Finał spotkań ws. S10 A1 - OAW w gminach
07.06.2024
Spotkaniem informacyjnym w Gminie Wielgie zakończyliśmy spotkania nt. przebiegu drogi ekspresowej S10 z autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Ich celem było poinformowanie mieszkańców gmin oraz wszystkich zainteresowanych osób o planowanej inwestycji drogowej oraz zebranie opinii dotyczących proponowanych wariantów przebiegu trasy.
Dziewięć spotkań, dwa województwa. Dużo, ale i odcinek jest bardzo długi. To łącznie 100 km S10 i 20 km S50, a GDDKiA Oddział w Bydgoszczy odpowiada za przygotowanie całego zadania. Dziękujemy za wszystkie uwagi, pytania i żywą dyskusję. Przypominamy też o przesyłaniu ankiet – powiedział Sebastian Borowiak – Dyrektor GDDKiA Oddział w Bydgoszczy
W środę 5 czerwca odbyło się spotkanie w Gminie Wielgie i było to ostatnie z serii spotkań informacyjnych na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Spotkaniom towarzyszą emocje, ale ich organizacja jest niezbędną częścią procesu aby mieszańcy otrzymali niezbędną, merytoryczną wiedzę na temat wszystkich zagadnień związanych z procesem przygotowania inwestycji drogowej z pierwszej ręki, a co za tym idzie mogli wyrazić swoje zdanie nt. opracowanych wariantów.
Tematy spotkań
W trakcie spotkań wyjaśnialiśmy zasady i uwarunkowania wpływające na kształtowanie tras wariantów S10, przepisy techniczne, środowiskowe i uwarunkowania terenowe. Przedstawiono terminy przygotowania inwestycji i realizacji robót budowlanych w szczególności w świetle terminów przejęcia nieruchomości.
Mieszkańcy dowiedzieli się o procedurach wykupu nieruchomości, w szczególności zasady wyceny przejmowanych nieruchomości i zasady wykupów tzw. „resztówek”. Przedstawiono potencjalny zakres przejęcia obiektów kubaturowych – budynki mieszkalne i gospodarcze oraz zajęcia nieruchomości rolnych i minimalizacja ich fragmentaryzacji. Przedstawiono rozwiązania w kwestii dostępu do nieruchomości sąsiadujących z S10 na etapie budowy i eksploatacji. Parametry dróg dojazdowych, czy ew. wydłużenie trasy dojazdu w wyniku podzielenia gospodarstw na części. Wyjaśniono poszczególnym uczestnikom zakresu kolizji z ich nieruchomościami – co odbywało się również na długo po zakończeniu spotkań.
Pojawiały się także propozycje zmiany fragmentów przebiegu wariantów, bądź ich łączenia, oraz pytania o uwzględnienie kolizji z infrastrukturą planowaną przez innych inwestorów w rejonie gmin. Podnoszono kwestie lokalnych uwarunkowań środowiskowych, zabezpieczenia akustycznego przed negatywnym oddziaływaniem drogi na obiekty mieszkalne zlokalizowane w bliskiej odległości od S10. Omówiono wagę samych spotkań informacyjnych i ich wpływu na rozwiązania projektowe, czy też późniejszego przedstawienia wyników prac projektowych oraz zakresu uwzględnienia wniosków z ankiet.
Zainteresowani mieszkańcy mogą zapoznać się z inwestycją, korzystając także z materiałów informacyjnych dostępnych na stronie internetowej projektu (odc. kujawsko-pomorski odc. mazowiecki).
Pod podanymi adresami znajdują się ankiety na temat inwestycji. Wypełnione i podpisane ankiety zawierające opinie, uwagi, wnioski i zastrzeżenia wobec proponowanych rozwiązań projektowych można przesyłać drogą mailową lub pocztą tradycyjną na jeden z poniższych adresów:
GDDKiA Oddział w Bydgoszczy, ul. Fordońska 6, 85-085 Bydgoszcz, adres e-mail: sekretariatbydgoszcz@gddkia.gov.pl
Tpf Sp. z o.o., 02-676 Warszawa, ul. Postępu 14B, tel. +48 22 57 58 110 e-mail: tpf@tpf.com.pl
Przedłużyliśmy też termin składania ankiet. Nowy został wyznaczony na 26 czerwca.
Odszkodowania za nieruchomości zajęte pod planowaną inwestycję
Na mocy decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (jej uzyskanie planowane jest na rok 2030) nieruchomości zajęte pod pas drogowy staną się własnością Skarbu Państwa. Dotychczasowi właściciele otrzymają odszkodowanie za zajętą nieruchomość lub jej część. Postępowanie w sprawie wypłaty odszkodowania jest wszczynane przez wojewodę z urzędu, co oznacza, że właściciele nieruchomości nie muszą czynić żadnych dodatkowych starań, aby otrzymać odszkodowanie. Decyzję ustalającą wysokość odszkodowania wydaje wojewoda w oparciu o operat szacunkowy opracowany przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, powołanego przez wojewodę.
Szczegółowo o procedurach nabywania nieruchomości pod budowę dróg można przeczytać na naszej stronie internetowej: Wypłata odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych.