Drogowe plany rozpisane na lata
16.12.2021
Z roku na rok zmienia się infrastruktura drogowa w woj. podlaskim. Budując nowe odcinki dróg, równolegle przygotowujemy następne inwestycje do realizacji, dlatego kolejne zmiany przed nami.
Obecnie prace przygotowawcze skupiają się na planach budowy drogi ekspresowej S16 łączącej Via Carpatię (S19) na południu, z Via Balticą (S61) na północy. W przygotowaniu jest też brakujący odcinek S19 na północ od Białegostoku, pomiędzy Sokółką a Dobrzyniewem. W opracowaniu są trzy obwodnice ujęte w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
S16 - wybór korytarza
Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim będzie droga ekspresowa S16 łącząca S61 w rejonie Ełku z S19 w rejonie Białegostoku. Droga Ełk - Knyszyn, z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca, jest na zaawansowanym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało analizę ruchu, a w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) opracowane zostały trzy warianty trasy dla przebiegu Knyszyn - Ełk. Wszystkie w przybliżeniu poprowadzone w rejonie istniejącej drogi krajowej nr 65 (DK65).
Jednak biorąc pod uwagę wnioski samorządów o wprowadzenie korytarza alternatywnego po DK8 oraz problemy napotkane w trakcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy oraz kolizję z zabytkiem architektury militarnej - Twierdzą Osowiec, powstał też wariant 4 (alternatywny). Częściowo poprowadzony został po śladzie istniejącej DK8 Raczki - Augustów - Korycin - Knyszyn. Ten korytarz transportowy (w ciągu DK8) jest opracowywany od 15 września 2020 r. i zakłada przejście doliny Biebrzy w rejonie Sztabina i połączenie z S61 na istniejącym węźle Raczki (istniejąca obwodnica Augustowa).
Prace związane z odbiorem tej dokumentacji są w trakcie. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w celu domknięcia korytarza na odcinku Raczki - Knyszyn - Krynice konieczne jest wybudowanie odcinka Knyszyn - Korycin - Krynice (S19), dla którego w 21 grudnia 2015 r. GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), z datą ważności do 3 lutego 2026 r.
„Nie” na konsultacjach
W grudniu 2020 r. zakończyły się konsultacje społeczne, które wykazały, że około 90 proc. biorących w nich udział osób, jest przeciwko przebiegowi S16 przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca. Znaczna część negatywnie odnosi się również do wariantu alternatywnego wzdłuż istniejącej DK8.
Potrzebna analiza porównawcza
W tej sytuacji wyboru korytarza transportowego i rekomendowanego wariantu trasy (na podstawie analizy wielokryterialnej) dokona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Nastąpi to prawdopodobnie w połowie 2022 r. Wówczas zostanie złożony wniosek o wydanie DŚU.
Brakujący fragment S19
8 września 2021 r. uzyskaliśmy DŚU na S19 Sokółka - Dobrzyniewo Duże w wariancie piątym, rekomendowanym przez GDDKiA. Przedsięwzięcie to będzie polegać na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 o długości około 44 km.
Odcinek ma początek na węźle Sokółka Północ i dalej biegnie na zachód, w kierunku Białegostoku, wykorzystując - w możliwie największym stopniu - korytarz istniejącej drogi krajowej nr 19. Ten fragment zaplanowany został tak, aby obejść położone na szlaku miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż, Czarna Białostocka i Wasilków. Odcinek kończy się węzłem Dobrzyniewo na połączeniu z realizowanym obecnie odcinkiem S19 Krynice - Dobrzyniewo - węzeł Białystok Zachód.
Na istniejącej obwodnicy Wasilkowa, pomiędzy węzłami Wasilków (dawniej Święta Woda) a Białystok Północ (dawniej Sochonie), zostanie dobudowana druga jezdnia.
Przetarg na realizację S19 Sokółka-Dobrzyniewo w 2023 r.
W 2022 r. mają zostać wykonane, a potem odebrane opracowania geologiczno-inżynierskich. Po podziale na pododcinki realizacyjne, ogłoszenie pierwszych przetargów na wyłonienie wykonawców w systemie Projektuj i buduj planowane jest na rok 2023. Po wyłonieniu wykonawców, a następnie uzyskaniu decyzji ZRID, powinny ruszyć roboty. Zgodnie z planem odcinek S19 Sokółka - Dobrzyniewo ma zostać zrealizowany w latach 2025-2027.
Obwodnice z umowami…
W województwie podlaskim rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji. Dwie z nich, czyli obwodnice Suchowoli i Sztabina (w ciągu DK8), przeszły z etapu przetargów do etapu realizacji w systemie Projektuj i buduj. Umowy z wykonawcą zostały podpisane odpowiednio 14 i 28 maja 2021 r.
… i od podstaw
Obwodnica Augustowa w ciągu DK16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej krajowej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej swojej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś przystosowaną do ruchu ciężkiego. Aby uniknąć powrót ciężkiego transportu do miasta, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa.
Augustów - trzy warianty
Obecnie trwa opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R), a także z materiałami do wniosku o wydanie DŚU. Analizowane są trzy warianty trasy, w tym tzw. samorządowy (najdłuższy), który na początku 2020 r. przedstawił burmistrz Augustowa. Ukończenie STEŚ-R (etap I) przewidziane jest na koniec tego roku.
Na początku przyszłego roku powinny odbyć się posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), na których wskazany zostanie wariant rekomendowany.
W połowie 2022 r. zostanie złożony wniosek o wydanie DŚU i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028.
Obwodnica Białobrzeg
Będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Uzyskana została DŚU, a w marcu tego roku podpisaliśmy umowę na wykonanie Koncepcji programowej dla odcinka DK8 Sztabin - Augustów wraz z obwodnicą Białobrzeg. Umowa obejmuje także opracowanie dokumentacji geologicznej i geotechnicznej, a to ostatni etap prac przygotowawczych. Przetarg w systemie Projektuj i buduj planowany jest na 2023 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2025-2027.
Druga obwodnica Zambrowa
Rozpoczęliśmy prace nad dokumentacją na to zadanie. Przetarg wyłaniający wykonawcę STEŚ-R został ogłoszony w połowie grudnia 2020 r., a rozstrzygnięty 10 lutego 2021 r. 26 lutego 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Schuessler Plan Inżynierzy.
Obecnie przyjęliśmy już uproszczone Studium korytarzowe. Wskazane zostały w nim trzy warianty zachodnie i jeden wschodni. To z nich - na etapie dalszych prac - zostanie wyłoniony najlepszy wariant.
Wariant rekomendowany - za rok
W II kwartale 2023 r. powinny odbyć się posiedzenia ZOPI i KOPI, na których wskazany zostanie wariant rekomendowany, a następnie złożony zostanie wniosek o wydanie DŚU. Jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Uzyskanie DŚU planowane jest na początku 2024 r. Według wstępnych prognoz realizacja południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026 - 2028.
Cały tranzyt poza centrum
Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta.
To będzie druga obwodnica tego miasta, Zambrów ma już bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 r. i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i do granicy państwa.
Fot.: "Darole"