S10 Bydgoszcz – Toruń - wyjaśniamy i prostujemy informacje medialne
21.06.2024
Wielkimi krokami zbliża się rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem, co budzi zrozumiałe emocje. W związku z pojawiającymi się w ostatnim czasie publikacjami na ten temat porządkujemy i wyjaśniamy podnoszone kwestie, aby uniknąć „szumu” informacyjnego w przestrzeni publicznej.
W latach 2022/23 podpisaliśmy w sumie cztery umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń o łącznej długości 50 km (plus 5 km obwodnicy Brzozy w ciągu DK25). W przyszłości trasa S10 stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską. W naszym województwie S10 oznacza szybkie i bezpieczne połączenie dwóch jego największych miast oraz rozwój gospodarczy dla regionu. Ostatni z czterech wniosków o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) złożyliśmy w kwietniu. Czekamy na ich wydanie, aby jeszcze w tym roku wykonawcy mogli rozpocząć prace w terenie.
Więcej informacji o stanie realizacji poszczególnych odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń znajduje się w artykule Stan budowy dróg w woj. kujawsko-pomorskim - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Bydgoszcz - Portal Gov.pl (www.gov.pl). Dziś natomiast pora na odniesienie się do informacji pojawiających się w mediach.
Program „Telekurier” TVP3 z 11 czerwca br.
Pani dr Katarzyna Marcysiak z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, wyraziła swoje obawy, że w momencie rozpoczęcia budowy drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń zginą zwierzęta, które nie zdążą wcześniej uciec z terenu budowy. Informujemy, że w trakcie budowy drogi ekspresowej na wszystkich czterech odcinkach realizacyjnych będzie zapewniony nadzór środowiskowy składający się ze specjalistów z zakresu m.in. ornitologii, botaniki, entomologii, chiropterologii i herpetologii. Do zadań nadzoru będzie należeć kontrola terenu (przed rozpoczęciem prac) pod kątem obecności siedlisk i osobników gatunków, w tym płazów (wraz z ewentualnym przemieszczaniem osobników poza teren planowanych robót) oraz zwierząt migrujących, a także wskazywanie na bieżąco potrzeby podjęcia dodatkowych działań zabezpieczających. Ponadto zgodnie z wymogami decyzji środowiskowej wykonawca każdorazowo przed podjęciem prac jest zobowiązany dokonać kontroli obecności zwierząt w zasięgu planowanych robót, w tym wykopów, a w przypadku migracji płazów jest zobowiązany zastosować tymczasowe wygrodzenia herpetologiczne.
Przedstawicielom Lasów Państwowych, Łukaszowi Specjał i Janowi Fiderewiczowi z Nadleśnictwa Solec Kujawski, z terenów, gdzie zlokalizowane są zastawki Lasów Państwowych wyjaśniamy, że w km 11+045 droga S10 przecina Rów R8/18 z systemem Małej Retencji zrealizowanym przez LP. Ta inwestycja sama w sobie spowodowała już ingerencję w środowisko przyrodnicze w tym miejscu. Projektowany jest tutaj przepust pełniący również funkcję przejścia dla zwierząt. Przy realizacji obiektu i całej S10 nie zostaną zniszczone ani naruszone zastawki wykonane przed laty przez LP. Tym samym nie dojdzie do zniszczenia systemu retencjonowania wody ani jego zakłócenia i zachowana zostanie ciągłość przepływu wody na tym rowie.
Mieszkańców Solca Kujawskiego, którzy w trakcie programu obawiali się, że zwierzęta obecnie występujące w Puszczy Bydgoskiej zanikną w wyniku budowy drogi ekspresowej S10, informujemy, że w ramach budowy S10 zostaną wykonane przejścia dla zwierząt dużych średnich i małych. Przejścia te umożliwią bezpieczne przekroczenie przez zwierzęta drogi S10. Ponadto, cała droga ekspresowa oraz budowana droga krajowa nr 25 (po nowym śladzie) będzie ogrodzona, co zabezpieczy zwierzęta przed ewentualnymi kolizjami z przejeżdżającymi samochodami. Obecna DK10 nie posiada takich zabezpieczeń i S10 będzie stanowić rozwiązanie tego problemu. Oprócz tego w ramach budowy drogi ekspresowej będzie wykonanych szereg działań kompensacyjnych m.in. na terenach przyległych do drogi zostanie zamontowanych ponad 500 budek lęgowych dla ptaków oraz skrzynki dla nietoperzy. Zostaną też wykonane siedliska zastępcze dla płazów, a także mikrosiedliska dla gadów.
Odnośnie podnoszonych przez p. Renatę Wlazik obaw o „powstawanie mgły, która będzie stanowiła zagrożenie dla kierowców” należy zaznaczyć, że droga powstaje w parametrach drogi ekspresowej. Oznacza to, że wybudowana droga zaprojektowana jest w taki sposób, aby wykluczyć jakiekolwiek lokalne zbieranie się na niej wody. W Polsce istnieje ponad 5117 km dróg szybkiego ruchu, którymi zarządza GDDKiA i wiele z nich ma przebieg przez podobne odcinki leśne z ciekami wodnymi (w tym zakończonej S5) i nigdzie nie występują podobne problemy.
Artykuł „Budowa S10 – jedna obsuwa, a kłopotów wiele” z 18 czerwca w Expressie Bydgoskim
Wniosek o ZRID dla drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz rozbudową DK25 został złożony latem 2023 roku. Tym samym należy stanowczo zaprzeczyć twierdzeniu zawartym w tekście o cyt.: „pełnym błędów wniosku (…), zwróconym…” ponieważ wniosek nie został zwrócony. Nic takiego nie miało miejsca. Dokument został uzupełniony na wniosek organu wydającego decyzję tj. Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego, a postępowanie w sprawie wydania decyzji zostało wszczęte w listopadzie jeszcze tego samego roku. Wydanie decyzji ZRID jest procesem złożonym, chociażby przez wzgląd na kwestie związane z bardzo dużą liczbą działek, na których powstanie tak długi odcinek drogi ekspresowej wraz z drogami dojazdowymi. Te drogi są niezbędne w budowie nowoczesnego układu drogowego, który właściwie skomunikuje S10 z drogami innych kategorii i miejscowościami w bezpośredniej bliskości. Postępowanie administracyjne trwa.
W odniesieniu do zdania: „trudno nie odnieść wrażenia, że na odcinku pierwszym szybko i sprawnie udało się przede wszystkim ogołocić krajobraz z drzew” należy wskazać, że wycinka drzew w pasie drogowym przyszłej S10 na terenach Lasów Państwowych została przeprowadzona zgodnie z decyzją środowiskową - poza okresem lęgowym. Dzięki temu po niezbędnym rozpoznaniu saperskim można było przeprowadzić wyprzedzająco badania archeologiczne co pozwoli rozpocząć prace budowlane jeszcze w tym sezonie budowlanym, pod warunkiem uzyskania decyzji ZRID. Warto zaznaczyć też fakt, że zgodnie z wydaną decyzją środowiskową pod budowę S10 Bydgoszcz – Toruń zakładano wycinkę na poziomie 758 ha, którą w toku przygotowań inwestycji udało się zmniejszyć do 429 ha czyli aż o 1/3.
Odnośnie zdania: „Na to nałożyć się miała decyzja o konieczności przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko” wyjaśniamy, że obowiązek przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko na etapie uzyskiwania ZRID został nałożony decyzją środowiskową i GDDKiA była świadoma konieczności jej przeprowadzenia. Nie jest to, jak to wskazano w artykule, nowa procedura, która pojawiła się nagle na etapie uzyskiwania decyzji ZRID. Obecnie trwa udział społeczeństwa związany z ponowną oceną odziaływania na środowisko. Podkreślmy, kwestie środowiskowe i społeczne pozostają kluczowe na każdym etapie przygotowania każdej inwestycji drogowej.