Program budowy 100 obwodnic - poznaliśmy chętnych do zaprojektowania i budowy obwodnicy Suchowoli
19.02.2021
Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8, to kolejne - po obwodnicy Sztabina – postępowanie, w którym otworzyliśmy oferty. Obwodnica Suchowoli jest ujęta w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Czterech chętnych na obwodnicę
Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Suchowoli został ogłoszony 23 grudnia 2020 r. Wpłynęły cztery oferty, najdroższa nie zmieściła się w kwocie, jaką GDDKiA mogła przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (344,11 mln zł).
Ofertę z najniższą ceną złożył Budimex - 249,14 mln zł. Z kolei najdroższą ofertę - 365,43 mln zł przedstawiło polsko-litewskie konsorcjum BK-TRAS ROBOTY DROGOWE BORSUKIEWICZ (lider konsorcjum), PEUiM, Ekodrom, GRUPA DROGOWA PODLASIE oraz AB Kauno Tiltai z Kowna (partnerzy konsorcjum).
Tranzyt ominie sześć miejscowości
Zgodnie z planem obwodnica będzie miała długość aż 15,1 km, dzięki czemu wyprowadzi tranzyt poza Suchowolę od strony wschodniej, ale też ominie szereg sąsiednich miejscowości: Zagórze, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne czy Krzywą.
W ramach obwodnicy Suchowoli powstanie pięć skrzyżowań, w tym cztery typu rondo, ponad 180-metrowa estakada, pięć mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz dwa w ciągu dodatkowych jezdni, które zostaną wybudowane w ramach tego zadania. Powstanie też dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Płynność i bezpieczeństwo ruchu
Obwodnica rozpocznie się około 12 kilometrów na południe od Suchowoli, rondem zlokalizowanym pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze, a zakończy dwa kilometry na północ, włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości miejscowości Głęboczyzna i skrzyżowaniem z drogą gminną nr 103480B. Pozostałe ronda zlokalizowane zostaną na przecięciu z drogą wojewódzką nr 670 (Osowiec - Dąbrowa Białostocka - Nowy Dwór - granica państwa z Białorusią) oraz drogami powiatowymi DP1335B i DP1337B.
Budowa obwodnicy Suchowoli poprawi płynność i przepustowości ruchu tranzytowego w ciągu drogi krajowej nr 8, pomiędzy Białymstokiem a Augustowem. Poprawi też bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez odseparowanie ruchu lokalnego (w tym pojazdów rolniczych) od ruchu tranzytowego. Ponadto obwodnice wyprowadzą ruch tranzytowy poza miejscowości, co zdecydowanie poprawi warunki życia ich mieszkańców.