W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Drogowe Podlasie - przybywa kilometrów nowych dróg

22.07.2022

Obecnie w województwie podlaskim realizujemy w systemie Projektuj i buduj dwie drogi ekspresowe - S61 oraz S19. Ponadto w realizacji są także obwodnice Suchowoli i Sztabina z rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Jeszcze w tym roku planujemy oddać do ruchu ponad 24-kilometrowy odcinek S61 Suwałki - Budzisko oraz rozpocząć roboty budowlane na ostatnim odcinku S61 Łomża Zachód - węzeł Kolno (obwodnica Łomży).

Maszyna układa szeroki pas betonu, który będzie jedną z jezdni drogi ekspresowej

FE POIS

 

CEF

S61 na półmetku

Droga ekspresowa S61 ma około 220 kilometrów. Zaczyna się na węźle Podborze koło Ostrowi Mazowieckiej i kończy w Budzisku na granicy państwa z Litwą. Przecina trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko mazurskie. Łącznie na ich terenie gotowych jest około 111 km tej drogi. Budowa S61 dofinansowana jest z Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Funduszu “Łącząc Europę” (CEF).  

Do już istniejących fragmentów S61 (odc. obwodnicy Augustowa, obwodnice Suwałk i Szczuczyna) zostały oddane do ruchu w ubiegłym roku fragmenty S61 o długości 71,6 km. W woj. podlaskim - 51,4 km. Były to odcinki: Śniadowo - Łomża Południe, Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn. Z kolei w marcu tego roku zakończyliśmy jeszcze budowę odc. Łomża Południe - Łomża Zach (7,2 km).  

W nadchodzących miesiącach przybędzie ponad 47 km tej „eski”. Oddane do ruchu zostaną odcinki: Szczuczyn – Ełk Południe (woj. warmińsko - mazurskie) oraz Suwałki - Budzisko (woj. podlaskie). Na tym drugim trwa obecnie układanie nawierzchni z betonu cementowego, a tam, gdzie to możliwe - montaż barier energochłonnych, ekranów akustycznych i siatek ogrodzeniowych. Puszczenie ruchu planowane jest na jesień bieżącego roku.  

Natomiast jak już wyżej wspomnieliśmy, od marca tego roku gotowy jest, choć nieużywany, fragment S61 Łomża Południe - Łomża Zachód o dł. 7,2 km.  Kierowcy skorzystają z niego po wybudowaniu węzła Łomża Zachód, który będzie realizowany w ramach sąsiedniego kontraktu na realizację obwodnicy Łomży. Właśnie rozpoczęły się prace przygotowawcze (drogi dojazdowe, techniczne itp.). Na koniec bieżącego roku gotowych będzie łącznie około 165 km S61, z tego 158,4 w użytkowaniu. 

Obwodnica Łomży w budowie

Nowy wykonawca, z którym umowę podpisaliśmy 19 maja br., ma w ciągu roku zbudować węzeł Łomża Zachód. Planowane udostępnienie do ruchu to maj 2023 r. To umożliwi oddanie do ruchu odcinka Łomża Południe – Łomża Zachód.  

Z kolei w połowie 2024 roku harmonogram zakłada zapewnienie przejezdności całej obwodnicy Łomży, czyli udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej. W ten sposób pierwsi kierowcy mogliby przejechać obwodnicą Łomży w połowie 2024 r. Ma to ogromne znaczenie dla mieszkańców Łomży, którzy zostaną wówczas uwolnieni od ruchu tranzytowego. 

Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą planowany jest do oddania w połowie 2025 r. Wtedy też zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową.

Kolejne fragmenty S61 w 2023

Oprócz obwodnicy Łomży i pozostałych odcinków S61, które będą udostępnione kierowcom w tym roku, w budowie są jeszcze dwa fragmenty tej trasy: Ełk Południe – Wysokie (woj. warmińsko – mazurskie) oraz Podborze – Śniadowo (woj. mazowieckie). Będą oddane do ruchu odpowiednio wiosną i jesienią 2023 r. uzupełniając S61 o kolejne 42,4 km.  

Na odcinku Podborze - Śniadowo trwa przebudowa kolizji oraz roboty przy korpusach obiektów inżynierskich. W ramach prac drogowych prowadzone są roboty ziemne oraz układane są warstwy ulepszonego podłoża i mrozoochronne. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na IV kwartał 2023 r. 

S19 - 10 odcinków w realizacji

Na terenie województwa podlaskiego droga ekspresowa S19 będzie mieć około 175 kilometrów. W realizacji – po podpisaniu umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj - jest 10 odcinków. Ich łączna długość to około 135 km z tego 130 km klasy „S” oraz 5 km dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) przy przejściu granicznym w Kuźnicy. Wartość podpisanych kontraktów na te 10 odcinków przekracza 4,3 mld zł.  

Aktualnie wykonawcy albo złożyli już wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) - dotyczy to siedmiu odcinków. Dla trzech są w trakcie przygotowania dokumentacji do złożenia takich wniosków.  

Wszystkie odcinki, na które zostały podpisane umowy, miały być oddawane do ruchu w latach 2024 i 2025. Niestety, w związku z uchyleniem w lutym br. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny ostatecznej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych na fragment S19 od węzła Białystok Zachód do Plosek, realizacja czterech kontraktów się przedłuży. GDDKiA złożyła skargę kasacyjną do NSA i trwa procedura odwoławcza.       

Poza odcinkami, na które już podpisano umowy, pozostaje 45-kilometrowy fragment S19 od Sokółki do Dobrzyniewa (po tzw. starodrożu DK19). Wydana pod koniec września ubiegłego roku przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU) dla tego przedsięwzięcia została zaskarżona. Obecnie sprawa jest rozpatrywana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.  

Obwodnice – dwie z pięciu w realizacji

Rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego. Dwie z nich są już w fazie realizacji w systemie Projektuj i buduj – to obwodnice Suchowoli (15km) i Sztabina (4,2km).  

Po podpisaniu umów na ich realizację ruszyły prace projektowe. Złożenie wniosku o wydanie ZRID dla obu obwodnic planowane jest w III kwartale w 2022 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025. 

{"register":{"columns":[]}}