W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej – stan realizacji

26.06.2024

Kończymy doświetlanie przejść dla pieszych i realizujemy nowe ciągi dla pieszych i rowerzystów. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID) koncentruje się na najmniej chronionych uczestnikach ruchu. Sprawdzamy stan realizacji w woj. kujawsko-pomorskim.

DK15 Św. Mikołaja

Działania polegające na poprawie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń PBID. Jego namacalnych efektów dla poprawy infrastruktury i bezpieczeństwa doświadczą mieszkańcy szeregu miejscowości i gmin w sąsiedztwie dróg krajowych. 

Doświetlenia przejść dla pieszych

Na zdecydowanej większości przejść na sieci dróg krajowych w regionie jest już bezpieczniej. Trzy zadania, obejmujące łącznie 65 doświetleń, są w trakcie procedur odbiorowych, a w sprawie ostatniego zadania trwają formalności poprzedzające start prac. Mowa o 17 doświetleniach przejść dla pieszych w dziewięciu lokalizacjach na DK15/25 w obrębie obwodnicy Inowrocławia oraz DK25 Prądocin – Tarkowo Dolne. W sumie PBID w naszym województwie obejmuje 525 przejść dla pieszych w 344 lokalizacjach, na których powstało już - lub jak w przypadku obwodnicy Inowrocławia - wkrótce powstaną nowe doświetlania. Ich koszt wynosi w sumie ponad 32 mln zł. 

Efekty tych działań są już widoczne m.in. w Lipnicy, Brodnicy, Grębocinie, Frydrychowie, Pluskowęsach (wszystkie na DK15), Lubiczu Górnym, Lubiczu Dolnym, Wólce (DK10), Kamieniu Krajeńskim, Suchatówce, Brzozie (DK25), Czarnowie, Górsku (DK80), Koronowie (DK56), Radziejowie (DK62), Łasinie (DK16), Warlubiu, Nowem, Przechowie, Otłoczynie, Lubieniu Kujawskim, Lubaniu i Górnej Grupie (DK91) i wielu innych. 

Nowe ciągi pieszo-rowerowe

W ramach PBID powstaną nowe ścieżki pieszo-rowerowe. W opracowaniu znajduje się dokumentacja projektowa dla odcinków Elzanowo – Szychowo na DK15, Zielonczyn – Kruszyn, Zawały na DK10 oraz Fabianki – Szpetal Górny na DK67. Wkrótce ogłosimy także nowy przetarg na dokumentację dla odcinka Szpetal Górny – Włocławek. 

25 czerwca wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę ciągu pieszo-rowerowego na DK10 w Lipnie. Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lipna zaoferowało wykonanie prac za 1,2 mln zł. W przypadku braku odwołań, wkrótce podpiszemy umowę. 

Z kolei wiosną zakończyliśmy budowę ciągu pieszo-rowerowego na drodze krajowej nr 25 z Brzozy do Nowej Wsi Wielkiej o długości 6 km. Koszt zadania to ponad 12 mln zł. 

Rondo w Mokrem

W realizacji jest także rozbudowa DK55 w m. Mokre niedaleko Grudziądza o nowe rondo. Pierwszy etap obejmuje opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej (Projektuj i buduj). Termin zakończenia prac to koniec przyszłego roku. 

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Rządowy Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.  

To naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego ochronie pieszych na przejściach wraz ze zmianami ustawowymi, w których od 1 czerwca 2021 r. przyznano pierwszeństwo pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię. W związku z czym w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na znaczącej liczbie przejść dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli. 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}