25-tka będzie jak nowa
21.03.2025
Zadania polegające na budowie autostrad i dróg ekspresowych pozostają niewątpliwie najbardziej medialnymi inwestycjami GDDKiA. Nie zapominamy jednak o pozostałych drogach krajowych, czego przykładami są liczne zadania na ich sieci. Sprawdźmy stan przygotowania inwestycji na drodze krajowej 25 w naszym województwie.
DK25 ma 412 km długości i prowadzi przez 5 województw i łączy Pomorze Środkowe z aglomeracją wrocławską. W woj. kujawsko-pomorskim można zasadniczo podzielić ją na dwie części. Pierwsza od północy zaczyna się na granicy z woj. pomorskim w m. Zamarte i biegnie ok. 65 km do Tryszczyna gdzie na węźle Bydgoszcz Opławiec ma wspólny ślad z drogą ekspresową S5 i S10 - tj. obwodnicą Bydgoszczy. Za węzłem Bydgoszcz Południe gdzie m. Stryszek zaczyna się jej druga ok. 72 km część prowadząca na południe m.in. obwodnicą Inowrocławia do gminy Jeziora Wielkie, za którą przekracza granicę z woj. wielkopolskim.
Dziś przyjrzymy się stanowi przygotowań licznych zadań w jej północnej części.
Obwodnica Kamienia Krajeńskiego
Droga będzie mieć długość 2,5 km. Prowadzić będzie od obecnej DK25 w m. Orzełek, przejdzie mostem nad rzeką Kamionka i włączy się do istniejącego ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej. Nowa trasa obejmuje trzy obiekty inżynierskie. 3 lutego br. podpisaliśmy umowę z wykonawcą projektu i budowy tej inwestycji.
Wykonawca: Grupa Mirbud
Wartość zadania: 43 249 160 zł
Budowa: 2026-28
Kamień Krajeński - Sępólno Krajeńskie
Rozbudowa odcinka pomiędzy obwodnicami obu miast ma nastąpić płynnie po zakończeniu ich budowy. Nowa droga ma być wzmocniona, poszerzona i posiadać ekrany akustyczne wraz z ścieżką dla pieszych i rowerzystów. Bezpieczniej będzie szczególnie dla mieszkańców m. Płocicz, która zyska rozbudowane skrzyżowanie z DK25. 28 lutego br. ogłosiliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji. Otwarcie ofert planowane jest na 7 kwietnia br. Po wyłonieniu wykonawcy i podpisaniu umowy ruszą prace projektowe.
Długość: 6 km
Planowane lata budowy: 2029-30
Obwodnica Sępólna Krajeńskiego
Obwodnica o długości 6,4 km rozpocznie się na włączeniu do obecnego przebiegu DK25, gdzie powstanie rondo. Dalej droga okrąża miasto od wschodu m.in. pod wiaduktem linii kolejowej i po nowym moście nad rzeką Sępolenka. Całość zakończy się rondem na obecnej DK25 (ul. Koronowska). 3 lutego br. podpisaliśmy umowę z wykonawcą projektu i budowy tej inwestycji. Obie inwestycje uwzględnione są w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.
Wykonawca: Grupa Mirbud
Wartość zadania: 115 377 076 zł
Budowa: 2026-28
Obodowo - Mąkowarsko
Rozbudowana droga częściowo pobiegnie nowym śladem, omijając m. Dziedno. Inwestycja znacząco podniesie komfort i bezpieczeństwo użytkowników drogi, a jej warunki techniczno-użytkowe zostaną polepszone. W szczególności chodzi o wymianę i wzmocnienie nawierzchni poprzez dostosowanie jej nośności do obciążeń do 11,5 t/oś. Zmienimy geometrię drogi, by dostosować ją do parametrów klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ub.r. ogłosiliśmy przetarg na budowę a otwarcie ofert nastąpiło 26 sierpnia 2024 r. Zgłosiło się 9 wykonawców, z których jeden złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Sprawa dotyczy błędu pliku złożonej oferty. Celem wyjaśnienia sprawy został powołany biegły z zakresu informatyki. Trwa postępowanie przed KIO.
Długość: 9,3 km
Planowane lata budowy: 2025-27
Mąkowarsko - Buszkowo
Przygotowujemy dalszą rozbudowę DK25, która usprawni ruch z Mąkowarska do Tryszczyna. Zadanie podzielone jest na pięć odcinków. Droga będzie miała docelowo parametry tożsame z wyżej omawianymi odcinkami, a więc przystosowanie konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń 11,5 t./oś, nowa ścieżka dla pieszych i rowerzystów oraz przebudowa skrzyżowań. 10 stycznia br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla omawianego odcinka. Jego rozpatrzeniem zajmuje się Burmistrz Koronowa. W przyszłym roku - po uzyskaniu DŚU i pozwolenia na budowę planujemy ogłoszenie przetargu.
Długość: 4,3 km
Planowane lata budowy: 2027-28
Buszkowo
Kolejny odcinek zaczyna się tuż przed zakrętem DK25 przy Jeziorze Kadzionka i będzie przebiegał w części nowym śladem przyczyniając się do polepszenia komfortu jazdy. W przygotowywanym wariancie nowa DK25 ominie Buszkowo od wschodu wyprowadzając ruch tranzytowy z miejscowości. Wniosek o DŚU złożyliśmy 3 października 2024 r. W przyszłym roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę.
Długość: 4,6 km
Planowane lata budowy: 2027-28
Buszkowo - Koronowo
Odcinek ten zostanie rozbudowy od km 125 do km 128+200 (tj. do pomnika bitwy pod Koronowem). Przebudowie drogi towarzyszyć będą nowe ekrany akustyczne i ścieżka pieszo-rowerowa. Wniosek o DŚU w tym wypadku złożyliśmy 17 lipca 2024 r. W przyszłym roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę.
Długość: 3,2 km
Planowane lata budowy: 2027-28
Koronowo - Stopka
Odcinek zaczyna się od km 128+200 a kończy na km 134 przed Gościeradzem. Podobnie jak wyżej omawiany odcinek będzie biegł w śladzie obecnej DK25 z szeregiem udogodnień dla kierowców, pieszych i mieszkańców okolic pasa drogowego. Wniosek o uzyskanie DŚU złożyliśmy 13 czerwca 2024 r. W przyszłym roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę.
Długość: 5,8 km
Planowane lata budowy: 2027
Stopka - Tryszczyn
Ostatni z przygotowywanych odcinków rozbudowy tej części DK25 będzie podobnie jak pozostałe obejmować wzmocnienie konstrukcji jezdni, nowe chodników i ekrany akustyczne. Analizujemy warianty obejmujące obejście m. Gościeradz od wschodu. Wykonawca kontynuuje prace nad dokumentacją projektową. Wniosek o DŚU planujemy złożyć jeszcze przed końcem 2025 r. Ogłoszenie przetargu na budowę planujemy w 2027 r.
Długość: 4,5 km
Planowane lata budowy: 2028
Zadania zakończone
Rozbudowa DK25 na północy województwa kujawsko-pomorskiego już trwa. W ostatnich latach powstało rondo w Koronowie (ukończone w 2010 r.), rondo 650-lecia Kamienia Krajeńskiego a także rozbudowaliśmy odcinek w m. Niechorz (2022). DK25 zmieniło się także dzięki Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-24 za sprawą budowy doświetleń przejść dla pieszych.