W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

DK64. Będzie nowy most na Narwi w rejonie Wizny

24.04.2023

Dziś podpisaliśmy umowę w systemie Projektuj i buduj z wykonawcą nowego obiektu, firmą Strabag. Jeszcze w tym roku planujemy uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) co umożliwi rozpoczęcie pierwszych prac.

Most drogowy przez rzekę widziany od dołu, z brzegu

Oferty 

W przetargu wpłynęło 12 ofert, z czego 10 zmieściło się w naszych szacunkach na realizację inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę, na kwotę blisko 46,4 mln zł, złożyła firma Strabag. Przy wyborze wykonawcy braliśmy pod uwagę cenę (60 proc.), doświadczenie kierownika budowy (10 proc.), doświadczenie projektanta branży mostowej (10 proc.) oraz deklarowany okres udzielonej gwarancji na całość inwestycji (20 proc).

Większy i nowoczesny

Nowa przeprawa, na najkrótszej drodze z Łomży do Białegostoku, powstanie w miejscu istniejącego mostu, zbudowanego w 1962 roku i będącego już w złym stanie technicznym. Nowy obiekt, który wybudujemy, będzie szerszy (14,94 m) od dotychczasowego (obecnie 10 m), z jezdnią o szerokości 7 m (obecnie 6 m). Po prawej stronie mostu powstanie chodnik, a po lewej ścieżka pieszo-rowerowa.  

Odcinek drogi krajowej objęty inwestycją ma około 400 metrów, przy czym sama długość nowego mostu to 184,5 m. (dotychczasowy 182,6 m). Nowy obiekt będzie przystosowany do przenoszenia obciążeń 11,5 t/os (obecny 10 t/os.).

Z historią…

Okolice mostu to również tereny historycznych walk Wojska Polskiego w 1939 roku. To tu znajdował się jeden z punktów polskiej linii obronnej chroniącej przeprawę przez rzekę Narew. Most został wysadzony, a przez dwa dni - w oparciu o nieukończone schrony bojowe - kilkuset Polaków walczyło z niemieckim XIX korpusem Heinza Guderiana (ponad 40 tys. żołnierzy). Stąd Wizna, to tzw. Polskie Termopile.  

… i przyrodą w tle

Najbliższa okolica mostu to tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego. Wprowadzenie na obiekt ścieżki pieszo-rowerowej i chodnika ma związek z położeniem mostu w obszarze o szczególnych walorach przyrodniczych i turystycznych. Wzdłuż prawego brzegu rzek Biebrzy i Narwi przebiega jedna z międzynarodowych tras rowerowych Euro Velo o łącznej długości 5984 km, a prowadząca od przylądka Nordkapp w Norwegii do stolicy Grecji Aten.  

Na lewym brzegu Narwi znajdują się z kolei trasy rowerowe o znaczeniu ponadregionalnym - trasa Green Velo poprowadzona przez województwa: podkarpackie, świętokrzyskie, lubelskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie, jak i regionalnym (szlak rowerowy Bagno Wizna). Umiejscowienie na moście ścieżki pieszo-rowerowej umożliwi bezpieczne połączenie powyższych tych tras. 

Prace jeszcze w tym roku 

Zakładamy, że jeszcze w tym roku ruszą prace budowlane. Inwestycję zaczniemy od budowy objazdu wraz z tymczasowym obiektem mostowym o łącznej długości 480 metrów. Przeprawa ta zostanie zlokalizowana w pobliżu istniejącego mostu. Kolejnym etapem będą roboty rozbiórkowe starego obiektu. Następnie rozpocznie się budowa nowego mostu stałego wraz z dojazdami. Przeprawa powinna być gotowa pod koniec 2025 roku. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}