W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej – stan realizacji w woj. kujawsko-pomorskim

29.09.2023

33 zadania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych oraz mające na celu budowę nowych ciągów dla pieszych i rowerzystów w regionie. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przyjęty do realizacji na lata 2021-2024 (PBID) koncentruje się na najmniej chronionych uczestnikach ruchu. Na wielu przejściach jest już bezpieczniej.

DK15 rondo w Lipnicy - ukończone doświetlenia - wrzesień 2023

Działania polegające na poprawie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej zaplanowanego do realizacji w latach 2021-2024. Sprawdzamy stan realizacji zadań objętych PBID w naszym regionie na sieci dróg krajowych. 

Doświetlenia przejść dla pieszych

W ramach rządowego Programu PBID w całym regionie planujemy doświetlić łącznie 620 przejść dla pieszych na drogach krajowych w woj. kujawsko-pomorskim. Są one podzielone na 26 zadań. Dotychczas roboty zostały zakończone na 68 przejściach. Pierwsze w ukończone doświetlenia zostały oddane w maju br. Wszystkie doświetlenia planujemy wykonać do końca 2024 roku.   

Efekty tych działań są już widoczne m.in.: na rondzie w Lipnicy, w Brodnicy, Grębocinie, Frydrychowie, Pluskowęsach (DK15), Lubiczu Górnym, Lubiczu Dolnym, Wólce (DK10), Kamieniu Krajeńskim (DK25) a także w Nowem, Przechowie, Górnej Grupie (DK91) oraz w Górsku (DK80). W najbliższym czasie także w Łasinie (DK16), Otłoczynie, Lubieniu Kujawskim, Lubaniu (DK91).

Nowe ciągi pieszo-rowerowe

W ubiegłym roku oddaliśmy łącznie 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych. W ramach PBID powstaną nowe jak choćby na DK67 Szpetal Górny - Włocławek o długości ponad 5 km. W sprawie tego zadania trwają procedury przetargowe na obejmujące projekt i realizację. W tym roku podpisaliśmy też cztery umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla ciągów na: DK15 Elzanowo - Szychowo (1,9 km); DK10 Zielonczyn - Kruszyn (2,6 km); DK10 Zawały (1,6 km); DK10 Lipno (0,5 km) - wraz z doświetleniem 5 przejść. Wykonawcy prowadzą prace zgodnie z harmonogramem.  

Natomiast w realizacji znajduje się ciąg pieszo-rowerowy na drodze krajowej nr 25 z Brzozy do Nowej Wsi Wielkiej o długości 6 km. Koszt zadania to ponad 12 mln zł a długość ciągu wynosi 6 km. Aktualne zaawansowanie robót wynosi 30 proc., a finał prac nastąpi pod koniec br. 

W sumie w ramach PBID powstanie niemal 18 km nowych ciągów pieszo-rowerowych w regionie. 

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Rządowy Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. 

To naturalna kolej rzeczy wynikająca z priorytetu nadanego ochronie pieszych na przejściach wraz ze zmianami ustawowymi, w których od 1 czerwca 2021 r. przyznano pierwszeństwo pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię. W związku z czym w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na znaczącej liczbie przejść dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli. 

Zdjęcia (17)

{"register":{"columns":[]}}