S19 Sokółka – Czarna Białostocka. Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę
24.11.2023
Zakończyliśmy ocenę ofert w postępowaniu na projekt i budowę 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Sokółka – Czarna Białostocka. Najkorzystniejszą ofertę złożył wykonawca z Chin, firma Stecol Corporation, która wyceniła wykonanie zadania za prawie 830 mln zł. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.
Dodatkowe kryteria spełnili wszyscy oferenci
Przetarg ogłosiliśmy 30 czerwca br., a oferty złożyło 12 firm. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali maksymalne okresy gwarancji, jakości (10 lat) oraz zagospodarowanie 100 proc. destruktu. W tej sytuacji decydowała cena, a najtańszą ofertę w wysokości 828,8 mln zł złożyła firma Stecol Corporation.
Doświadczenie Stecol na polskim rynku
Chińska firma nie jest debiutantem na polskim rynku. Realizowała m.in. w systemie Projektuj i buduj drogę ekspresową S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Obecnie realizuje fragment autostrady A2 Groszki - Siedlce Zachód, a w czerwcu bieżącego roku podpisała umowę na realizację fragmentu drogi ekspresowej S12 w woj. Lubelskim Dorohucza – Chełm.
Tranzyt poza miejscowościami
Podlaski odcinek S19 Sokółka – Czarna Białostocka ma długość 24,1 km będzie przedłużeniem budowanej już S19 z Kuźnicy do Sokółki. Umożliwi, poprzez obwodnice, wyprowadzenie ruchu drogowego z miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka. Jednocześnie, miejscowości te zostaną podłączone do drogi S19 poprzez planowane do wykonania cztery węzły drogowe: Sokółka Zachód, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka.
Standardowa „eska”
Powstanie droga ekspresowa, o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. Powstaną 22 obiekty mostowe, dziewięć z nich będzie pełniło funkcje przejść dla zwierząt, a dwa będą obiektami nad linią kolejową nr 6 i nr 57 oraz linią kolejową kolejki wąskotorowej. Wykonanych zostanie także siedem przepustów umożliwiających migrację zwierząt małych i płazów.
S19 w podlaskim
Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim będzie miała ponad 177 km długości Jej realizację podzieliliśmy na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego):
- Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
- Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu – wybór najkorzystniejszej oferty;
- Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
- Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;
- Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
- Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, ruszyła budowa;
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, ruszyła budowa;
- Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, ruszyła budowa;
- Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;