W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Drogowe Podlasie, czyli co osiągnęliśmy w 2024 roku

19.12.2024

Oddanie do ruchu pierwszej jezdni obwodnicy Łomży, rozpoczęcie budowy kolejnych trzech odcinków S19, a także podpisanie umowy na projekt i budowę pierwszego odcinka S16 – to wszystko wydarzyło się w minionym 2024 roku. Zapraszamy na podsumowanie.

S61 Łomża Zachód - Kolno, nowy most na Narwi, po udostępnieniu do ruchu, widok "z lotu ptaka"

Via Baltica – ostatnia prosta

30 września udostępniliśmy kierowcom pierwszą jezdnię obwodnicy Łomży. W ten sposób cała droga ekspresowa S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska (granica państwa) jest przejezdna, a z centrum miasta wyprowadzony został uciążliwy tranzyt. Jak ważne to było dla mieszkańców, niech świadczy fakt, że przejezdność obwodnicy uczcili, organizując następnego dnia…festyn przed Urzędem Gminy w Piątnicy. 

Odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno ma 12,9 km długości, w tym estakadę nad doliną Narwi o długości 1205 m. Standard drogi ekspresowej obwodnica uzyska po zakończeniu budowy drugiej jezdni – w III kwartale 2025 roku. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z całego korytarza transportowego Via Baltica, od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą, w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej. 

S19 w budowie…

W kończącym się roku uzyskaliśmy kolejne decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i ruszyliśmy z budową trzech fragmentów drogi ekspresowej S19. Łączna długość powstających odcinków to 41,7 km, a wartość kontraktów to 1,37 mld zł. Realizowane zadania to Malewice - Chlebczyn (ok. 25 km), Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (10,2 km) oraz Deniski - Haćki (6,5 km). 

W efekcie wraz z fragmentami S19, przy których prace w terenie rozpoczęły się w 2023 roku, w fazie budowy mamy siedem odcinków realizacyjnych z 13, na jakie podzielona jest S19 w woj. podlaskim. Łączna długość budowanej „eski” na koniec tego roku, to 96,8 km (wliczamy dwujezdniowy odcinek DK19 w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego, o długości 5,2 km, przy samym przejściu granicznym w Kuźnicy).

… i w projektowaniu

W 2024 roku podpisaliśmy także trzy umowy na projekt i budowę kolejnych odcinków S19 o łącznej długości 45,9 km i wartości 1,49 mld zł. To fragment S19 na północ od Białegostoku, od Sokółki przez Czarną Białostocką, węzeł Białystok Północ, po węzeł Dobrzyniewo. Realizację tej części S19 planujemy na lata 2025-2028.

S19 w oczekiwaniu na rozstrzygnięcie

W mijającym roku nie zapadło rozstrzygnięcie w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej na odcinek S19 między węzłem Białystok Zachód a miejscowością Ploski nad Narwią (tzw. południowa obwodnica Białegostoku). Od września 2023 roku sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Pierwsza część S16

W maju tego roku podpisaliśmy umowy na projekt i budowę pierwszego na Podlasiu odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn - Krynice o długości 8,4 km długości. Wartość kontraktu to 314,7 mln zł. 

Wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy). Uzyskanie decyzji ZRID planujemy na 2025 rok, a budowę na lata 2026-2028. 

Obwodnice – trzy w realizacji

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego. Dwie z nich – obwodnica Sztabina (4,2 km) i Suchowoli (15,2 km) – od września 2023 roku są w realizacji. Obwodnica Suchowoli jest dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Oddanie do ruchu obu obwodnic planujemy w II połowie przyszłego roku. 

Natomiast na początku sierpnia br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Białobrzegów. Kierowcy będą mogli z niej skorzystać w 2028 roku. To trzecia z pięciu podlaskich inwestycji w ramach PB100, która przeszła do fazy realizacji. Wszystkie trzy obwodnice powstają w ciągu DK8. 

Prace nad obwodnicami Augustowa (w ciągu DK16) oraz Zambrowa (w ciągu DK63/66) są na wcześniejszym etapie przygotowań. 22 lutego br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) na obwodnicę Augustowa. Obecnie sprawą zajmuje się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku. 

Natomiast obwodnica Zambrowa w ciągu DK63/66 jest na etapie wyboru najkorzystniejszego wariantu, co umożliwi przygotowanie wniosku o wydanie DŚU. Jego złożenie planujemy na II kwartał 2025 r. 

{"register":{"columns":[]}}