Realizacja S5 i S10 w woj. kujawsko-pomorskim
22.07.2022
Kończy się budowa dwóch ostatnich odcinków priorytetowej dla woj. kujawsko-pomorskiego drogi ekspresowej S5. Jesteśmy w przededniu udostępnienia do ruchu 45 km tej trasy. Przed nami kolejne duże zadanie jakim jest budowa 50 km S10 Bydgoszcz - Toruń. Mamy podpisane umowy na realizację niemal 30 km tej trasy.
Droga ekspresowa S5
Budowa drogi ekspresowej S5, o łącznej długości 128 kilometrów, została podzielona na siedem odcinków realizacyjnych, z których pięć oddaliśmy do ruchu. Na udostępnionym jesienią ub. roku 10-kilometrowym odcinku Białe Błota - Szubin trwają prace wykończeniowe. Zaawansowanie rzeczowe na koniec czerwca sięga 98 proc., a do końca wakacji planujemy zdjęcie ograniczenia prędkości do 80 km/h na trasie głównej. Prace we wszystkich branżach trwają na dwóch odcinkach S5, z Nowych Marz do Dworzyska (węzeł Świecie Południe) oraz z Dworzyska do Aleksandrowa (węzeł Bydgoszcz Północ).
Na odcinku zaczynającym się przy autostradzie A1 w Nowych Marzach zaawansowanie na koniec czerwca wyniosło 89 proc. Cały odcinek powstaje w śladzie dotychczasowej DK5, stąd liczne zmiany organizacji ruchu umożliwiające prowadzenie prac w kolejnych lokalizacjach. Po zmianach na przełomie czerwca i lipca na 7-kilometrowym odcinku z Nowych Marz do Sartowic jedziemy po obu jezdniach w przekroju 2x2. Ta sama sytuacja jest na odcinku z Przechowa (węzeł Świecie Zachód) do Dworzyska (węzeł Świecie Południe i łącznik drugim budowanym odcinkiem). Jedynie na odcinku Sartowice - Przechowo kierowcy poruszają się jedną jezdnią, po jednym pasie w obie strony. Wykonawca w ostatnim czasie wykonuje montaż barier czy ekranów akustycznych. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy głównej umacniane są skarpy, a na węźle Świecie Zachód trwa budowa rond na łączniach.
-
Wykonawca: Budimex
-
Długość: 23,3 km
-
Wartość prac (kontynuacja): 566 786 115,60 zł
Drugi odcinek S5 z Dworzyska (węzeł Świecie Południe) do Aleksandrowa (węzeł Bydgoszcz Północ) poza fragmentem w okolicy Borówna, również powstaje po śladzie DK5. To wymusiło na wykonawcy, podobnie jak w przypadku poprzedniego odcinka, szereg zmian w organizacji ruchu. Od połowy czerwca kierowcy mogą korzystać z całej szerokości 4-kilometrowego odcinka omijającego Aleję Dębową w Borównie. Z końcem czerwca wprowadzono 3-etapową zmianę organizacji ruchu, dzięki której kierowcy na odcinku Trzeciewiec - Gruczno poruszają się obiema jezdniami po jednym pasie w każdą stronę. Korzystają również z wszystkich węzłów po drodze (tj. Trzeciewiec, Pruszcz, Gruczno). Zaawansowanie rzeczowe na koniec czerwca wynosi niemal 83 proc. W ostatnim czasie wykonawca prowadził prace m.in. przy umacnianiu skarp, budowie Miejsc Obsługi Podróżnych w Grucznie, Obwodu Utrzymania Drogi w Zbrachlinie czy montażu ekranów akustycznych.
-
Wykonawca: Konsorcjum Kobylarnia (lider) - Mirbud (partner)
-
Długość: 22,4 km
-
Wartość prac (kontynuacja): 583 377 261,00 zł
Otwarcie obu odcinków planowane jest na drugą połowę sierpnia br.
S5 połączy trzy duże miasta
Zakończenie prac przy budowie drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim oznacza udostępnienie do ruchu łącznie 128 kilometrów drogi. Tym samym kierowcy zyskają szlak łączący Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.
Droga ekspresowa S10
Podpisując 6 maja br. umowy na projekt i budowę rozpoczęliśmy realizację dwóch odcinków drogi ekspresowej S10. Pierwszy z nich, od węzła Bydgoszcz Południe do Emilianowa wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25, wykona Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość kontraktu to 410 820 000 zł. W ramach inwestycji przebudowany zostanie węzeł Bydgoszcz Południe oraz powstanie nowy węzeł Emilianowo, który usprawni dojazd do terenów przemysłowych i planowanego Terminalu Intermodalnego w Emilianowie. Zaplanowano także budowę dwóch nowych Miejsc Obsługi Podróżnych. Ten odcinek ma długość łącznie blisko 9 km, a zadanie obejmie też rozbudowę drogi krajowej nr 25 w okolicy m. Brzoza. Droga zostanie poprowadzona nowym śladem. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony z obecnie mocno obciążonego odcinka DK25 na nową, ponad 5-kilometrową jezdnię z dwoma węzłami - Zielona i Brzoza.
Drugi odcinek S10, na który podpisaliśmy umowę, to Solec - Toruń Zachód o długości 21,2 km. W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Zbudowane zostanie również przejście dla zwierząt dużych, obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową. W sumie w ramach inwestycji powstanie 12 obiektów inżynierskich. Odcinek kończy się na południowej obwodnicy Torunia, około kilometr przed istniejącym węzłem Toruń Zachód. Jest to najdłuższy z czterech odcinków realizacyjnych 50-kilometrowej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. Wykonawca, konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner), zaoferował zrealizowanie zadania za 425 869 442,92 zł.
Wykonawcy obu odcinków rozpoczęli inwentaryzację przyrodniczą i prace projektowe.
W sprawie odcinka Emilianowo - Solec, o długości 8,6 km, wskazaliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę. Z możliwości odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) skorzystali pozostali wykonawcy biorący udział w przetargu. W maju złożyliśmy skargę na wyrok KIO w tej sprawie do Sądu Okręgowego w Warszawie, przed którym aktualnie toczy się postępowanie.
W czerwcu zaprosiliśmy do podpisania umowy wyłonionego w przetargu wykonawcę 12-kilometrowego odcinka Toruń Zachód - Toruń Południe. Do złożenia podpisów jednak nie doszło w związku z powyższym prowadzimy rozmowy z następnym w kolejności oferentem uczestniczącym w przetargu. W sumie w przetargu bierze udział siedmiu wykonawców z czego jedna oferta została odrzucona.
31 maja podpisaliśmy także umowę na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktami na dwóch odcinkach S10 z Solca do Torunia. Wartość kontraktu to niemal 21 mln zł.
Decyzją rządu z czerwca 2020 r., S10 Bydgoszcz - Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Całą drogą planowo pojedziemy w połowie 2026 roku.