przykłady działań:
- Zwiększenie skuteczności organów ścigania i innych właściwych instytucji w zapobieganiu terroryzmowi i radykalizacji oraz zwalczanie tych zjawisk.
- Zwalczanie poważnej i zorganizowanej przestępczości, korupcji i cyberprzestępczości, a także zarządzanie zdarzeniami, ryzykiem i kryzysami dotyczącymi bezpieczeństwa.
- Zwiększenie skuteczności i rozwoju kompetencji (szkolenia i kształcenie) funkcjonariuszy, pracowników organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych właściwych instytucji, realizujących działania zmierzające do zapobiegania i zwalczania różnych form przestępczości.
- Zapobieganie i przeciwdziałanie radykalizacji postaw. Wsparcie dla istniejących i tworzenie nowych sieci zajmujących się problemem radykalizacji oraz ściślejszą współpracę z podmiotami społecznymi zgodnie z wytycznymi określonymi w agendzie UE w zakresie zwalczania terroryzmu.
- Przeciwdziałanie ekstremizmowi oraz propagandzie terrorystycznej w Internecie. Wzmocnienie zdolności w zakresie wykrywania i reagowania na treści terrorystyczne, ekstremistyczne we współpracy służb specjalnych, m.in., z Europolem.
- Rozwój procedur i działań służących wspieraniu i ochronie ofiar przestępstw oraz osób zgłaszających naruszenia prawa. Podwyższenie wiedzy społeczeństwa na ww. temat, w szczególności osób szczególnie nim zagrożonych, w tym kobiet i dzieci w trudnej sytuacji. Podniesienie poziomu wiedzy z zakresu wczesnej identyfikacji ofiar handlu ludźmi w podmiotach administracji publicznej i w biznesie.
- Przeciwdziałanie przestępstwom z nienawiści.
- Wspieranie działań na rzecz skuteczniejszej walki z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych, w tym w ramach prewencji, dochodzeń i pomocy ofiarom.
- Zwiększenie działań wspierających skuteczne i skoordynowane reagowanie na sytuacje kryzysowe oraz połączenie istniejących w poszczególnych sektorach zdolności, w tym ochrony ludności, przeciwdziałania terroryzmowi i cyberprzestępczości.
- Ochrona przestrzeni publicznej: wzmacnianie współpracy organów publicznych i innych sektorów dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej i infrastruktury krytycznej, zakup urządzeń do wykrywania zagrożeń CBRJW. Zwiększenie potencjału sprzętowego służb i instytucji zaangażowanych w zarządzanie kryzysowe, ochronę ludności i ochronę przestrzeni publicznej oraz infrastruktury krytycznej.
- Zarządzanie kryzysowe i ochrona infrastruktury krytycznej przed zdarzeniami związanymi z bezpieczeństwem poprzez wykrywanie, ocenę i eliminowanie słabych punktów.
- Finansowanie sprzętu, pojazdów specjalistycznych, systemów komunikacyjnych i obiektów istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa.
W ramach Programu mogą być realizowane również działania szczególne z dodatkowych środków przyznanych przez Komisję Europejską na projekty złożone w odpowiedzi na nabory ogłoszone przez Komisję. W ramach działań szczególnych Polska będzie realizowała dwa projekty dotyczące EMPACT (w ramach CS2):
ISF/2022/SA/2.2.1/008 CRYSTAL PALACE – General support for the EMPACT NPS and Synthetic Drugs platform under EMPACT 2022+ instrument. Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Królestwem Niderlandów oraz Republiką Włoską.
ISF/2022/SA/2.2.1/012 CCH – EUROPEAN OPERATIONAL TEAM Costa del Sol. Projekt Królestwa Hiszpanii, w którym Polska jest jednym z partnerów.
Beneficjentami środków z Funduszu FBW mogą być w Polsce organizacje i instytucje, których zakres działań będzie wskazany w ogłoszeniach o naborach wniosków. Beneficjentem nie mogą być osoby fizyczne i prowadzące indywidualną działalność gospodarczą.
Informacje na temat Funduszu i sposobów jego wdrażania znajdują się również na stronie Komisji Europejskiej: https://home-affairs.ec.europa.eu/funding/internal-security-funds_en.
Materiały
Polski Program FBW 2021-2027Polski_Program_-_FBW_2021-2027_(2).pdf 0.29MB