W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowanie inwestycji w woj. kujawsko-pomorskim

16.12.2021

Starannie przeprowadzony etap przygotowawczy inwestycji drogowej ma istotne znaczenie dla jej późniejszej sprawnej realizacji. Dziś przyjrzymy się postępom prac przygotowawczych dla kluczowych zadań GDDKiA w regionie. Najważniejsze inwestycje w woj. kujawsko-pomorskim to odcinki dróg ekspresowych S5 i S10 oraz sześć obwodnic z rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

S5 m. Borówno

Omawiane odcinki dróg znalazły się w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 oraz w projekcie nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). 

Droga ekspresowa S5

Droga ekspresowa S5 spinać będzie następujące aglomeracje: Wrocław, Poznań oraz Bydgoszcz. Stanie się tym samym jedną z dróg o kluczowym znaczeniu dla gospodarki kraju. Aktualnie cztery z siedmiu odcinków realizacyjnych zostały ukończone. W III kwartale przyszłego roku trasa S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie mieć długość prawie 130 kilometrów od granicy z woj. wielkopolskim do A1 w Nowych Marzach.

Wykonaliśmy też ważny krok do połączenia drogą ekspresową S5 Grudziądza (A1) i Ostródy (S7). W maju br. Minister Infrastruktury uzgodnił Program Inwestycji na prace przygotowawcze, a w czerwcu rozpoczął się przetarg, który doprowadził do wyboru i podpisania 21 października umowy z konsorcjum TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner). Najważniejszym zadaniem wykonawcy będzie uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU). Oznacza to, że w przyszłości powstanie w regionie dodatkowo około 45 kilometrów drogi ekspresowej S5. 

Droga ekspresowa S10

S10 stanowić będzie w przyszłości najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą. Dla regionu stanowi klucz do połączenia drogą ekspresową dwóch największych jego miast oraz sprawnego dojazdu do województwa wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego. 

Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód ponad 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 znajduje się na etapie procedury rozpatrywania wniosku o wydanie DŚU. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 30 czerwca br. złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (RDOŚ) wniosek o wydanie tej decyzji. Aktualnie RDOŚ przedłużył termin wydania decyzji do 17 stycznia 2022 r. Po jej uzyskaniu ogłosimy przetarg na Koncepcję programową oraz dokumentacje geologiczne i następnie na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj.  

Od węzła Bydgoszcz Zachód do węzła Bydgoszcz Południe kierowcy mają do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ponad 17 km. Przebieg drogi pokrywa się częściowo z otwartym 31 grudnia 2020 r. odcinkiem obwodnicy Bydgoszczy. Dalsza część trasy, od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe, o długości około 51 km, w lutym 2020 r. uzyskała DŚU, a w czerwcu tego samego roku Rząd zdecydował o finansowaniu zadania ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (wcześniej przewidywano formułę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego). 

Do czerwca 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) rozpatrywał odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy. 4 czerwca br. GDOŚ wydał decyzję, w której m.in. utrzymano proponowany wariant przebiegu drogi ekspresowej przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów środowiskowych jej realizacji oraz wprowadzeniu dodatkowych obiektów związanych z ochroną środowiska. W związku z tym niezbędne było wprowadzenie zmian w dokumentacji przetargowej.   

Na przełomie czerwca i lipca ogłosiliśmy przetargi na cztery odcinki realizacyjne w systemie Projektuj i buduj, tj. Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową 5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 w Brzozie, Emilianowo - Solec Kujawski, Solec Kujawski - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe. Drogą S10 Bydgoszcz - Toruń pojedziemy planowo do 2026 r. 

Dla dalszego przebiegu S10 na terenie woj. kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego opracowaliśmy Studium korytarzowe. W styczniu br. zaprezentowaliśmy wynik analizy wielokryterialnej będącej częścią Studium, w tym wariant, który uzyskał najlepszą ocenę w tej analizie. W granicach woj. kujawsko-pomorskiego korytarz ten rozpoczyna się na autostradzie A1 w rejonie węzła Włocławek Północ, następnie przechodzi przez Wisłę nowym mostem, prowadząc do gminy Fabianki. Dalej droga biegnie na wschód k. Płocka i dochodzi do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w okolicach miejscowości Naruszewo. Odcinek ten stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących przy planowej budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

We wrześniu br. został uzgodniony Program inwestycji na prace przygotowawcze, co otworzyło drogę do ogłoszenia przetargu i wyłonienia wykonawcy dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Przetarg ten planujemy ogłosić w przeciągu dwóch tygodni - jeszcze przed końcem 2021 r. 

Dwie obwodnice w ciągu drogi krajowej nr 25 

Kolejnym elementem projektu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który zostanie zrealizowany w naszym województwie, jest budowa obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25.

We wrześniu br. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego. Droga powstanie według wariantu o długości 6,4 km. Obwodnica będzie miała swój początek w śladzie istniejącej DK25 i biegnie po wschodniej stronie miasta, włączając się ponownie do istniejącego przebiegu DK25 na południowym jego krańcu. 

Druga obwodnica o długości 2,3 kilometra wyprowadzi ruch z Kamienia Krajeńskiego. Decyzja środowiskowa w tym przypadku została wydana przez Burmistrza Kamienia Krajeńskiego w kwietniu br. 

Zadanie będzie realizowane w systemie Projektuj i buduj. Ogłoszenie przetargu nastąpi w 2022 r., po uprzednim przeprowadzeniu badań i opracowaniu dokumentacji geologicznej. Obiema obwodnicami o łącznej długości 9 kilometrów pojedziemy planowo do 2027 r.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030

Pod koniec 2020 r. ogłosiliśmy przetargi na dokumentację dla sześciu obwodnic przewidzianych do realizacji na terenie województwa w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna i Nowej Wsi Wielkiej, Kruszwicy i Lipna.  

Po wyborze najkorzystniejszych ofert na przełomie maja i czerwca br. podpisaliśmy umowy z wykonawcami na dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie DŚU. Od tego momentu wszystkie obwodnice z Programu w woj. kujawsko-pomorskim weszły w etap opracowania dokumentacji.

Jesienią odbyły się spotkania z mieszkańcami, na których zaprezentowano wstępne warianty przebiegu obwodnic. Łącznie będzie to około 40 kilometrów dróg krajowych, które powstaną po nowym śladzie. Realizacja wszystkich sześciu obwodnic w systemie Projektuj i buduj planowana jest na lata 2025-29.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}