Południowa obwodnica Białegostoku. Konsekwencje wyroku NSA
07.12.2022
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę GDDKiA na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA), który uchylił decyzję środowiskową dla odcinka S19 Białystok Zachód - Ploski (woj. podlaskie). Tym samym wyrok WSA stał się prawomocny. W konsekwencji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zmuszona do odstąpienia od umów z wykonawcami odpowiedzialnymi za projekt i budowę tego odcinka trasy. Przystąpiliśmy już do prac nad uzyskaniem dla niego nowej decyzji środowiskowej.
Dwa wyroki
Żadna ze stron podpisujących umowy w systemie Projektuj i buduj nie miała wpływu na wydarzenia związane z uchyleniem w lutym bieżącego roku przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ostatecznej decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 4 czerwca 2021 r. oraz poprzedzającej ją decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z 14 sierpnia 2019 r.
GDDKiA złożyła skargę kasacyjną na wyrok WSA, ale Naczelny Sąd Administracyjny 8 listopada tego roku skargę oddalił. GDDKiA wykonała wszystkie przewidziane prawem czynności umożliwiające utrzymanie wykonalności decyzji środowiskowej.
Trzy odcinki, trzech wykonawców
Wyrok NSA ma wpływ na realizację trzech odcinków S19:
- Białystok Zachód - Księżyno
- Księżyno - Białystok Południe, wraz z odcinkiem DK65 Białystok Południe - Grabówka
- Białystok Południe - Ploski
Ich wykonawcami były firmy: Budimex, Aldesa Construcciones oraz Mota-Engil Central Europe.
Co dalej z inwestycją
GDDKiA przystępuje do prac inwentaryzacyjnych określających stopień wykonania umów przez każdego z wykonawców. Jednocześnie podjęliśmy już działania zmierzające do ponownego uzyskania decyzji środowiskowej, wypełniając zalecenia wskazane w wyroku i uzasadnieniu NSA. W I kw. przyszłego roku złożymy do RDOŚ w Białymstoku wymagane dokumenty. Dalsze działania dotyczące realizacji tych trzech odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji środowiskowej.