Podsumowanie roku 2021 na drogach krajowych w woj. kujawsko-pomorskim
31.12.2021
Do ruchu oddaliśmy prawie 10 km drogi S5, a prace na kolejnych dwóch idą w dobrym tempie. Ruszyły też przetargi na S10 Bydgoszcz - Toruń. Zrealizowaliśmy też liczne przebudowy, remonty i inwestycje poprawiające bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych.
W czerwcu decyzja środowiskowa dla S10 Bydgoszcz - Toruń otworzyła drogę do ogłoszenia przetargów na realizację łącznie 50 kilometrów drogi, która połączy dwa największe miasta regionu. W połowie roku podpisaliśmy też umowy na opracowanie dokumentacji dla sześciu obwodnic z rządowego Programu budowy 100 Obwodnic. Realizowaliśmy też mniejsze zadania na sieci a także kontynuowaliśmy prace przygotowawcze dla kolejnych odcinków dróg ekspresowych.
-
S5 - trasa główna 9,7 km odc. Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ oddana do ruchu. Pozostałe dwa odcinki na trasie Nowe Marzy - Świecie - Bydgoszcz zostaną otwarte w III kw. 2022.
-
S10 Bydgoszcz - Toruń o dł. 50 km, uzyskaliśmy decyzję środowiskową. Przetargi na cztery odcinki realizacyjne w trakcie.
-
S10 Wyrzysk - Bydgoszcz - złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).
-
S10 A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - ogłosiliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji.
-
Uzyskaliśmy decyzje środowiskowe dla budowy obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu DK25.
S5
Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ
Ostatni kwartał kończącego się roku 2021 to oddanie kierowcom kolejnego odcinka drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ o długości 9,7 kilometra. Bydgoszcz była do niedawna ostatnim miastem wojewódzkim bez połączenia z drogą ekspresową. Od 30 października kierowcy jadą trasą główną drogi, a 23 grudnia, po kolejnej zmianie organizacji ruchu, zlikwidowaliśmy tymczasowe rondo w Kruszynie Krajeńskim. Dzięki temu kierowcy jadący w kierunku Poznania czy Wrocławia pojadą całą trasą bez zakłóceń. Na budowie odcinka w dalszym ciągu trwają prace wykończeniowe na drogach dojazdowych, a także przy budowie zjazdów z węzła Rynarzewo.
Nowe Marzy - Świecie - Bydgoszcz
Pozostałe dwa odcinki drogi ekspresowej S5, na których po rozwiązaniu umów z nierzetelnym wykonawcą prace wznowiono wiosną 2020 r., budowa trwa na całej długości. Łącznie jest to ponad 45 kilometrów drogi ekspresowej budowanej pod ruchem. Na odcinku obwodnicy Świecia jest to rozbudowa do przekroju 2x2 dotychczasowej jednojezdniowej drogi ekspresowej S5 powstałej ponad dwie dekady temu. Z kolei na odcinku Aleksandrowo - Włóki droga poprowadzona jest nowym śladem od węzła Bydgoszcz Północ, dzięki czemu okrąża Borówno i Kusowo. Zaawansowanie rzeczowe odcinka Nowe Marzy - Świecie Południe od stycznia do listopada wzrosło z 17 do ponad 61 proc. Na odcinku Świecie Południe - Bydgoszcz Północ w analogicznym okresie zaawansowanie wzrosło z 21 do przeszło 55 proc. Planowany termin otwarcia obu omawianych odcinków to III kwartał 2022 r.
Budowa siedmiu odcinków S5 w woj. kujawsko-pomorskim o długości 128 kilometrów to łączny koszt ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł. Droga ekspresowa S5 spinać będzie Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz, gdzie za pośrednictwem autostrady A1 pojedziemy w kierunku Gdańska.
Grudziądz - Ostróda
W czerwcu ruszył przetarg na wykonanie dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowej dla drogi S5 Grudziądz - Ostróda o długości około 90 kilometrów. W październiku wyłoniono wykonawcę, który ma 30 miesięcy na wykonanie zadania, którego wartość to 17,5 mln zł. Droga będzie miała swój początek w m. Wirwajdy, gdzie obecnie budowany jest odc. S5 - południowej obwodnicy Ostródy. W naszym województwie, w najdogodniejszym wariancie korytarza, planowana S5 może połączyć się z A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od niego na wysokości Sarnowa. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Oznacza to, że w przyszłości powstanie w regionie dodatkowo około 45 kilometrów drogi ekspresowej S5. Etap przygotowawczy prowadzi Oddział w Olsztynie.
S10
Wyrzysk - Bydgoszcz Zachód
S10 stanowić będzie w przyszłości najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, a dla regionu jest kluczem do szybkiego dojazdu do woj. mazowieckiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód ponad 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 znajduje się na etapie procedury rozpatrywania wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), po tym jak 30 czerwca złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (RDOŚ) wniosek o wydanie tej decyzji. Aktualny termin wydania decyzji to 17 stycznia 2022 r. Po jej uzyskaniu ogłosimy przetarg na Koncepcję programową oraz dokumentacje geologiczne i następnie na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj.
Bydgoszcz - Toruń
Trasa od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe, o długości około 51 km. Po trwającej 1,5 roku procedurze rozpatrywania odwołań od wydanej w 2020 roku decyzji środowiskowej 4 czerwca Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) wydał decyzję środowiskową, w której utrzymano proponowany wariant przebiegu drogi przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów ochrony środowiska. Po wprowadzeniu zmian w dokumentacji przetargowej na przełomie czerwca i lipca ogłosiliśmy przetargi na cztery odcinki realizacyjne w systemie Projektuj i buduj, tj. Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową 5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 w Brzozie, Emilianowo - Solec Kujawski, Solec Kujawski - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe.Trwają postępowania przetargowe. Drogą S10 Bydgoszcz - Toruń pojedziemy planowo w 2026 r.
Od A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW)
W styczniu br. zaprezentowaliśmy wynik analizy wielokryterialnej będącej częścią Studium, w tym wariant, który uzyskał najlepszą ocenę w tej analizie. W granicach woj. kujawsko-pomorskiego korytarz ten rozpoczyna się na autostradzie A1 w rejonie węzła Włocławek Północ, następnie przechodzi przez Wisłę nowym mostem, prowadząc do gminy Fabianki. Dalej droga biegnie na wschód do granicy z woj. mazowieckim w gminie Tłuchowo, następnie omija od północy Płock i dochodzi do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w okolicach miejscowości Naruszewo. Odcinek ten stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących przy planowej budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. W grudniu - po uzgodnieniu Programu Inwestycji - ogłosiliśmy przetarg na wykonanie dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowej 2021 r. Przetarg jest podzielony na dwa zadania - dla części kujawsko-pomorskiej i mazowieckiej. Łącznie trasa w przyszłości będzie miała długość około 90 kilometrów.
Obwodnica Sępólna i Kamienia Krajeńskiego
We wrześniu br. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego. Droga powstanie według wariantu o długości 6,4 km. Obwodnica będzie miała swój początek w śladzie istniejącej DK25 i biegnie po wschodniej stronie miasta, włączając się ponownie do istniejącego przebiegu DK25 na południowym jego krańcu. Z kolei obwodnica Kamienia Krajeńskiego o długości 2,3 kilometra w kwietniu również uzyskała decyzję środowiskową. Budowa będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach jednego zadania. Ogłoszenie przetargu nastąpi w 2022 r.
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030
Pod koniec 2020 r. ogłosiliśmy przetargi na dokumentację dla sześciu obwodnic do realizacji na terenie województwa w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna i Nowej Wsi Wielkiej, Kruszwicy i Lipna.
Po wyborze najkorzystniejszych ofert na przełomie maja i czerwca br. podpisaliśmy umowy z wykonawcami na dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie DŚU. Od tego momentu wszystkie obwodnice z Programu w woj. kujawsko-pomorskim weszły w etap opracowania dokumentacji.
Jesienią odbyły się spotkania z mieszkańcami, na których zaprezentowano wstępne warianty przebiegu obwodnic. Łącznie będzie to około 40 kilometrów dróg krajowych, które powstaną po nowym śladzie. Realizacja wszystkich sześciu obwodnic w systemie Projektuj i buduj planowana jest na lata 2025-29.
Modernizujemy istniejące drogi krajowe
Droga krajowa nr 5
Budowa chodnika w Niwach o długości 167 metrów – zadanie zakończone w maju.
Droga krajowa nr 15
Rozbudowa drogi krajowej nr 15 w m. Niewierz polegająca na budowie 2-kilometrowego ciągu pieszo-rowerowego – w grudniu podpisaliśmy umowę z wykonawcą.
Rozbudowa układu skrzyżowań na DK15 i DK25 w miejscowości Strzelno – w grudniu podpisaliśmy umowę z wykonawcą.
Droga krajowa nr 25
Rozbudowa DK25 w m. Niechorz o długości 1,1 km – w grudniu podpisaliśmy umowę z wykonawcą.
Droga krajowa nr 55
Rozbudowa DK55 polegająca na budowie ciągu pieszo-rowerowego – w grudniu podpisaliśmy umowę z wykonawcą.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK 55 na odc. Grudziądz - Klęczkowo - budowa 4,7 km ciągu pieszo-rowerowego – w czerwcu podpisaliśmy umowę. Trwają prace budowlane.
Droga krajowa nr 62
Budowa ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 62 z drogą wojewódzka nr 412 i drogą gminną nr 150833C w Kobylnikach – w marcu ogłosiliśmy przetarg. Prace budowlane trwały od czerwca do listopada.
Rozbudowa DK62 Strzelno – Kobylniki o dł. 10 kilometrów wraz z budową obwodnica Stodólna i Sławska Wielkiego – w grudniu ogłosiliśmy przetarg na budowę.
Droga krajowa nr 91
Przebudowa drogi krajowej nr 91 wraz z budową przepustu w miejsce mostu przez rz. Ochnia w miejscowości Kamienna – w październiku zakończyliśmy przebudowę mostu na przepust.
Z kolei na bieżące utrzymanie i remonty sieci dróg krajowych o długości ponad 1000 kilometrów zarządzanej przez Oddział w Bydgoszczy w mijającym roku przeznaczono 83 mln zł.