W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Drogowe plany rozpisane na lata

16.12.2021

Z roku na rok zmienia się infrastruktura drogowa w woj. podlaskim. Budując nowe odcinki dróg, równolegle przygotowujemy następne inwestycje do realizacji, dlatego kolejne zmiany przed nami.

Dwujezdniowa droga ekspresowa w środku zdjęcia biegnie wśród pól aż po horyzont

Obecnie prace przygotowawcze skupiają się na planach budowy drogi ekspresowej S16 łączącej Via Carpatię (S19) na południu, z Via Balticą (S61) na północy. W przygotowaniu jest też brakujący odcinek S19 na północ od Białegostoku, pomiędzy Sokółką a Dobrzyniewem. W opracowaniu są trzy obwodnice ujęte w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. 

S16 - wybór korytarza

Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim będzie droga ekspresowa S16 łącząca S61 w rejonie Ełku z S19 w rejonie Białegostoku. Droga Ełk - Knyszyn, z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca, jest na zaawansowanym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało analizę ruchu, a w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) opracowane zostały trzy warianty trasy dla przebiegu Knyszyn - Ełk. Wszystkie w przybliżeniu poprowadzone w rejonie istniejącej drogi krajowej nr 65 (DK65).  

 

Jednak biorąc pod uwagę wnioski samorządów o wprowadzenie korytarza alternatywnego po DK8 oraz problemy napotkane w trakcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy oraz kolizję z zabytkiem architektury militarnej - Twierdzą Osowiec, powstał też wariant 4 (alternatywny). Częściowo poprowadzony został po śladzie istniejącej DK8 Raczki - Augustów - Korycin - Knyszyn. Ten korytarz transportowy (w ciągu DK8) jest opracowywany od 15 września 2020 r. i zakłada przejście doliny Biebrzy w rejonie Sztabina i połączenie z S61 na istniejącym węźle Raczki (istniejąca obwodnica Augustowa). 

 

Prace związane z odbiorem tej dokumentacji są w trakcie. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w celu domknięcia korytarza na odcinku Raczki - Knyszyn - Krynice konieczne jest wybudowanie odcinka Knyszyn - Korycin - Krynice (S19), dla którego w 21 grudnia 2015 r. GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), z datą ważności do 3 lutego 2026 r. 

„Nie” na konsultacjach

W grudniu 2020 r. zakończyły się konsultacje społeczne, które wykazały, że około 90 proc. biorących w nich udział osób, jest przeciwko przebiegowi S16 przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca. Znaczna część negatywnie odnosi się również do wariantu alternatywnego wzdłuż istniejącej DK8.

Potrzebna analiza porównawcza

W tej sytuacji wyboru korytarza transportowego i rekomendowanego wariantu trasy (na podstawie analizy wielokryterialnej) dokona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Nastąpi to prawdopodobnie w połowie 2022 r. Wówczas zostanie złożony wniosek o wydanie DŚU.

Brakujący fragment S19

8 września 2021 r. uzyskaliśmy DŚU na S19 Sokółka - Dobrzyniewo Duże w wariancie piątym, rekomendowanym przez GDDKiA. Przedsięwzięcie to będzie polegać na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 o długości około 44 km.

Odcinek ma początek na węźle Sokółka Północ i dalej biegnie na zachód, w kierunku Białegostoku, wykorzystując - w możliwie największym stopniu - korytarz istniejącej drogi krajowej nr 19. Ten fragment zaplanowany został tak, aby obejść położone na szlaku miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż, Czarna Białostocka i Wasilków. Odcinek kończy się węzłem Dobrzyniewo na połączeniu z realizowanym obecnie odcinkiem S19 Krynice - Dobrzyniewo - węzeł Białystok Zachód. 

Na istniejącej obwodnicy Wasilkowa, pomiędzy węzłami Wasilków (dawniej Święta Woda) a Białystok Północ (dawniej Sochonie), zostanie dobudowana druga jezdnia.  

Przetarg na realizację S19 Sokółka-Dobrzyniewo w 2023 r.

W 2022 r. mają zostać wykonane, a potem odebrane opracowania geologiczno-inżynierskich. Po podziale na pododcinki realizacyjne, ogłoszenie pierwszych przetargów na wyłonienie wykonawców w systemie Projektuj i buduj planowane jest na rok 2023. Po wyłonieniu wykonawców, a następnie uzyskaniu decyzji ZRID, powinny ruszyć roboty. Zgodnie z planem odcinek S19 Sokółka - Dobrzyniewo ma zostać zrealizowany w latach 2025-2027. 

Obwodnice z umowami… 

W województwie podlaskim rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji. Dwie z nich, czyli obwodnice Suchowoli i Sztabina (w ciągu DK8), przeszły z etapu przetargów do etapu realizacji w systemie Projektuj i buduj. Umowy z wykonawcą zostały podpisane odpowiednio 14 i 28 maja 2021 r. 

… i od podstaw

Obwodnica Augustowa w ciągu DK16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej krajowej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej swojej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś przystosowaną do ruchu ciężkiego. Aby uniknąć powrót ciężkiego transportu do miasta, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa. 

Augustów - trzy warianty

Obecnie trwa opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R), a także z materiałami do wniosku o wydanie DŚU. Analizowane są trzy warianty trasy, w tym tzw. samorządowy (najdłuższy), który na początku 2020 r. przedstawił burmistrz Augustowa. Ukończenie STEŚ-R (etap I) przewidziane jest na koniec tego roku. 

Na początku przyszłego roku powinny odbyć się posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), na których wskazany zostanie wariant rekomendowany. 

W połowie 2022 r. zostanie złożony wniosek o wydanie DŚU i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028. 

Obwodnica Białobrzeg

Będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Uzyskana została DŚU, a w marcu tego roku podpisaliśmy umowę na wykonanie Koncepcji programowej dla odcinka DK8 Sztabin - Augustów wraz z obwodnicą Białobrzeg. Umowa obejmuje także opracowanie dokumentacji geologicznej i geotechnicznej, a to ostatni etap prac przygotowawczych. Przetarg w systemie Projektuj i buduj planowany jest na 2023 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2025-2027.

Druga obwodnica Zambrowa

Rozpoczęliśmy prace nad dokumentacją na to zadanie. Przetarg wyłaniający wykonawcę STEŚ-R został ogłoszony w połowie grudnia 2020 r., a rozstrzygnięty 10 lutego 2021 r.  26 lutego 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Schuessler Plan Inżynierzy. 

Obecnie przyjęliśmy już uproszczone Studium korytarzowe. Wskazane zostały w nim trzy warianty zachodnie i jeden wschodni. To z nich - na etapie dalszych prac - zostanie wyłoniony najlepszy wariant.

Wariant rekomendowany - za rok

W II kwartale 2023 r. powinny odbyć się posiedzenia ZOPI i KOPI, na których wskazany zostanie wariant rekomendowany, a następnie złożony zostanie wniosek o wydanie DŚU. Jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Uzyskanie DŚU planowane jest na początku 2024 r. Według wstępnych prognoz realizacja południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026 - 2028.

Cały tranzyt poza centrum

Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta. 

To będzie druga obwodnica tego miasta, Zambrów ma już bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 r. i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i do granicy państwa. 

 

Fot.: "Darole"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

{"register":{"columns":[]}}