S10 A1 – OAW – kontynuujemy dialog z samorządowcami
27.09.2024
W Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie Wojewody Kujawsko-Pomorskiego i Dyrektora GDDKiA Oddziału w Bydgoszczy z przedstawicielami samorządu terytorialnego z województwa ws. przygotowywanej drogi ekspresowej S10 A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Stanowiło ono wstęp do II tury spotkań informacyjnych z mieszkańcami gmin.
Spotkania
Spotkania z udziałem społeczeństwa i władz samorządowych są nieodzownym etapem procesu przygotowania inwestycji drogowej. Ich celem jest włączenie lokalnej społeczności i władz w proces przygotowań. Przypomnijmy, w czerwcu br. zakończyliśmy spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, przez które przebiegają warianty drogi ekspresowej S10 A1 – OAW. W jeszcze w tym roku odbędzie się ich druga II tura, podczas których zaprezentowane zostaną warianty dalszego przebiegu drogi ekspresowej S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Celem I tury było poinformowanie mieszkańców gmin oraz wszystkich zainteresowanych osób o planowanej inwestycji drogowej oraz zebranie opinii dotyczących proponowanych wariantów przebiegu trasy. Po szczegółowym przeanalizowaniu zebranych ankiet od mieszkańców i wniosków społecznych samorządowców, wprowadzono modyfikacje i przygotowano dodatkowy wariant.
II tura w większym stopniu kładzie nacisk na omówieniu wszystkich zaadresowanych uwag społeczeństwa do zaprezentowanych materiałów i doprecyzowanie proponowanych rozwiązań projektowych w poszczególnych wariantach przyszłej drogi.
Przebieg wiosennych spotkań
W trakcie I tury spotkań wyjaśnialiśmy zasady i uwarunkowania wpływające na kształtowanie tras wariantów S10, przepisy techniczne, środowiskowe i uwarunkowania terenowe. Przedstawiono terminy przygotowania inwestycji i realizacji robót budowlanych w szczególności w świetle terminów przejęcia nieruchomości.
Mieszkańcy dowiedzieli się m.in. o procedurach wykupu nieruchomości, w szczególności zasady wyceny przejmowanych nieruchomości. Przedstawiony został potencjalny zakres przejęcia obiektów kubaturowych, czyli budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz zajęcia nieruchomości rolnych i minimalizacja ich fragmentaryzacji. Poruszony został temat rozwiązania kwestii dostępu do nieruchomości sąsiadujących z S10 na etapie budowy i eksploatacji, parametry dróg dojazdowych, czy ew. wydłużenie trasy dojazdu w wyniku podzielenia gospodarstw na części. Uczestnikom wyjaśniony został zakres kolizji z ich nieruchomościami – co odbywało się również na długo po zakończeniu spotkań.
Poruszane kwestie to także propozycje zmiany przebiegu wariantów, bądź ich łączenia, oraz uwzględnienie kolizji z infrastrukturą planowaną przez innych inwestorów w rejonie gmin, lokalne uwarunkowania środowiskowe czy też zabezpieczenia akustyczne.
S10 A1 – OAW
W 2022 r. podpisaliśmy umowę opracowanie STEŚ z podziałem na część na terenie woj. kujawsko-pomorskiego (od A1 do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego) oraz od granicy do DK50 wraz z odcinkiem S50 prowadzącym do S7. Projektowana jest również droga krajowa nr 60 na odcinku od Płocka do projektowanej S10. Zadanie obejmujące łącznie około 120-kilometrowy odcinek dróg ekspresowych, z czego około 40 kilometrów, wraz z nowym mostem przez Wisłę we Włocławku, będzie przebiegać przez woj. kujawsko-pomorskie. Wartość kontraktu to łącznie ponad 22 mln zł. GDDKiA Oddział w Bydgoszczy prowadzi przygotowania na całym odcinku (tj. również w woj. mazowieckim). Planowane lata przeprowadzenia i zakończenia prac budowlanych to 2030-32.