W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowania rozłożone na lata

22.04.2022

Budując nowe odcinki dróg, równolegle przygotowujemy następne inwestycje do realizacji. Na Podlasiu to przede wszystkim plany budowy drogi ekspresowej S16 łączącej Via Carpatię (S19) na południu, z Via Balticą (S61) na północy. W przygotowaniu jest też brakujący odcinek S19 na północ od Białegostoku, pomiędzy Sokółką a Dobrzyniewem.

Budowa S61 widziana z powietrza

S16 - wybór korytarza

Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim będzie droga ekspresowa S16 Ełk - Knyszyn łącząca S61 w rejonie Szczuczyna z S19 w rejonie Białegostoku. Biuro projektowe wykonało analizę ruchu, a w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) opracowane zostały trzy warianty trasy dla przebiegu S16 w rejonie istniejącej drogi krajowej nr 65 (DK65). 

Jednak biorąc pod uwagę wnioski samorządów o wprowadzenie korytarza alternatywnego po DK8 oraz problemy napotkane w trakcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy oraz kolizję z zabytkiem architektury militarnej - Twierdzą Osowiec, powstał też wariant 4 (alternatywny). Częściowo poprowadzony został po śladzie istniejącej DK8 Raczki - Augustów - Korycin - Knyszyn. Ten korytarz transportowy (w ciągu DK8) jest opracowywany od 15 września 2020 r. Zakłada przejście doliny Biebrzy w rejonie Sztabina i połączenie z S61 na istniejącym węźle Raczki (obwodnica Augustowa).

Prace związane z odbiorem tej dokumentacji są w trakcie. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w celu domknięcia korytarza na odcinku Raczki - Korycin - Knyszyn - Krynice konieczne jest wybudowanie odcinka Korycin - Knyszyn - Krynice (S19), dla którego 21 grudnia 2015 r. GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), z datą ważności do 3 lutego 2026 r.

Lokalne społeczności o proponowanych wariantach

W grudniu 2020 r. zakończyły się spotkania informacyjne, które wykazały, że około 90 proc. biorących w nich udział osób, jest przeciwko przebiegowi S16 przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca. Znaczna część negatywnie odnosi się również do wariantu alternatywnego wzdłuż istniejącej DK8. 

Wybór wariantu

W tej sytuacji wyboru korytarza transportowego i rekomendowanego wariantu trasy (na podstawie analizy wielokryterialnej) dokona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Nastąpi to prawdopodobnie w drugiej połowie 2022 r. Wówczas też zostanie złożony wniosek o wydanie DŚU.

Brakujący fragment S19

28 września 2021 r. uzyskaliśmy DŚU na S19 Sokółka - Czarna Białostocka - Wasilków - Dobrzyniewo Duże w wariancie piątym (po istniejącej DK19), rekomendowanym przez GDDKiA. Przedsięwzięcie to będzie polegać na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 o długości około 46 km. 

Odcinek ma początek na węźle Sokółka Północ i dalej biegnie na zachód, w kierunku Białegostoku, wykorzystując - w możliwie największym stopniu - korytarz istniejącej drogi krajowej nr 19. Ten fragment zaplanowany został tak, aby obejść położone na szlaku miejscowości Sokółka, Geniusze, Straż, Czarna Białostocka i Wasilków. Odcinek kończy się węzłem Dobrzyniewo na połączeniu z realizowanym obecnie odcinkiem S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód.  

Na istniejącej obwodnicy Wasilkowa, pomiędzy węzłami Wasilków a Białystok Północ, zostanie dobudowana druga jezdnia. 

Przetarg w 2023 r.

W 2022 r. mają zostać wykonane, a potem odebrane opracowania geologiczno-inżynierskie. Po podziale na pododcinki realizacyjne, ogłoszenie pierwszych przetargów na wyłonienie wykonawców w systemie Projektuj i buduj planowane jest na rok 2023. Po wyłonieniu wykonawców, a następnie uzyskaniu decyzji ZRID, powinny ruszyć roboty. Zgodnie z planem odcinek S19 Sokółka - Dobrzyniewo ma zostać zrealizowany w latach 2025-2027. 

Nowe obwodnice

W województwie podlaskim rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji. Dwie z nich, czyli obwodnice Suchowoli i Sztabina (w ciągu DK8), przeszły z etapu przetargów do etapu realizacji w systemie Projektuj i buduj. Umowy z wykonawcą zostały podpisane odpowiednio 14 i 28 maja 2021 r. 

Trzy obwodnice Augustowa, Białobrzeg i Zambrowa są na etapie prac przygotowawczych. Szczegółowo piszemy o tym na naszej stronie internetowej w materiale Stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim.

{"register":{"columns":[]}}